Wie kan mij helpen???
Ik ben zeker geen leek betreffende golf3, heb al eens een keertje een 1.4 omgebouwd naar een 1.8 (alles zoals het hoort).
Nu beschik ik al enkele jaren over een ander exemplaar een cabrio 1.8 motorcode ABS.
Sinds een week heeft deze een probleem: Plots wou hij niet meer starten, de starter draait rond, maar ik krijg geen ontsteking en dergelijke. Ik hoor duidelijk de benzinepomp werken, etc.
Op het dashboard gaat geen enkel lampje branden, niet oliedruk, °C controle, en alternator lampje. Wanneer ik eens in de zekeringkast rommel en aan de relais, werkte alles plots weer.
Nu een week en 1000km verder, wil ik de wagen starten en plots weer hetzelfde, niets werkt, ... Terug hetzelfde probleem, ik rommel nog eens, niets verandert.
Ik heb het contactslot dan maar afgekoppeld en zelf alle contacten met een brug gelegd, >> nog hetzelfde, >Contactslot= O.K.<
Daar ik mijn ECU van mijn 1.4 nog ergens had liggen en wist dat enkel de lambdasonde anders aangesloten is, besloot ik dan maar de lambdasonde af te koppelen en de ECU van de 1.4 eens op het circuit te hangen.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Volgens mij is er dus een relais stuk, maar kan niet vinden welke, nergens is de nummer van de locatie te vinden??
Is er iemand die mij kan vertellen welke relais achter het contactslot komt??? die verantwoordelijk kan zijn voor dit probleem??
Of enige andere oplossing?
Alvast bedankt
Eno Mertens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eno
Aller eerst werkt een ECU van een 1.4 niet echt op jou motor..er is wel meer anders dan de lambdasonde
Zit er een relai : 109 of 30 tussen ?
Deze kan op plaats 20 - 12 - 3 in d zekeringkast zitten.
Loop ook eens de zekeringen na..
Dus hij vonkt niet zoals ik uit je verhaal opmaak ( als hij niet aan wil slaan ) ?
Gr Stefan
Beste Stefan,
Hij doet niets, geen controlelampjes, pinkerschakelaar doet het niet, standlichten wel. noodsignalen 4pinkers werkt ook. ABS en AIRBAG lampjes gaan ook niet aan, etc.
Dat de ECU van de 1.4 ABD de 1.8 ABS niet kan sturen daar ben ik het uiteraard mee eens ;)
Maar wanneer ik de nodige stekkers verwijder, dan zouden in principe mijn dashboardlampjes en dergelijke wel moeten werken. Daarom veronderstel ik dat het niet aan de ECU ligt, daar die van de 1.4 ook niet meer doet dan de andere.
I.v.m. de ECU van een 1.4 ABD en een 1.8 ABS kan ik echt wel bevestigen dat enkel de lambdasonde aansluiting op de ECU verschilt, (eventueel misschien nog een paar kleinigheden).
Vermits het bedrijf dat mij alles geleverd had van een afbraak de kabelboom had doorgezaagd, heb ik zelfs de kabelboom van de motorsturing (hall, gasklep, sp verwarming, etc.) van de 1.4 gewoon overgezet op de 1.8. Indien je dan een paar wijzigingen aan de connectors van de ECU aanbrengt, werkt alles prima.
Heb zelf nog 2 jaar met de wagen gereden, zelfs op de keuring zag men niets. ;)
Heb zelf voor volkswagen/audi gewerkt, maar de resources zijn een beetje uitgedoofd. ;)
Ik heb namelijk nog een kabelboom liggen (de doorgezaagde van de verbouwing jaren terug, en ook nog een zekeringbox+relais).
Nu deze wagen heeft meer opties, maar ik kan alvast effe wat relais nakijken nu.
Ik dank je alvast voor de nummers van de relais, natuurlijk met de D, TD, TDI, etc, zitten op de verschillende posities verschillende relais. Zoals je al vernoemde de befaamde 109 maar als ik het goed voorheb is dat de relais voor een voorgloeisysteem (Diesel), bij een benzine zit op die plek het relais van de benzinepomp.
Het relais dat volgens mij de oorzaak is van dit probleem is de ontlastrelais. Deze wordt gestuurd door de X van het contactslot, als deze niet werkt is een deel van de kabelboom niet voorzien van spanning. (ontlastrelais is eerder gekend als de (hoofd)relais die de spanning verdeeld.
Met vriendelijke groeten
Eno
Beste problem solvers,
Het is opgelost of toch bijna. (De definitieve oorzaak moet ik nog dedecteren en zal deze dan ook posten.)
Maar blijkbaar zit het probleem in de 15 (ZWART/BLAUW) van het contactslot naar de zekeringbox,relais op de stekker H1-4 (achteraan de zekeringbox) hoort normaal de 15 van het contactslot aan te komen.
Hier kregen we dus geen spanning meer!!!
Nu heb ik een brug gelegd tussen de stekker van het contactslot en de (verdeling, naast de relais) >>>> Plots blijkt alles weer te werken.
Ik moet nu nog enkel uitzoeken waar het probleem zit, is het een kabelbreuk in de kabelboom of een massa probleem.
Daar de meeste mensen die ik geraadpleegd heb, dachten aan een massa probleem, ... Stel ik mij de vraag of dit probleem ook veroorzaakt kan worden door een massa probleem??
Indien iemand nog raad weet, ... morgen ga ik de kabel vanaf het contactslot eens zover mogelijk volgen en trachten te situeren waar de oorzaak zit.
Met vriendelijk groeten
Eno
BTW, in 15 jaar aan auto's sleutelen is het de eerste keer dat ik zulk absurd probleem tegenkom. ;))
Helemaal geen absurd probleem, maar je gaat de verkeerde richting in zoeken.
Het dashboard heeft niets te maken met je motormanagement, dus die zou als eerste al afvallen.
Vol verbazing zat ik te lezen dat na doorverbinden van je contactslot de zaak nog niet werkte. ( Hoofdverdachte nummer 1), dus bleven er 2 mogelijkhgeden over.
1- Verkeerd doorverbonden, en dus toch contactslot
2- Kabelbreuk van of naar contactslot.
Mijn ervaring zegt 1, maar bewijs het tegendeel.
Groeten Marcel
Beste Hellbat,
Wanneer ik mijn contactslot inschakel moeten de volgende circuits spanning krijgen 30 (+) komt aan contactslot en verbind de 15, 50, X, P, S. Om het blokje van het contact uit te sluiten heb ik deze dan ook allemaal overbrugt. (de 30 met al de rest verbonden in de stekker van het contactslot.
RESULTAAT: nog hetzelfde.
Vandaag heb ik mij dan verder toegespitst op het volgen en uitmeten van de 15 die van het contactslot vertrekt. Deze kabel is O.K. tot waar hij afsplitst.
(Ik heb nog een andere kabelboom waar ik de stekker van het contactslot kan volgen (is wel niet van een cabrio), hier gaan alle kabels van het contact naar de Stekker H1 op de achterzijde van de zekeringbox.)
Bij deze wagen (cabrio) wordt de 15 onderbroken en loopt naar het gedeelte kabelboom dat naar rechts onder het dashbord gaat. De onderbreking moet dus ergens in het gedeelte rechts van mijn dashbord zitten.
<<<<< Daar het een cabrio is met een simpel alarm, motorkap sensor, en deur sensoren (contacten binnenverlichting en een simpele drukschakelaar onder de motorkap.)>>>>
Weet iemand of dit systeem voorzien is van een startonderbreker, Zo Ja, ..... Waar kan ik deze vinden? De 15 is ook degene die onderbroken wordt bij startonderbrekers, als ik het goed voorheb??
Alvast bedankt
Eno
Eno
Meestal word een onderbreker op de startmotor,de brandstofpomp of het motorregelapparaat onderbroken,daar word dat een kabel van doorgeknipt en worden aangesloten op het alarm.
Gr Stefan
15 jaar
Stefan,
Het zou gaan om de originele VW onderbreking, ik kan dus niet zoeken naar eventueel geknipte draden.
Ik heb hier naast me het stuk kabel van het contactslot liggen van een gewone 1.8 en als ik dat vergelijk is het verschil dat bij de cabrio, de 15 afgesplitst met een stekker naar de kabelboom die naar de rechterzijde van het dashboard gaat.
Dus aan die stekker (2-polig) vertrekt een zwart/blauwe 15 en die komt terug volledig zwart om in dezelfde stekker (2-polige) naar H1/4 te gaan op de achterzijde van de zekeringbox.
DUS: Ik vraag mij af waarom die bij de cabrio eerst ergens anders naartoe gaat??? In de kabelboom van een gewone 1.8 gaat deze 15 (Ineens zwart) gelijk naar de stekker H1/4.
Wat heb ik nu gedaan: ik heb een brug tussen de 15 (zwart/blauwe) en de 15 zwart (van de 2-polige stekker) gemaakt en deze afgezekerd met 10A.
(kwestie van op veilig te spelen moest er ergens toch iets kortsluiten. SAFETY FIRST)
Misschien dat het simpele tekeningetje het allemaal iets duidelijker maakt.
greetz
Eno
p.s. Nu rijdt hij wel en alles werkt, behalve de ABS, het lampje blijft branden???? misshien de relais van de ABS... morgen verder zoeken, en hopen dat mijn OBD2 kabel snel geleverd wordt. :))
Voor tekening even mailen naar eno2930@msn.com
Misschien heb je hier iets aan :
[url=http://img44.imageshack.us/i/91031058.pn...][img]http://img44.imageshack.us/img44/8247/91...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Kijk, daar heb je hem, dus loop via de startonderbreker. Deze moet dan roet in het eten gooien.
Jaja, ook bij deze mijn ongelijk, het is dus NIET het contactslot.
Groeten Marcel
Beste problem solvers,
Ik dank jullie allereerst voor de support, maar we zijn er nog niet uit :))
Heb vandaag met de invoerder gebeld om de originele elektrische schema's te bemachtigen, maar blijkbaar zijn ze daar niet zo gul mee en laten ze me liever nog wat naar garages lopen. :((
DUS, dacht ik het volgende :))!!!!!
Als er één plek is die meestal wel alle onderdelen een plaats kan toewijzen, dan is het de auto-afbraak.
Vandaag ben ik naar een afbraak gegaan waar 3 cabrio's 1.8 stonden, en ben dan gaan zoeken of dezelfde stekker die de 15 (zwart/blauw) aftakt naar de kabelboom die naar de rechterkant van het dashboard gaat.
Bij de afbraak weten ze ook niet van een onderbreker als hij niet boven de relaiskast zit. Raar maar waar kon ik bij deze wagens niet dezelfde stekker vinden.
De stekker H1 gaat rechtstreeks naar het contactslot zonder onderbrekingen en aftakkingen.
Het type beveiliging (deurcontacten binnenverlichting en drukschakelaar onder motorkap naast het waterreservoir) hebben ze nog nooit of zelden gezien.
BELANGRIJK: DE WAGEN IS INGEVOERD VAN DUITSLAND (Zou het kunnen dat het een bijzondere uitvoering is?)
Tijdens al mijn testen is blijkbaar de ABS relais gesneuveld, deze heb ik vervangen en de ABS is terug actief.
Nu de wagen rijdt wel weer, maar ik blijf mij afvragen waar die afgetakte 15 naartoe gaat.
Als er helpers zijn die graag een foto willen bekijken van wat ik juist allemaal bedoel? Laat het me even weten, dan maak ik een foto van de losse 1.8 kabel en maak ik een foto van de bedrading op de auto. Dan kunne jullie duidelijk zien welk verschil er met mijn bedrading is tegenover alle andere die ik in België kan vinden. (mijn emailadres: eno2930@msn.com)
Alvast bedankt,
Eno
Probeer het eens uit een andere hoek, werkt dat alarm nog wel, en anders probeer het werkend te krijgen ( zekering oid). Waarschijnlijk hoef je dan niet eens te weten waar zich dat ding bevind.
Groeten Marcel
Ja, het zou dus goed kunnen zijn dat die aftakking van de kabel naar de alarm unit loopt.
Vandaar dat je die kabel waarschijnlijk ook niet gezien hebt bij die andere cabrio's ( geen alarm ? )
Gr Stefan
15 jaar
Stefan, dat hij naar het alarm loopt is wel zeker, dat staat in de lijst die je zelf hebt gepost.
H1-4, van D/15 contactslot via J284, ( regelapparaat alarmsysteem )
Groeten Marcel
Ja klopt Marcel, het 'kwartje' viel wat laat..haha
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar