Vanavond viel het me op. Reed 80 in de 4e versnelling. Toen ik een auto wilde inhalen en gas gaf, ging hij door de koppeling slippen. De motor was nog niet op bedrijfstemperatuur. Na een paar keer fors de koppeling intrappen en op laten komen ging het geleidelijk over. De koppelingspaat en/of drukgroep lijkt mij niet versleten. Toen ik wilde testen of de boel versleten was heb ik vanuit stilstand in 4e versnelling weg proberen te rijden met bijna volgas. Auto slaat dan af. Ook vanuit bijna stilstand in de 2e vernelling vol gas gegeven, niks geen slippen maar veel wielspin.
Kan het zijn dat er vettigheid of olie op de koppelingsplaat komt (lekke keerring) of vuiligheid.
Iemand hier vaker last van gehad??
Het betreft een VW Golf IV 1.9 TDI, 74Kw PD, bj 2002, 132.000 km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij ca. 1800 toeren/min. heeft hij zijn max. koppel. Dus je zult bij dat toerental je test moeten doen. In zijn 4 optrekken is weinig interessant.
Succes!
Groeten Ted.
Reken maar dat de koppeling eraan komt.
Ik heb precies dezelfde motor erin liggen(arx 2002), en het is een gegeven dat deze serie koppelingen deze kwaal hebben.
Je ben niet de eerste.
Bij mij was het al bij 80.000km aan de beurt.
Toen het allemaal losgehaald was, was er niks aan de koppeling te zien, niet verbrand, niet versleten, helemaal niks.
Je kunt er lang mee doorrijden, maar het word vanzelf steeds erger.
17 jaar
deze koppelingen hebben geen kwaal, het wordt een kwaal indien een 74kw (100pk) wordt gechipt.. ''kwestie oorzaak met gevolg'' dit hele verhaal geldt overigens ook voor de passat.
paul,
Net weer even gereden. Bij koude motor bij 1800/2000 rpm vol gas geven in de 2e, 3e versnelling slipt hij in de koppeling. Na een kwartiertje gereden te hebben, motor op bedrijfstemperatuur, is er niks meer aan de hand.
Zou de plaat/drukgroep versleten zijn dan zou hij toch ook met warme motor moeten slippen, lijkt mij.
Deze motor is niet "gechipt" en ik ben ook geen pedaalridder.
17 jaar
mooiste is even de bak demonteren, nu is het slechts gissen naar een oorzaak. bij twijfel koppeling vervangen.
paul,
koppeling wordt door het slippen warmer, en gaat de boel nog wat uitzetten, hebt dan ook nog net wat meer grip.
Koppeling zit er zeker aan te komen, niet te lang mee doorrijden, anders heb je ook de kans dat je je vliegwiel beschadigd.
Groeten Marcel
[quote=paulkelder]mooiste is even de bak demonteren, nu is het slechts gissen naar een oorzaak. bij twijfel koppeling vervangen.
paul,[/quote]
Heb je wel gelijk in maar heb zelf geen brug of smeerkelder. Wordt wat lastig dan.
Wat kost het ongeveer een plaat, drukgroep, keering, etc vervangen.
Net weer even gereden, 2 1/2 uur na de vorige rit. Koppelingsplaat lijkt me wel afgekoeld. Nu is er niks aan de hand. Bij volgas in de 2e, 3e bij 1800 rpm trek hij goed zonder te slippen. Kan het zijn dat door het slippen met de koppeling tijdens het vorige ritje de plaat schoongebrand is, dat er bijv. vergaasde plekken opzaten.
17 jaar
je moet ongeveer rekenen, koppeling compleet orgineel (sachs) incl montage een kleine 450,-
paul,
setje van luk kost inc massa vliegwiel 1000. ex btw
[quote=paulkelder]deze koppelingen hebben geen kwaal, het wordt een kwaal indien een 74kw (100pk) wordt gechipt.. ''kwestie oorzaak met gevolg'' dit hele verhaal geldt overigens ook voor de passat.
paul,[/quote]
Geen kwaal?
