close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: soms geen stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi AVB

Wanneer de auto warm staat valt bij stationair de stuurbekrachtiging uit en zie en hoor je de aandrijfriem behoorlijk trillen.
Vanaf je een klein beetje gas heeft is het over.
Als je de motor stillegt en opnieuw start is het probleem ook weg tot je terug een aantal km gereden hebt.

De automatische spanrol met demper, poelie van de alternator en de stuurpomp zijn reeds vervangen.
Olie van de stuurbekrachtiging is ook al ververst.

Weet iemand de oplossing

Geplaatst door

kdz (60)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft er echt niemand een idee??? Uk ben nu ten einde raad.

Ik heb ondertussen van een donorauto de krukaspoelie en de poelie van de waterpomp verwisseld, een nieuwe poelie van de stuurpomp en een nieuwe riem gemonteerd.
Een nieuw o-ringenset van het stuurhuis gemonteerd en nogmaals verse olie erop.
Het probleem was toen voor enkele dagen weg maar begon opnieuw.
Eergisteren het complete stuurhuis verwisseld van een donorwagen, vandaag bericht gekregen van de klant dat het probleem niet opgelost is.

Wat kan nu de oorzaak zijn dat de riemspanner begint te trillen en ik bijna geen stuurbekrachtiging heb op stationair?????

kdz 60
badge

12 jaar

Koen

Dit is idd een vreemde storing... Zijn de slangen ook al bekeken en mogelijk uitgewisseld ??
Wellicht gaat hier iets mis.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Is de vrijloopkoppeling van de dynamo wel goed ? Geen gillende geluidjes bij stationaire loop ? Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

misschien toch een verstopping in de leidingen een knik of gewoon vuil...
let er wel op dat in 1 slang een vernauwing is gemonteerd anders gaat het systeem klapperen...en anders als je er makkelijk bij komt het dit probleem doet zich weer voor probeer dan zo snel mogelijk de riem te verwijderen en dan aan alle poulies te draaien en voelen of er 1 dan zwaar loopt ... wellicht heb je dan de boosdoener te pakken... gr willem

jokertje 80
badge

12 jaar

De vrijloopkoppeling van de dynamo is ook al vernieuwd dus ik veronderstel dat deze goed is.
Ik heb wel geluidjes bij stationair toerental, de spanner trilt en het is op dit moment dat de riem over de stuurpomp slipt.

Slangen heb ik nog niet echt bekeken, de vernauwing zit in de retourleiding naar het reservoir, deze kant heb ik wel al bekeken.
Ik vind het wel eigenaardig dat hij dit pas doet na een 20 km rijden of bij warme motor.

kdz 60
badge

12 jaar

Terug naar het begin.

Hoe is de klacht binnengekomen Koen, na een reparatie of anderzins (lang stilgestaan ofzo)?

Siem Bijman 680
badge vip badge

12 jaar

De auto is ongeveer2 maand geleden binnengekomen met de klacht dat er een soms een lawaai was bij het sturen en dat het sturen "schokkerig" ging.
Dat was heel onregelmatig want telkens de klant met de auto kon komen deed dit probleem zich niet voor.
Uiteindelijk ben ik dan begonnen met de stuurpomp te vervangen en de olie te verversen.
Na ongeveer een week was de klant er terug en toen zag ik duidelijk de riemspanner trillen, die heb ik toen vernieuwd samen mat de poelie van de alternator, welke wel vast zat.

De rest van het verhaal weten jullie ondertussen

kdz 60
badge

12 jaar

Je zegt dat het probleem zich pas voor doet als de motor goed warm is... je zou dan kunnen denken dat het iets mechanische is ivm uitzetten van het materiaal!
het lijkt erop dat stuurpomp begint aan te lopen maar van de andere kant zou het ook je spanner kunnen zijn omdat je aangeeft dat de riem hevig trilt....

mijn vraag is ? heb je een nieuwe of gebruikte pomp gemonteerd die daar ook voor geschikt is? heb je al een nieuwe spanner gemonteerd of een gebruikte?
is de uitlijning van de poulies goed? en hoe is de staat van de poulies

jokertje 80
badge

12 jaar

De stuurpomp en de spanner zijn volledig nieuw alsook de poelie van de stuurpomp.
De uitlijning van de riem is ok.
Krukaspoelie en waterpomppoelie komen van een donorauto welke geen problemen had.

kdz 60
badge

12 jaar

Hallo

als ik me niet vergis loopt de rug van de riem over de waterpomp?

jokertje 80
badge

12 jaar

ik heb ook weleens zo probleem bij de hand gehad, stuurhuis en stuurpomp vervangen zonder resultaat. bleek het de hogedrukleiding te wezen wat de storing veroorzaakte. mischien heb je iets aan deze info;)

riennoot 0
badge

12 jaar

Ik ga proberen de leidingen te vervangen deze week, ik hou jullie zeker op de hoogte.

kdz 60
badge

12 jaar

2 weken geleden leidingen vervangen en nog steeds was het niet opgelost.
uiteindelijk nog maar eens de vrijlooppoelie vervangen en nu blijkt alles ok.
Allen bedankt voor het meedenken

kdz 60
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.