Onlangs me airco laten vullen en een check up van de auto laten maken.
De dealer gaf aan dat de stabilisatierubbers aan de voorzijde moesten worden vervangen.
Hij had hier op dat moment geen tijd voor.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?
Groet,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou het is krap maar niet moeilijk.
je moet de twee bouten los draaien dan het plaatje weg halen en het rubber er tussen uit halen.
het nieuwe rubber gaat er wel lastig in.
groetjes jan.
Nu vraag ik me af of jullie daar een handigheidje voor hebben. Nog niet zo lang geleden heb ik de stabilisatiestangrubbers vervangen.. maar het kostte toch wel wat gevloek om de nieuwe rubbers vast te krijgen (erg kort boutje).
Hoe doen jullie dat?
14 jaar
ik gebruik de haakse lucht tol om ze los en vast tedraaien en het wurmen blijft het zelfde dat is lastig en soms lukt het zo.
groetjes jan.
Ik wil het best proberen maar waar zitten die rubbers? Ik weet wel aardig wat maar dit heb ik nog nooit eerder gedaan.
Moet ik deze bij de wielen zoeken of totaal ergens anders?
14 jaar
Kun je me mischien uitleggen hoe ik te werk moet gaan?
Wil je me vertellen waar ze precies zitten?
Ik las op andere forums dat ze vaker van een audi TT rubbers gebruiken omdat deze sterker zouden zijn maar precies het zelfde als van vw zijn. is dit verstandig? en klopt dit?
Alvast bedankt
14 jaar
De TT rubbers waar je het over hebt, zijn de achterste draagarmrubbers (van de vooras).
Als het inderdaad om je stabilisatiestangrubbers gaat heb je hier 2 artikelnummers 1J0411314R voor diameter 20,7 of 21mm
1J0411314T voor 23 mm doorsnede.
Je stabilisatiestang kun je vinden door naar je voorste draagarm te kijken, daar zit een koppelstang aan die iets weg heeft van een hondenbot. De koppelstang zit weer vast aan de stabilisatiestang, de rubbers waar je stabilisatiestang in draait zijn je stabilisatiestangrubbers.
14 jaar
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb even gekeken en het hondenbot denk te hebben gevonden toen ik het wiel eraf had.
Het was al donker anders had ik een foto gemaakt.
Het klopt toch dat het bovenste rubber een kwart gedraaid staatop het onderste rubber?
Het zijn in totaal 4 rubber als je links en rechts vervankt?
Het stangetje is circa 15 cm lang en de rubbers zitten erin?
Moet je hem opkrikken uit zijn vering of mag de veer onder spanning staan?
Ik ga ervanuit opkrikken?
Alvast bedankt
Groet,
Richard
14 jaar
Ik zit nu alles nog eens na te lezen maar ik denk dat ik gister avond naar de verkeerde rubbers heb gekeken. deze zaten in de koppelstang. Ik denk dat de stabilisatierubbers iets verder naar het midden van de auto zitten.
vanavond nog maar eens kijken.
Ook omdat jullie het over een plaatje hebben waar het rubber achter zit die zit bij de koppelstang niet.
Ik zal proberen een foto te maken.
Groet,
Ries
14 jaar
De rubbers in de koppelstangen kunnen natuurlijk ook slijten. Eventueel deze ook vervangen.
Maar... Het zal niet eens zo veel kosten om het te laten vervangen, misschien het overwegen waard? Vooral de rubbers van de stabilisatiestang (en dus niet de koppelstang) zijn niet de leukste om te vervangen..
14 jaar
De kosten zijn circa 150,- euro bij de garage.
Maar ik vind het zelf ook wel leuk om te sleutlen.
Maar moet ik hem opkrikken uit zijn vering en de rubbers zitten dus aan de zijde van het motorblok als ik het goed begrijp.
Pak ik meteen de rubbers van de koppelstang even mee. bedankt alvast
14 jaar
Als je de wielen er niet af haalt kun je er sowieso niet fatsoenlijk bij. Of je moet hem op een brug kunnen zetten. Volg gewoon de koppelstangetjes vanaf de draagarm. Deze zitten aan de stabilisatiestang, deze draait weer in 2 rubbers en die moet je vervangen. Ze zitten in feite achter de aandrijfas.
Rubbers van de koppelstangen worden los verkocht. Je kunt ook complete koppelstangetjes kopen.. ±20 eur per stuk.
