Volkswagen Golf IV: Spontaan afslaan / Motormanagement brandt

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: BCB 1J 1.6 16v

Deze Golf uit 2002 1.6 16v met motorcode BCB type 1J heeft het volgende probleem.

Sinds een tijdje slaat hij onder het rijden spontaan af. Motormanagement-lampje licht op en de auto slaat ''dood''. Na 5 tot 10 minuten lost het zichzelf op en start hij weer. De ene keer blijft het motormanagement lampje aan de andere keer blijft het uit. Soms duurt het een half uur voor hij het weer doet, soms 3 dagen. Dit was het beeld de laatste weken. Echter lijkt het probleem zich te verslechteren en steeds vaker voor te komen.

Toen het net begon naar de garage geweest en de dealer. Diverse malen uitgelezen, gereset en er is genoeg gedaan aan de auto inmiddels. Lambda, Kat, voorpijp flex-stuk, grote beurt long-life, complete bekabelingen etc etc. Dit alles is niet zozeer gedaan vanwege het probleem maar na 190dkm was dit sowieso aan de beurt. Dit alles is gedaan in de tussentijd vanaf de eerste keer dat het probleem zich voordeed tot nu.

Gisteren kwam er echter een nieuw probleempje bij. Brandstofpomp sloeg niet aan wanneer de sleutel het contact activeerde. Logisch dat hij dan niet start. Of dit te maken heeft of samenhangt met bovenstaande weet ik niet. Na enkele pogingen en even de spanning van de accu gehaald te hebben deed hij het weer. Motormanagement brandt maar rijden deed hij 'gewoon' en is niet afgeslagen.

Nu weet ik dat bij oudere benzinemodellen een soortgelijk probleem veelvuldig is voorgekomen. Hier was 'relais 30' het probleem. Ook over relais 109 is genoeg gezegd. Lijkt er op dat bij vele type 3 en 4 een van beiden (sowieso en evt. los van het probleem) zwakke punten zijn. Ik heb hierover op het forum in ieder geval genoeg gelezen.

Mijn vraag: Wie is bekend met dit probleem bij voertuigen als deze Golf en belangrijker nog: Wie denkt de oplossing te hebben?


UPDATE:
Toch maar zelf even gaan zoeken. Temeer omdat ik het vreemd vond dat het niet aanslaan van de brandstofpomp ineens verband zou houden. Half het dash gesloopt onder het stuurwiel om bij de relaiskast te komen maar uiteindelijk vond ik relais 409. Dit relais regelt (o.a.) het aanslaan van de brandstofpomp. Lijkt een los pootje van het relais of aansluitingspunt in de kast te zijn. Een minimale beweging aan het relais en starten / lopen. Nu is het dus zo dat ik de gehele handel maar even zo laat zodat ik makkelijk bij het relais kan. Feit is wel dat het motormanagement lampje nog steeds brandt. Of de auto onder het rijden zoals het probleem begon nog gaat afslaan? We zullen het zien. Graag wel van jullie nog reacties en zeker wanneer dit gehele verhaal je als muziek in de oren klinkt en de oplossing denkt te hebben!

Trade71

Geplaatst door Trade71 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

nou dat het lampje blijft branden zou kunnen door dat er door al het gedoe een storing op geslagen.
ik zou het relias vervangen en dan het storinggeheugen wissen en dan aan zien hoe het gaat.

groetjes jan.

Trade71 (0), 12 jaar geleden

Het probleem bleek dus simpel. Net als bij de Golf III waarbij relais 30 en relais 109 veel problemen veroorzaakten en 109 (brandstofpomprelais) bij vele bezitters 'kapot' ging e/o niet meer goed werkte bleek in dit geval, bij onze Golf IV uit 2002 ook het relais een probleem. Relais 409 (het brandstofpomprelais) is dus een zwakke schakel in de elektronica. Het vervangen van dit relais heeft het algehele probleem (omschreven in de originele post) opgelost. Storing is er uit, lampje motormanagement is uit. Starten / lopen en niet meer afgeslagen onder het rijden.

Schandalig dat geen enkel apparaat bij VW dit uitlezen kan en deze storing herkent! Het is een oplossing van een paar tientjes daar er legio VW-rijders met problemen als deze bij de dealer komen, honderden euro's kwijt zijn aan allemaal onzin oplossingen en uiteindelijk een relais het probleem is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.