Alle 74kw'ers hebben dit probleem/krijgen dit probleem.
Heeft niks te maken met gechipt of niet.
De mijne was bij 80.000km niet gechipt en toch had ik dit probleem.
Er lopen meer standaard ongechipte 74kw'ers rond met dit probleem.
17 jaar
Wat een verschil in prijs bij jullie. Als het spul vervangen moet worden dan wil ik geen halve maatregelen. Dus plaat, drukgroep, keering, gaffel (als die ingeslagen is), etc, etc. Kun jij dat voor die 450 incl werkloon doen Paul, met originele onderdelen???
17 jaar
[quote=peugeot206]Wat een verschil in prijs bij jullie. Als het spul vervangen moet worden dan wil ik geen halve maatregelen. Dus plaat, drukgroep, keering, gaffel (als die ingeslagen is), etc, etc. Kun jij dat voor die 450 incl werkloon doen Paul, met originele onderdelen???[/quote]
ja... kan allemaal voor die centen. complete koppeling (drukgroep, plaat) graffel/druklager is hydraulisch. zo''n bak demonteren stelt niks voor hoor, ligt met een uur op de grond.
paul,
Nou Paul ik kijk het deze week nog even aan, het lijkt nu goed. Misschien wat vettigheid of vegassde plekken op de plaat.
Alhoewel ik denk dat ik toch wel aan de beurt ben vwb de koppeling.
Moet over een paar weken de bergen in met de auto dus dan wil ik geen gedonder.
17 jaar
[quote=peugeot206]Nou Paul ik kijk het deze week nog even aan, het lijkt nu goed. Misschien wat vettigheid of vegassde plekken op de plaat.
Alhoewel ik denk dat ik toch wel aan de beurt ben vwb de koppeling.
Moet over een paar weken de bergen in met de auto dus dan wil ik geen gedonder.[/quote]
zie het maar even aan, denk wel aan het vliegwiel laat deze niet verbranden...... anders kun je die ook nog eens vervangen, wat opzich zonde is.
paul,
Hoeft deze dan niet standaard mee vervangen te worden dan?? Zo ja, wat wordt dan het kostenplaatje??
17 jaar
[quote=peugeot206]Hoeft deze dan niet standaard mee vervangen te worden dan?? Zo ja, wat wordt dan het kostenplaatje??[/quote]
vliegwiel wordt niet standard mee vervangen, wel gecontroleerd, een los vliegwiel zit momenteel op rond 400,-
paul,
Nog een vraagje, kun je zo'n 2 massa vliegwiel ook vervangen door een normaal vliegwiel??
17 jaar
[quote=peugeot206]Nog een vraagje, kun je zo'n 2 massa vliegwiel ook vervangen door een normaal vliegwiel??[/quote]
waarom zou je dat willen doen ?
paul,
De oude veels te veel massa???
Prijstechnisch goedkoper. Er vanuit gaand dat het 2 massa vliegwiel ook vervangen moet worden.
17 jaar
[quote=peugeot206]Prijstechnisch goedkoper. Er vanuit gaand dat het 2 massa vliegwiel ook vervangen moet worden.[/quote]
indien je goedkoop wilt tenkoste van jou schakelbak zou je dit kunnen overwegen. er zijn mensen die beweren dat dit geen kwaad kan. koffie en thee kun je mengen..... vraag dan ook of het nog smaakt ?
paul,
Hahaha, koffie met cognac of thee met rum......is te doen. Maar was gewoon een vraag, goedkoop moet uiteindelijk geen duurkoop worden.
17 jaar
[quote=peugeot206]Hahaha, koffie met cognac of thee met rum......is te doen. Maar was gewoon een vraag, goedkoop moet uiteindelijk geen duurkoop worden.[/quote]
hou het spul gewoon orgineel, zo'n 2-massavliegwiel heeft duidelijk een functie... anderen menen van niet en laten hem domweg vervallen. de rekening daarvan krijgt men op een later tijdstip vanzelf gepresenteert.
paul,
en dan komen ze weer hier terecht met een probleem met de bak
[quote=peugeot206]Nog een vraagje, kun je zo'n 2 massa vliegwiel ook vervangen door een normaal vliegwiel??[/quote]
Ja dat kan, gebruik een vliegwiel van een 1Z motor.
[quote=CARS&MOTORS ]en dan komen ze weer hier terecht met een probleem met de bak[/quote]
Ervaring mee??
Ik rij al 100.000km met een vast vliegwiel van een 1Z motor rond.
Heb nog nooit gehoord dat je problemen krijgt met de bak.
17 jaar
tim
''nooit'' is voor mij geen relevante informatie.... mijn ervaring(en) komen uit de praktijk en niet uit leesvoer.
paul,
[quote=paulkelder]tim
''nooit'' is voor mij geen relevante informatie.... mijn ervaring(en) komen uit de praktijk en niet uit leesvoer.
paul,[/quote]
Is goed Paul, wat jij wil.
Maar ik heb mijn ervaringen(en)
17 jaar
jou ervaring heeft slechts betrekking op jou eigen auto, dat verschilt enorm met de praktijk waar ik mij in bevind. want denk nou niet dat het laten vervallen van een 2-massavliegwiel ongestraft gaat..... tenzij je een struisvogel gedrag aan gaat nemen dmv je kop in het zand te steken.
''iets wat je niet ziet, bestaat ook niet''
paul,
[quote=paulkelder]jou ervaring heeft slechts betrekking op jou eigen auto, dat verschilt enorm met de praktijk waar ik mij in bevind.[/quote]
Is dat zo?
Je durft wel conclusie's te trekken.
[quote=paulkelder]want denk nou niet dat het laten vervallen van een 2-massavliegwiel ongestraft gaat..... tenzij je een struisvogel gedrag aan gaat nemen dmv je kop in het zand te steken.
''iets wat je niet ziet, bestaat ook niet''
paul,[/quote]
Dus jij zegt nu : dat het vervallen van een 2mvw gevolg-schade zal gaat opleveren aan de motor/bak/auto???
Hoe komt het dan dat ik al 100.000km zonder schade rond rij???
Weet je wat je eens moet doen Paul, pleeg eens een telefoontje naar Uffelte, dan zal hij je wel vertellen hoeveel auto's hij al gedaan heeft met zo'n vliegwiel.
En hoeveel km'ters deze auto's al gemaakt hebben zonder schade of wat dan ook.
17 jaar
beste tim....
indien jij weet ? waar zo'n 2-massavlieg voor dient (die zit er niet in om jou te plagen) dan kun je je voorstellen wat er gebeurt indien men zo'n vliegwiel laat vervallen. dat vliegwiel zit er echt niet voor JOKER in......
paul,
vraag hem dan ook eens, bij hoeveel auto's er inmiddels al lagerschade is ontstaan, door veel grotere trillingen in de krukas, en misschien ook al wel enkele krukassen gebroken.
Dat 2 massa vliegwiel zit er niet in voor de lol, dat heeft een doel. En dat doel is de krukas en prise as te ontdoen van hinderlijke/ schadelijke trillingen/torsie.
Haal je dat ding eruit, kun je erop wachten, dat een en ander veel sneller slijt, en zelfs grote motor/bakschade tot gevolg kan hebben.
Dat dat met jouw auto niet het geval is, kan twee oorzaken hebben.
Struisvogelgedrag, of je rijdt er nog niet lang genoeg mee om de gevolgen te ondervinden.
Met een gerafelde distributieriem kun je ook nog best een tijdje rijden, maar in mijn optiek speel je russisch-roulette met je bankrekening.
Groeten Marcel
wees voorzichtig wat je zegt hellbat...... straks behoor je nog tot de fam van K. spee.... daar hebben ze het niet zo op. opmerkelijk, ik heb nooit geen problemen met die man.... zal wel komen doordat ik iets minder moeite met de regels heb.
paul,
[quote=paulkelder]beste tim....
indien jij weet ? waar zo'n 2-massavlieg voor dient (die zit er niet in om jou te plagen) dan kun je je voorstellen wat er gebeurt indien men zo'n vliegwiel laat vervallen. dat vliegwiel zit er echt niet voor JOKER in......
paul,[/quote]
Dat hij niet voor joker erin zit zal best wel, waarvoor hij zou moeten dienen is mij ook bekend.
Maar zonder gaat het ook goed, en dit heeft zich al lang een breed bewezen.
[quote=paulkelder]dan kun je je voorstellen wat er gebeurt indien men zo'n vliegwiel laat vervallen.[/quote]
Wat zou er dan moeten gebeuren zonder zo'n 2mvw???
Daar ben ik heel benieuwd naar.
Want ik weet het niet, ik(en meerderen zoals mij) rijden er al meer dan 2jaar zonder mee rond.
17 jaar
nou, het eerste wat er gaat gebeuren, is dat de prise-as op dermate torsie wordt belast dat deze vroeg of laat zal gaan breken. let wel, vroeg of laat. In de constructie is er duidelijk al rekening mee gehouden dat leeghoofden het 2mvw achterwege zouden laten, dus het zal wel laat worden.
Spiebanen van de koppelking krijgen door de trillingen meer op hun donder dan normaal, dus inslijten en dus moelijk koppelen zal ook tot de mogelijkheden gaan behoren.
De baklagers krijgen extra op hun ballen, vooral van de ingaande as, en zullen dus vroegtijdig de geest gaan geven. en wat te denken van de puntbelasting van elk afzonderlijk astandwile in de bak, wat gemiddeld de helf hoger komt te liggen, waardoor tanden af kunnen gaan breken. Tot zover de bak.
Dan de motor. Door de torsie die onvermijdelijk op de krukas terechtkomt gaat deze wringen. Dit ligt ten grondslag aan de constructie van een zuigermotor, waar de eerste cilindeer dus altijd de grootste torsiebelasting geeft op de krukas, omdat het vliegwiel aan de andere kant zit. Deze trillingen worden ten dele opgevangen door een eventueel gemonteerd trillingsdemper op de riempoulie, maar ook het 2mvw speelt hier een steeds grotere rol in. Door hem te laten vervallen krijg je dus een hogere torsiebelasting van je krukas, die op den duur ( in het minste erge geval) onbalans zal gaan vertonen, en in het ergste geval gewoon zal breken.
Vlak hier ook de extra lagerbelasting op hoofdlagers niet uit, en wat te denken van de torsiebelasting op de drijfstanglagers.
Het doel van een 2mvw is het lichter/zwakker kunnen maken van de aandrijflijn. dit geeft betere prestaties dan domweg dikkere tandwielen en assen te gebruiken. Haal je deze constructie weg, zal de aandrijflijn meer krachten voor hun kiezen krijgen dan dat waar ze voor zijn ontworpen, en dus de geest gaan geven.
Groeten.
Koos Spee
een diesel geeft om de 180° een krachtige arbeidsslag. die introduceert een trilling in de aandrijflijn. door resonantie zorgt die trilling bij een toerental van circa 1600 t/min voor een grote trillingsbelasting in de versnellingsbak. het tweedelig vliegwiel verlaagt die resonantiefrequentie naar een waarde die buiten het normale gebruiksbereik ligt (400 t/min)...... dit alles verlengt dus de levensduur van de schakelbak.
paul,
en dan hebben we nog niet gesprokn over de torsie die bij lagere toeren meer tijd heeft om weg(ver)werkt te worden.
bij hogere toeren is de tijd om deze op tevangen(dempen domweg niet meer aanwezig ei denk aan pingelen en hihg speed nock
ook dit fenomeen heeft door tijd gebrek op toeren meer schade tot gevolg
mvg jerry
Oke dus kort door de bocht: tussen vroeg of laat zal alles inelkaar draaien.
