Goedenavond,
Sinds vanmorgen start onze cabrio niet meer. Volgende symptomen en reeds gecontroleerde zaken :
- Startmotor gaat rond
- Er is een vonk
- Er is brandstof
- Er is lucht
- Toerenteller beweegt bij starten totaal niet
Rotor is schoongemaakt, alsmede verdelerkap.
Tevens geprobeerd te starten met startkabels eraan (dacht dat accu misschien op laatste benen liep).
Ikzelf zit te denken aan de BDP-sensor, maar lees links en rechts ook wat over de bobine. Alleen als ik een vonk heb, dan moet deze toch in orde zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De vraag is dan, hoe vonkt hij ? Dikke mooie blauwe vonk of zo dun als een naalde prikje ?
Hoe heb je gecontroleerd of hij brandstof krijgt ?
Als hij mooi vonkt, vermoed ik niet dat je het in de ontsteking moet zoeken.
Als bovenstaande zoals beschreven staat goed is, zou hij op zijn minst moeten lopen.
Is het spontaan gebeurt of na reparatie ?
Je zou eventueel ook even de distriburiem kunnen controleren.
Gr Stefan
Dank voor je antwoord.
Ik heb het idee dat hij niet heel erg hard en veel vonkt, maar wel een duidelijke blauwe vonk.
Brandstof kun je zien als je de aanvoer boven de injector er af draait en de bougies stinken ook naar benzine.
Het niet starten is niet na reparatie gebeurd; spontaan dus. Distributieriem zou je toch moeten merken? Auto is gewoon 's avonds rijden in de garage gezet en toen de volgende morgen startte hij niet.
14 jaar
sproeit de injektor ook brandstof tijdens het starten? zo niet dan de bedrading voor de stekker op het injektiehuis controleren. gr john
Als de bougie`s nat zijn, maakl ze dan even droog en laat de motor even zonder bougie`s ronddraaien om de overtollige benzine weg te blazen, monteer of vernieuw ze en kijk of hij weer loopt.
Als hij naar benzine ruikt zou het goed aan de ontsteking kunnen liggen..Denk aan : Bougie`s en kabels, verdeelkap en rotor, Hall-gever in ontsteking of bobine ?
Gr Stefan
14 jaar
John, brandstof wordt gewoon ingespoten tijdens starten.
Zal alle bougies er eens uithalen en 'droogstarten'. Wat mij het meest opvalt is dat de toerenteller tijdens het starten niet uit de hoek komt.
Dit lijkt mij dan toch in de BDP-sensor te moeten liggen.
Is zo'n Hall-gever trouwens los te vervangen of kan ik beter bij de sloop een complete ontsteking halen?
Groetend,
Frank
14 jaar
Frank
Als je de vonkjes amper ziet, ligt je probleem aan de ontsteking, kan de hall gever zijn, nieuw is deze ook te bestellen, maar ook kun je de complete ontsteking overzetten door een werkend gebruikt exemplaar.
Bobine controleren :
Stekker eraf trekken :
Pen 1 en 3 = accu spanning met contact aan
Test met led testlamp :
Pen 2 en 3 = Led knipperen Tijdens het starten ( startmotor draait )
Pen 1 en 15 = Led knipperen Tijdens het starten ( Doet hij hier niks, vervang bobine )
Test ontsteking :
Stekker eraf halen :
Pen 1 en 3 = 4,5 Volt met contact aan.
Stekker erop :
Led testlamp :
Pen 1 en 2 = Led knippert tijdens het starten. ( Doet hij hier niks, vervang ontsteking )
De rest van de beschreven delen moet wel naar behoren functioneren..
Gr Stefan
14 jaar
Hallo Stefan,
Alles gecheckt en dit klopte allemaal.
Hierna maar nieuwe bougies, verdelerkap, rotor en kabels gehaald en nu loopt hij weer prima.
Had gedacht dat schoonmaken wel zou helpen, maar niet dus.
Bedankt voor jullie hulp allemaal.
Groetend,
Frank
14 jaar
Mooi om te horen Frank..
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Frank
Als je de vonkjes amper ziet, ligt je probleem aan de ontsteking, kan de hall gever zijn, nieuw is deze ook te bestellen, maar ook kun je de complete ontsteking overzetten door een werkend gebruikt exemplaar.
Bobine controleren :
Stekker eraf trekken :
Pen 1 en 3 = accu spanning met contact aan
Test met led testlamp :
Pen 2 en 3 = Led knipperen Tijdens het starten ( startmotor draait )
Pen 1 en 15 = Led knipperen Tijdens het starten ( Doet hij hier niks, vervang bobine )
Test ontsteking :
Stekker eraf halen :
Pen 1 en 3 = 4,5 Volt met contact aan.
Stekker erop :
Led testlamp :
Pen 1 en 2 = Led knippert tijdens het starten. ( Doet hij hier niks, vervang ontsteking )
De rest van de beschreven delen moet wel naar behoren functioneren..
Gr Stefan[/quote]
Hoi steffan
De mijne vonkt helemaar niet meer
Dus wil dit ook proberen
Maar mijn vraag is
Als ik de bobine wil meten moet ik dus ook op de stekker vam de bobine meten ?
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar