Volkswagen New Beetle Cabriolet 2003: Sonde 1

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BFS, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Beste Cabrioliefhebbers,

Heb nog een VAG signaal. Nl 16514 : 0 cilinderrij 1- sonde1, electrische storing in circuit en code 16556: 0 cilinderrij 1- brandstofberekeningssysteem te rijk.

Heb op google gelezen dat er ergens een probleem is met de Lambdasonde. Alle filters, de uitlaat na de katalysator en kleppendekselontluchting vervangen.
Iemand een idee?

Edelijn

Geplaatst door Edelijn (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik denk dat de lambdasonde (voor de kat) defect is, of dat de bedrading van die sonde defect is.
Waarschijnlijk geeft de sonde continue een te hoog signaal af, waardoor de computer denkt dat het mengsel te rijk is.

Hoe rijdt de auto? Normaal of met horten/stoten?
Heb je nog het volle vermogen?
Wat doet je benzineverbruik? Hoger, Lager, ongeveer gelijk?
Heb je naast de foutcodes ook de live data gecontroleerd of laten controleren?
Zo ja, wat was het signaal van Lambdasonde 1 en Lambdasonde 2?
Waarom heb je de uitlaat na de kat vervangen?

Edelijn (0), 4 jaar geleden

Auto rijdt volgens mij normaal. Benzineverbruik lijkt hoog maar we zijn er pas een paar keer mee weg geweest.
Einddemper was verroest. Cilinderrij 1 en sonde 1 dus dat is die sonde achter het spruitstuk. Draad ligt wel wat los en m.i. zit het hitteschild ook niet geheel vast maar de draad lijkt wel in orde.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Auto kennelijk pas gekocht? Particulier of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je minimaal recht op de "wettelijke garantie" en kosteloze reparatie.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Edelijn (0), 4 jaar geleden

Nee vorig jaar gekocht via een veiling dus nul komma nul garantie vandaar dat ik e.e.a. zelf wil oplossen.

Citrogek (0) PRO, 4 jaar geleden

Waarschijnlijk de lambda. Foutcode is p0130. Wanneer mogelijk is het misschien even de freeze frame bekijken. En die info hier even te posten. Is dit een 4 of 5 draads lambda?

Edelijn (0), 4 jaar geleden

Ik heb gisteren even het hitteschild vastgezet en de draad en stekker van de sonde die vooraan zit bekeken. Is een 5 draads met 6 polige stekker en zie er niks aan. Heb signaal weggehaald en ga eerst maar stuk rijden en dan kijken of signaal terugkomt.

Citrogek (0) PRO, 4 jaar geleden

Signaal weggehaald? 5 draads sonde zijn moeilijk door te meten. Of je moet een scope hebben.

Edelijn (0), 4 jaar geleden

Ja was ik al bang voor. Als het signaal terugkomt dan zal ik wel een nieuwe Sonde1 plaatsen. 2e hands weet ik niet of het verstandig is. Nieuw kost een Bosch 5 draads plm €100,- of weet je een beter alternatief.

Citrogek (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou in het geval van een lambdasonde altijd voor nieuw gaan. Ze gaan over het algemeen relatief lang mee en van een sloop weet je ook niet altijd wat je krijgt.

Edelijn (0), 4 jaar geleden

Thanks, ga voor nieuw! Fijne avond

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.