Mijn Golf 3 CL van het type zoals reeds is omschreven, heeft inmiddels 131.000 kilometer gelopen. Hij heeft sinds ik hem heb - zo'n 5 jaar - een kwaal die komt en gaat, namelijk het af en toe niet willen starten. Ik zal proberen zo precies als mogelijk dit probleem en mijn handelingen hieronder te omschrijven:
Normaal gesproken als ik het contact aan zet, zakt het gaspendaal iets dieper in. De tegendruk wordt zegmaar minder (let op: ik trap het gas normaliter niet in!). Ook hoor ik een relais aan-en uitspringen ergens in het dash, waarbij tegelijkertijd de brandstofpomp aan en uit gaat. Maar nu hoor ik deze tik soms niet en dus ook de brandstofpomp niet en zakt ook het gaspendaal niet weg zoals anders het geval. Gevolg: auto start niet.
Nu had ik met de accu direct stroom op de pomp gezet en deze draaide gewoon. Vervolgens de hele mikmak weer terug gezet om tevergeefs weer de auto te starten. Soms start ik een paar keer achter elkaar door en slaat hij ineens aan en loopt vervolgens alsof er niets is gebeurt. Deze keer dus niet.
Nu had ik het volgende gedaan: auto op contact gezet en bij het gasklephuis aan de rechterkant een stekker los getrokken. Vervolgens er weer op geklikt en direct hoorde ik een paar keer een luid gezoem en wat getik (nullastschakelaar, injectie?). Vervolgens contact uit gedaan, toen weer aan en ik hoorde ook het relais tikken en de brandstofpomp aanslaan. Vervolgens sloeg de motor in één keer aan. Hij loopt dan goed stationair (wat in het verleden anders was, maar dit is door het vervangen van de Hal- en temperatuur sensoren opgelost).
Zou het kunnen zijn dat hier sprake is van een electronica probleem en zoja welke? Ik heb zelf het idee dat er niet zozeer iets aan de brandstofpomp of een eventueel relais ligt, maar aan het aansturen ervan, alsof er geen signaal doorkomt. De bougies vonken ook gewoon. Neem aan dat de ECU niet kapot is want heb hem een jaar geleden al een keer laten uitlezen bij VW. Deze wisten mij geen duidelijk antwoord te geven maar dachten aan de Hal-sensor. Welke ik later dan ook heb laten vervangen, samen met - op mijn aandringen - temperatuur en oliedruk sensoren t.w.v euro 16,-. Motor zelf is ook oké, compressie op de cylinders lopen uiteen tussen de 11,2 en 11,5 bar.
Ik sta voor een raadsel. De VW-dealer plukt mij kaal door de Golf alleen maar uit te lezen en komt vervolgens of zonder oplossingen, of met hele dure zoals het hele gasklephuis vervangen. Toch begin ik te twijfelen of dit niet misschien de oplossing is?
Rara, wie kan mij uit de brand helpen of etw. tips geven?!?
Recent vervangen electronica zijn:
Hal-sensor
temperatuursensor
oliedruksensoren
bobine en verdelerkap
startmotor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je zegt dat hij wel vonkt als hij niet wilt aanslaan, zal het niet in de ontsteking liggen,
Als hij nu niet aanslaat, wat gebeurt er dan als je even rectstreeks spanning op de pomp zet en dat start ? loopt hij dan wel of ook niet ? als hij wel loopt denk ik eerder dat je het in het brandstofpomp relai of in die richting moet zoeken..
Tik eens op het relai tijdens het starten..
De pomp moet ik elk geval draaien tijdens het starten..
Stefan84: dank voor de tip! Als hij de volgende keer weer weigert te starten, zal ik eens proberen om rechtstreeks stroom op de pomp te zetten. Doet hij het dan wel, zal ik het relais vervangen en kijken of het probleem inderdaad daar lag. Bedankt!
15 jaar
Helaas helaas, vandaag weer kwartier stil gestaan. Ben naar de VW-dealer gegaan en heb relais nr. 167 vervangen welke voor de stroomtoevoer van de brandstofmotor is. Echter, hij wou weer niet starten. Ik ben er nu iig achter dat het niet aan het relais én niet aan de brandstofpomp ligt.
Ik had vervolgens de auto weer op contact gezet en de stekker van de gehele kabelboom (rechts van de luchtinlaat) los gedraait, toen ik hem weer vast draaide hoorde ik ineens weer gezoem en ook de brandstof stromen. Mijn vriendin die in de auto zat hoorde ook het relais klikken en de brandstofpomt te gelijkertijd stromen. En hij startte weer gewoon...
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, waarom dit gedeelte van het systeem misschien geen stroom krijgt? Zit toch te denken aan gasklephuis compleet vervangen?!? Hij rijdt namelijk ook niet meer als voorheen, als ik plots van het gas af ga dan stoot de motor kortstondig heel erg om vervolgens (te laat) zelf maar een beetje gas bij te geven (stappenmotor?) zodat het proces vloeiend verloopt. Hetzelfde als ik ineens gas geef, dit ging voorheen zonder stoten, nu klapt het blok aardig in z'n rubbers... Zo ook met overschakelen, heb ik af en toe als ik weer gas geef dat dit resulteert in een enorme knal. Waarschijnlijk een wel erg valse verbranding, en vervolgens gaat alles weer alsof er niets aan de hand is. Klinkt wel 'racy' en het trekt veel aandacht... ;-)
Anny suggestions...?
15 jaar
Waar komt die 'knal' vandaan ? uit de uitlaat of door de inlaat ( luchtfilter ) ?
Reinig anders eens de contacten van die stekker...of er maakt er ene slecht contact of het was toeval dat hij weer ging..??//
15 jaar
Alle stekkers zien er prima uit, geen viezigheid e.d. Wel nog met contactspray ingespoten en schoon gemaakt. Ook de draden nagelopen of er geen breuken of gecorrodeerde verbindingen waren, ziet er allemaal goed uit.
Ik heb het idee dat de knal door de luchtinlaat komt, al leek het vandaag alsof de uitlaat deze keer mee deed. Hij 'snorkelt' soms ook (luchtinlaat) als ie 'moeite' heeft met bijv. ineens gas geven. Het is net of de auto wat traag van stof is geworden de laatste tijd. