Hallo lezers,
Elke winter als de temp. onder nul daalt heb ik hetzelfde probleem met mijn auto.
De deur gaat met de sleutel gewoon open, instappen ook geen probleem.
Dan, bij het uitstappen, kun je proberen wat je wil, de deuren gaan met geen mogelijkheid meer open.
Net of het slotmechanisme ontkoppeld is, inwendig alswel uitwendig kun je proberen de deuren te openen tot je een ons weegt, ze gaan niet open.
Op dat moment ben je gewoon een gevangene in je eigen auto.
Nu heb ik hier op het forum proberen te begrijpen wat exact het probleem is met dit type slot maar het is me niet duidelijk geworden.
Bij VW heb ik navraag gedaan, daar wisten ze van niks, hadden dit probleem nooit gehoord (jajaja) terwijl er hier op het forum tig mensen alleen al zijn die hetzelfde probleem ervaren.
Volgens hun )vw) lag het aan een beschadigde binnenfolie in de deur??? ik heb hen verteld dat het slot buiten de folie zit en dus gewoon nat regent en aan de buitencondities is blootgesteld.
Volgens mij hebben ze in Spanje geen ervaring met auto's en winter, en interesseert het ze ook geen moer.
Slotspray help dus niks bijv.
Ik heb nu de deur uit elkaar liggen en wens af te rekenen met dit probleem en wel voorgoed.
Ik kan alleen nu omdat het niet vriest niet exact localiseren wat het probleem veroorzaakt.
Is er iemand die bekend is met deze materie vraagteken
Bovendien is nu ook nog mijn slot defect, weet er iemand of er losse onderdelen van deze sloten te koop zijn= vraagteken doet t niet meer===
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit plobleem is bekent bij polo en caddy .
wij hebben klanten die om dit plobleem standverwarming plaatsen .
dat is je plobleem opgelost wel een duure oplossing maar het werkt wel.
is beter dan opgeslooten te zitten in je auto.
water van raam en condens loopt in de slooten is volgens vw niets aan tedoen .
susses
Hoi kees,
Ik wens geen gevangene te zijn van mijn auto.
In sommige gevallen kan dit zelfs zeer gevaarlijk zijn lijkt mij.
Stel je hebt een aanrijding en je moet er meteen uit??
Die standverwarming lijkt mij een tikkie overkill om dit probleem te tackelen.
Is dit slot zo fundamenteel anders dan in andere auto's? of heeft vw gewoon lak aan zijn klanten? dit moet toch opgelost kunnen worden?
Ik heb vannacht dit slot gedemonteerd en bestudeerd (erg complex mechanisme overigens om een deur dicht te houden!!!) en kwam tot de volgende conclusie:
Inderdaad loopt het water van de ramen direct over en in het slotmechanisme (te zien aan de vuilsporen over buitenkant slot).
Het slothuis bestaat uit twee helften, via de naad tussen de twee helften stroomt het water in het slot.
In het slot zit er een tussenmechaniekje dat de hoofdsluitpal vergrendeld. dit zit laag in het slot (waar het water heen stroomt)
Is dit palletje nat, dan vriest het vast aan zijn omgeving en kan het slot niet meer vrij schakelen waardoor de deur vergrendeld blijft.
Het zit onderaan het zwarte plastic staafje dat midden in het slot loopt.
Het blijft dus in de onderste stand staan
Om dit probleem op te lossen lijkt het me zaak dat er ten eerste wordt voorkomen dat er water in het slot beland.
Daarom ga ik als eerste het bovenste deel van de twee slothelften aan elkaar kitten (waterdicht maken) met een dun randje siliconenkit aan de buitenzijde van het slot.
Verder wil ik zien of het mogelijk is om boven het slotmechanisme een plastic folie te monteren die ook fungeert als waterkering.
Dan wil ik het hele slot van zijn harde vetlaag ontdoen en in een dunne vetlaag of olie zetten.