Als je dan toch de mogelijkheid hebt, is het misschien een idee om een avondje van te voren de bouten, welke de koppelstangen aan de draagarm verbinden, goed in de kruipolie te zetten. Je kunt ook in de draagarm zelf spuiten.
De boutjes waarmee je de stabiliesatiestang vastzet zijn erg kort, de nieuwe rubbers heel veel dikker dan de oude. Ik wens je daar heel erg veel plezier mee ;-)
14 jaar
[quote=jensw]De boutjes waarmee je de stabiliesatiestang vastzet zijn erg kort, de nieuwe rubbers heel veel dikker dan de oude. Ik wens je daar heel erg veel plezier mee ;-)[/quote]
Een beetje iemand die slim is gebruikt dan een iets langere bout.....
Dit is overigens gebruikelijk.
Gr. paul
Wat zeg je dat toch leuk..
Met een keer vloeken kom je een heel eind, toch handig als je op zondagmiddag alleen m8x100 hebt liggen. Ik heb helaas geen magazijn thuis
14 jaar
Indien je iemand veel plezier wenst, en op de hoogte bent dat de bestaande bouten wat aan de korte kant zijn / worden zou je kunnen adviseren de bestaande bouten door een langere versie te vervangen.
De TS kan hier dan rekening mee houden en alvorens de bouten in huis halen zo dat hij niet voor een verassing komt te staan.
Hier hoef je geen magazijn voor te hebben, kwestie van vooruit denken.
Gr. paul
Ooh, gewoon met beleid doen, zo moeilijk zijn stabalisator rubbers nou ook niet
of je laat 'm ff bij een paar andere garages vragen wat dat kost....
Ik geef in ieder geval aan dat ze kort zijn. Hij kan zelf beslissen of hij er een paar zweetdruppels aan spendeert of langere bouten haalt.
Alles prima hoor.. ik vond alleen de toon wat minder leuk
14 jaar
Flink zweten en martelen of een paar langere bouten nemen, wat is dan slimmer?
De toon maakt de muziek Jensw!
Gr. paul
Laat ook maar, je wil het blijkbaar niet snappen
14 jaar
kijk, in dit geval zal het je zelf ook niet weer overkomen toch? volgende pak je vast een langere bout voor....
maar no hard feelings hier hoor,
gr
Peco Power
ja maar het wordt leuk als de bout die je pakt net te lang is dat gaat dan lekker met het draad heb dat al vaak gezien en soms dan bij los halen het draad er uit.
groetjes jan.
Kan ook, dus gewoon de oude bout gebruiken :")
Nieuwe rubbers erin, beugel eromheen klemmen, ff met een goede waterpomptang de beugel aanklemmen, boutje erin en klaar.
Oh ja haal de koppelstangen l en r ff los (onderste bout). Gaat het stuk makkelijker.
Op deze manier floep je ze er in 10 min in
Beste allemaal,
Gisteravond bezig gegaan met Jens zijn uitleg en al jullie tips.
Ik heb thuis een kleine smeerput dus kon er reelijk bij.
Boel schoongespoten met de compressor.
Alles in de WD40 gezet.
Eerst de koppelstangen los gehaald en de rubbers vernieuwd.
Deze los/vast terug gezet.
Plaatje bij de stabilisatiestangrubber los gehaald en toen begon het prutsen.
Het is wel gelukt.
Gewoon de orginele bouten kunnen gebruiken.
Boel aangedraaid en weer perfect.
Op naar het volgende probleem!!!
Jens en andere ontzettend bedankt!
Richard
14 jaar
Nogmaals bedankt!
14 jaar
nou, veel rijplezier zonder geklapper
Mooi dat het gelukt is. Hopelijk laat het volgende probleem nog lang op zich wachten.
14 jaar
[quote=P. Kelder][quote=jensw]De boutjes waarmee je de stabiliesatiestang vastzet zijn erg kort, de nieuwe rubbers heel veel dikker dan de oude. Ik wens je daar heel erg veel plezier mee ;-)[/quote]
Een beetje iemand die slim is gebruikt dan een iets langere bout.....
Dit is overigens gebruikelijk.
Gr. paul[/quote]
Ik gebruik altijd de oude boutjes van de remklauwen achter die ik over heb gehouden,zijn net zo lang alleen schroefdraad begint gelijk in tegenstelling tot de originele boutjes,misschien een tip voor diegene die dit leest....
ja richard dat doe ik ook werkt prima.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar