Volkswagen Golf V: Spanrol distributieriem blijft niet op punt staan..

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi 77kw BKC

Hallo,

heb de zoekfunctie meermaals gebruikt maar heb niet kunnen vinden wat ik zoek,

nl: Ik heb mijn distributieriem vervangen, samen met spanrol en waterpomp..

nu, als ik de beide nokkenas en krukastandwiel blokkeer (vw-tools) en de 3 bouten aan het nokkenastandwiel losdraai, moet ik de spanrol opspannen (riem reeds gemonteerd)...

Dit heb ik gedaan volgens het instructieboekje en het positiepijltje van de spanrol heb ik op de juiste positie gezet..

MAAR, als ik nu met de sleutel 2 omwentelingen maak met de krukas staat het pijlte van de spanrol een paar mm verdraaid (tegen de klok in).

Had de spanrol dan terug goed gezet en heel even laten draaien (3sec.) en hij draaide vlot, ook starten ging vlot.

Maar nu stond het pijlte van de spanner een paar mm te ver! (met de klok mee).

Weet iemand of dit met de riemspanning of iets anders te maken heeft want ik raak er niet uit..

mvg,

Yoni

yonigolfv

Geplaatst door yonigolfv (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het niet toevallig zo dat dat gebeurd net na het vastdraaien van die 3 nokkenasboutjes? Zoja dan de boutjes te ver losgedraait waardoor tijdens vastdraaien de riem extra wordt gespannen omdat het nokkenastandwiel omhoog wordt gedrukt, dus riem wordt dan meer gespannen. Die 3 boutjes zover losdraaien zodat nokkenastandwiel nog net vrij kan draaien. Als je dit hebtgedaan dan is het gewoon goed hoe je het hebtgedaan.

yonigolfv (0), 12 jaar geleden

Nee dit is niet het geval.

De spanner hergaat pas wanneer de motor een aantal omwentelingen heeft gedaan,

maar is het dan niet zo dat hetgeen wat ik zie, gewoon de spanrol is die de spanning corrigeert? dus dat dit pijltje in het midden moet staan ter referentie...

en dat wanneer de motor draait, de veer continu druk geeft op de riem?

Ik ga nog maar van september naar de avondschool automechanica en neem liever het zekere voor het onzekere, zeker in dit geval..

Maar ik ben van mening: Als ik dan al een distributieriem vervang, kan ik het best bij mijn eigen auto beginnen.

En wie niets probeert, kan ook niets leren :)

Grtz en alvast bedankt,

Yoni

yonigolfv (0), 12 jaar geleden

Ok,

mn golfke rijdt weer als voordien, vandaag 70km gereden, niks vreemd te horen, voelen :)

probleem opgelost.

Grtz,

Yoni

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

mooi zo...bedankt voor de feedback

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

ik denk dat je niks verkeerds gedaan hebt,als je de distribuite gemonteerd hebt en je draait je krukas paar omwentelingnen dan zie meestal het pijltje strakker of losser komen ,zet je alles weer op tijd dan kan het zijn dat het pijltje inderdaad links of rechtsom wat verkeerd staat,meestel ga je dan een beetje bijstellen,en klaar is kees,ga je dan wederom de krukas verdraaien zal hij weer wat losser of strakker komen te staan dit zal elke keer wel zo blijven,maar als je hem na een paar keer rond gedraaid te hebben even bijsteld moet dit toch goed zijn.
maar wat belangrijker is dat je die nokkenaspouliebouten goed vast zet of liever nog vernieuwd.en met juiste koppel aanhaalt want als de loslopen ajajaja

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.