Nou weten jullie wat, als dit bij mij is gebeurt, zal ik me melden bij jullie en jullie gelijk geven.
Tot zover.
17 jaar
er wordt niet gezegd alles zal, maar er zal gelijk dan wel na elkaar steeds de zwakste schakel als eerste de geest geven
tim
dit is nog eens informatie, dat is wel heel wat anders dan jij gewend bent.. ''hier kijk men nog verder dan een neus lang is''
paul,
[quote=Tim_vr6]Oke dus kort door de bocht: tussen vroeg of laat zal alles inelkaar draaien.
Nou weten jullie wat, als dit bij mij is gebeurt, zal ik me melden bij jullie en jullie gelijk geven.
Tot zover.[/quote]
Goed zal het genuanceerder zeggen, als er wat kapot loopt bij mij zal ik dit bij jullie melden en jullie gelijk geven.
[quote=paulkelder]tim
dit is nog eens informatie, dat is wel heel wat anders dan jij gewend bent.. ''hier kijk men nog verder dan een neus lang is''[/quote]
Ja Meneer Kelder, je bent geweldig.
17 jaar
misschien niet geweldig..... ''wel nuchter van karakter''
mvg, paul
en wij hebben lange neuzen.
steken we ook graag in oplossen van problemen en geven van oplossingen en advies
Nou jongens, het is niet helemaal waar hoor! Ik heb laatst een test gezien dat ze met een speciaal middel de motor konden laten lopen zonder olie. Nu zou ik natuurlijk bij elke oliewissel het vullen met olie achterwegen kunnen laten........
......maar voorlopig vul ik ze toch nog maar even. Wil maar zeggen: er kan van alles, heb wel es een poos gereden met een geknapte riem van de balansassen van een mitsubishi. Je vibreerde de wagen uit, maar het kan wel. Een bevriende kennis van mij reed al maanden rond met een onbalans in de voorwielen. Steeds maar had ie geen tijd om te balanceren......totdat het hart uit de velg duvelde en de velg dubbel knakte onder de auto. Maar het kon wel hoor....tuurlijk!
[quote=sytze]Nou jongens, het is niet helemaal waar hoor! Ik heb laatst een test gezien dat ze met een speciaal middel de motor konden laten lopen zonder olie. Nu zou ik natuurlijk bij elke oliewissel het vullen met olie achterwegen kunnen laten........
......maar voorlopig vul ik ze toch nog maar even. Wil maar zeggen: er kan van alles, heb wel es een poos gereden met een geknapte riem van de balansassen van een mitsubishi. Je vibreerde de wagen uit, maar het kan wel. Een bevriende kennis van mij reed al maanden rond met een onbalans in de voorwielen. Steeds maar had ie geen tijd om te balanceren......totdat het hart uit de velg duvelde en de velg dubbel knakte onder de auto. Maar het kon wel hoor....tuurlijk![/quote]
ik heb klanten die zonder remmen rijden
tot die scania
Ik monteer hier bijna dagelijks die vaste vliegwielen. Die fantastische bang makerij verhalen hierover dat de versn.bak (02A)en brekende krukassen vindt ik ook prachtig. Mijn eigen auto ('97 er Audi A3 AGR)rijdt nu 303000km met deze koppeling/vliegwiel. Weet je wat het mooiste is? Dit zit er ORIGINEEL in. Net als bij de Caddy2 TDI en verschillende Seats met deze configuratie. Ik blijf er dan ook bij dat dit een goede, goedkope en verantwoorde aanpassing is. Let wel, dit gaat over alle afgeleide bakken van de 02A en niet over drieassige 6-bakken.
Jos.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar