Volkswagen Golf: soms inhouden en bijna afslaan bij warme RP-motor

Bouwjaar: 1989

Hallo, ik heb een Golf 2 uit december 1989 met een 1.8 RP-motor met monopoint injectie systeem van Bosch, dus geen carburateur. Af en toe is het stationair toerental onregelmatig en soms slaat de motor zelfs bijna af voor een stoplicht. Ook houdt hij schokkerig in af en toe. Dit doet hij niet altijd en pas sinds een paar dagen komt het vaker voor. De carterontluchtingsslang heb ik al een keer vervangen in de zomer toen ik ongeveer dezelfde problemen had (was lek), daardoor was toen het probleem opgelost. Weet iemand ook of er bepaalde sensoren zijn die ik af en toe kan schoonmaken bij deze RP-motor? (daar heb ik wel eens iets over gehoord namelijk) Dank vast voor de tips!

Passat32B

Geplaatst door Passat32B (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Voetpakking van de inspuitunit al eens vervangen?? zo nee, haal de boel maar uit elkaar en zie of hij stuk is. Nwe bij de dealer te verkrijgen. Slang tussen spruitstuk en rembekrachtiger wil ook graag stuk gaan, aan de onderzijde achter het blok.

succes

Passat32B (0), 18 jaar geleden

Bedankt, maar die voetpakking is al eens vervangen een jaar of 5 geleden (kan natuurlijk dat hij weer lek is). Die slang zal ik eens checken. Maar hoe zit het met die sensoren? Waar zitten die precies en hoe kom ik daar makkelijk bij? Lijkt me beter om eerst de simpele dingen te checken en eventueel schoon te maken alvorens de heleboel uit elkaar te halen (ben geen ervaren sleutelaar).

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ding heeft weinig sensoren, en schoonmaken kan niet.

Zit nog even te bedenken, werkt de klep in het luchtfilterhuis dat de warme lucht van het uitlaatspruitstuk regelt, zijn deze slangen in tact.

2 kun je even doormeten of de rode temperatuursonde in het koelwaterkanaal voorop de cilinderkop of aan de zijkant (wisselt nog wel eens) contact maakt als de motor koud is. Dit is de aansturing van de elektrische voorverwarming. Zonder gaat ie bokken bij koud en nevelig weer. (de boel bevriest.)

Passat32B (0), 18 jaar geleden

Dank je voor de tips Harry! De slangen en aansluitingen lijken op het oog goed te zijn, alleen die klep in het luchtfilterhuis zit dicht en kan ik niet op en neer bewegen (motor stond uit toen ik dat probeerde). Toen ik net startte sloeg de motor gelijk weer af bij gas los, na opnieuw starten en 100 meter rijden ging het wel weer goed... Ga zo naar Leiden vanuit Amsterdam, ben benieuwd hoe het gaat dan. Wordt vervolgd.

Passat32B (0), 18 jaar geleden

"It's a strange world, weird on top and wild at heart" Zo is het ook met auto's soms want ik heb al 1½ week geen problemen meer met het te laag stationair lopen en inhouden van de motor. Let wel, zonder dat ik iets veranderd heb...

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ach, mensen genezen soms ook vanzelf :-)

Passat32B (0), 18 jaar geleden

Sinds vanmiddag is het weer helemaal mis... Heb gehoord dat als de voetpakking lek is, het toerental juist te hoog is? Klopt dat? Of kan het bij een lekke voetpakking ook te laag zijn, zoals bij mij het geval is? Of wellicht allebei?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.