Als dat allemaal niet helpt verkoop ik die kist maar weer.
17 jaar
bij caddy en golf 3 was eerder veel voorkomend dat de sloten bevriezen
toen was advies van dealer slotvervangen
zat toen een modificatie op
maar idd een stuk folie er om heen kan helpen
Hier een stukje dat ik ooit eens op het Caddy Forum gezet heb:
" Er is er al vaker over geschreven hier. Ik heb met mijn Caddy II nooit geen last dat de sloten vast zitten gevroren.
Het zijn niet de deurrubbers of het cilinderslot wat vast zit, maar in het slotmechanisme zelf blijft een pennetje/heveltje plakken.
Hier zit/komt vaak condens in wat bevriest.Dit komt daar omdat water langs je raamrubbers lekt. Met koude temperaturen krimt rubber. Ook het originele vet wat erin zit wordt door de vrieskou dikker. Deze 2 factoren zorgen ervoor dat je pennetje/heveltje niet meer functioneerd.
Ik heb het volgende gedaan. Bekleding van de deur demonteren, plastic folie binnenkant deur deels demonteren (bij slot). Verniel deze folie niet want dan krijg je geheidt lekkage in de auto. Slotmechanisme uit de deur schroeven en demonteren (let wel op hoe je het uit elkaar haalt). Nu alles goed schoonmaken en ontvetten. Nu kun je 2 dingen doen. Ik heb beide gedaan bij wijze van proef. Het ene slotmechanisme heb ik goed in de wapenolie (Ballistol) gezet, de ander heb ik volgespoten met een vet wat bij lagere tempereaturen lekker soepel blijft. Nu de slotmechanismen weer terug monteren, nog niet helemaal vastschroeven. Nu een plastic zakje van bovenaf over het mechanisme trekken. Laat de onderkant wel open zodat eventuele condens nog kan opdrogen. Nu de handel vastzetten en de deur weer afmonteren.
Ik heb dit al een jaar geleden gedaan (vorige winter) en heb tot op heden nog geen problemen meer ondervonden. Zelfs niet met -23 in Noorwegen en -12 in Zwitserland.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben. "
17 jaar
Pfff vandaag 3/4 dag met deze slotproblematiek bezig geweest, erg wazige constructies, levert dus behoorlijk wat puzzelwerk op als je eerst de losse onderdelen in de deur bij elkaar moet vegen.
In ieder geval denk ik dat ik zo goed als zeker het raadsel van de vastvriezende sloten heb opgelost.
Hieronder enkele foto's van het probleemgebied, de oplossing en preventie.
[url=http://imageshack.us][img]http://img292.imageshack.us/img292/2460/...[/img][/url]
17 jaar
Hierboven zie je een zwarte plastic strip op de foto, die strip ligt onderin met een nokje door een sleufgat in een metalen palletje.
In dat sleufgat kan de zwarte strip op en neer schuiven.
Exact deze mogelijkheid tot op en neer schuiven van de zwarte strip in het sleufgat zorgt bij vorst voor het vast blijven hangen van het ontgrendelmechanisme.
Mijn oplossing is het aanbrengen van een gaatje in de plastic strip (1,5mm) en daarna het doorhalen van een staaldraad die onderaan strak in elkaar gedraaid is.
De strip kan nu niet meer schuiven in het sleufgat en zal dus bij vorst het evt. vastgevroren palletje alsnog los trekken.
Hopelijk heeft iemand er iets aan?
ik kan niet wachten tot het weer gaat vriezen!
17 jaar
hier foto van het geheel...
[url=http://img73.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img73.imageshack.us/img73/7687/ds...[/img][/url]
17 jaar
Hier het slot behandeld met wit ptfe (teflon) vet uit een spuitbus, dat is eerst vloeibaar, loopt overal tussen, en hard dan uit. (blijft echter wel zacht, stoot water af en ook vuil)
[url=http://img517.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img517.imageshack.us/img517/3029/...[/img][/url]
17 jaar
Hier een foto van het slot met de behuizing gesloten en de naden met siliconenkit dicht gekit.
(dit zal ongeveer het effect hebben als de oplossing met een plasticfolie erover)
[url=http://img517.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img517.imageshack.us/img517/8227/...[/img][/url]
17 jaar
[quote=Fries33]Hier een stukje dat ik ooit eens op het Caddy Forum gezet heb:
" Er is er al vaker over geschreven hier. Ik heb met mijn Caddy II nooit geen last dat de sloten vast zitten gevroren.
Het zijn niet de deurrubbers of het cilinderslot wat vast zit, maar in het slotmechanisme zelf blijft een pennetje/heveltje plakken.
Hier zit/komt vaak condens in wat bevriest.Dit komt daar omdat water langs je raamrubbers lekt. Met koude temperaturen krimt rubber. Ook het originele vet wat erin zit wordt door de vrieskou dikker. Deze 2 factoren zorgen ervoor dat je pennetje/heveltje niet meer functioneerd.
Ik heb het volgende gedaan. Bekleding van de deur demonteren, plastic folie binnenkant deur deels demonteren (bij slot). Verniel deze folie niet want dan krijg je geheidt lekkage in de auto. Slotmechanisme uit de deur schroeven en demonteren (let wel op hoe je het uit elkaar haalt). Nu alles goed schoonmaken en ontvetten. Nu kun je 2 dingen doen. Ik heb beide gedaan bij wijze van proef. Het ene slotmechanisme heb ik goed in de wapenolie (Ballistol) gezet, de ander heb ik volgespoten met een vet wat bij lagere tempereaturen lekker soepel blijft. Nu de slotmechanismen weer terug monteren, nog niet helemaal vastschroeven. Nu een plastic zakje van bovenaf over het mechanisme trekken. Laat de onderkant wel open zodat eventuele condens nog kan opdrogen. Nu de handel vastzetten en de deur weer afmonteren.
Ik heb dit al een jaar geleden gedaan (vorige winter) en heb tot op heden nog geen problemen meer ondervonden. Zelfs niet met -23 in Noorwegen en -12 in Zwitserland.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben. "[/quote]
Sorry Fries33, ik had je post niet gezien, was bezig met uploaden foto's.
Das idd exact wat ik ook constateerde in het slot.
Waar is dat caddyforum dat je noemde?
Met beide verhalen moeten mensen toch een werkende oplossing kunnen maken denk ik.
Dank voor je post.
17 jaar
Hallo Priet,
Goed bezig met al die foto's erbij. Zoals jij het doet is ook een manier. Ik heb mijn linker met Ballistol (wapenolie) en de rechter met vet (wat bij lage temperaturen zacht blijft) behandeld. Verder heb ik een stevig plastic zakje over het slot getrokken, er komt geen water meer op/in het slot. Persoonlijk denk ik dat dit al het meest afdoende is, je slot blijft droog. Vet, olie of vastzetten met een ijzerdraadje kan nooit geen kwaad natuurlijk.
Wat dat andere forum betreft, klik maar op de volgende link. Wel even registreren.
http://www.vwcaddyforum.nl/
Gr,
Fries
17 jaar
Hallo iedereen,
Nu met het koude weer vriezen de sloten inderdaad vast. Zelf heb ik ook al een paar keer in m'n Seat Inca vastgezeten.
Mijn oplossing is de volgende:
Ik demonteer van de Polo's en Seat's bij een grote beurt de complete deurgreep en spuit deze zeer goed in met WD-40. Demontage en montage gaat snel en zonder het binnenpaneel te demonteren. Als je dat de eerste keer doet is dat inderdaad wel wat lastig maar na een aantal keren lukt dat wel.
Een bijkomend voordeel is dat de slotcilinders een pak minder vlug stuk gaan.
Steven
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar