Volkswagen Golf I: slippende koppeling golf 2 td motor na vervanging

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Diesel, Motorcode: golf 2 1.6 td type jr

Beste experts,

Mijn golf 1 met een golf 2 turbodiesel 1.6 motor heeft een raar probleem. ik zou dit graag aan jullie willen voorleggen omdat ik zelf echt geen idee meer heb,

2 jr terug de koppeling en bak vervangen ivm probleem differentieel. Nieuwe koppeling en andere bak gemonteerd. tevens nieuwe kabel

Na een half jaar +/- 15000 km slipt de koppeling in 3,4 en 5 bij vragen vermogen. 120 rijden mogelijk maar bij accelereren veel moeite ivm slippen. Bak eraf gehaald, koppeling, bleek niet versleten, maar nat, dus compleet vervangen, prise as keerring en krukaskeering bakzijde vervangen.

Na 1000 goede kilometers exact hetzelfde probleem. Toen de auto geschorst en volvo lpg gaan rijden. deze week na 1,5 jr auto uit stal gehaald en apk gekeurd. daarna rijden...
De eerste 15 minuten slipt ie helemaal niet door, maar zodra olie +/- 85-90 graden wordt slipt ie in 3,4 en bij 2000 toeren al in 5 door.

Ik heb de auto op de brug laten zetten, blijkt er een minimale olielekkage aan de achterzijde van de koppakking te zijn. De garagist wil alleen garantie geven op werking koppeling als ie naast de koppeling ook de koppakking mag vervangen kosten +- 1400 euro.

Nogmaals de koppeling vervangen lijkt me niet afdoende.
Ik onderhoud de auto zelf, koppeling en keerringen ook zelf onder supervisie van een bekwame kennis vervangen. Volgens mij heb ik hier geen steken laten vallen. De bak liet zich weer eenvoudig monteren.

in het minder officiele circuit heeft een monteur me aangeboden om voor 500 euro de koppakking te vervangen met driem ,spanrol, keerringen nokkenas en de krukaskeering aan d zijde. op zich niet duur, maar is natuurlijk eitje voor die monteur, maar heeft het wel zin? Hij nam nog niet de moeite om proef te rijden of de motor te bekijken. Overigens is de koppakking 20000 km terug vervangen na oliedrukprobleem.
De motor verbuikt nu 0,25 liter op 1000 km geen water en start op 1e slag.
Deze laatste biedt ook aan om voor 850-900 euro koppeling en koppakking te doen, maar dat is easy knaken voor een beun en deze golf met garantie tot aan de poort.

Ondanks dat ik niet heel veel ervaring heb met werkzaamheden aan de distributieriem wil ik het desnoods wel proberen. voor 900 euro kan ik het risico wel aan dat het misgaat en heb ik nog 650 euro over voor een blok van ebay of de sloop..


liever wil ik eerst het volgende weten.

Kan een koppakking dusdanig lekken dat de oliei in die mate dat het kwaad kan op de plaat terecht komt?
Zit er misschien een scheurtje in de bak? komt dit voor? 4 s of 4 t bak vw.
wat is de goedkoopste/ meest efficiente benadering voor dit probleem?


Ik ben jullie erkentelijk voor jullie bijdrage,

vriendelijke groeten van een volkswagen liefhebber

golf1gtd

Geplaatst door golf1gtd (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Koppakking die aan de achterkant olie zweet bestaat niet. Het oliekanaal zit aan de voorkant tussen verstuiver 3 en 4. En dan nog, komt het niet bij de koppeling terrecht.

het zal wel een lekke klepdekselpakking zijn die er een vette bende van maakt. Kosten 7,50€ bij de onderdeelzaak en je monteerd hem zelf in 5 minuten.

Wat die koppeling aangaat; is er wel een drukgroep voor een 1.6 TD in gegaan?? Als ze er eentje op chassisnummer hebben besteld heb je er eentje gekregen voor een normale 1.6 die 15 pk en een zooitje koppel minder heeft. Zit een klein verschil in; die kan dat geweld niet aan.

Draai de kunstof dop eens aan de bovenkant uit het koppelingshuis; dan kijk je op het vliegwiel. Als deze gortdroog is kun je er van uitgaan dat de koppeling dat ook nog is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.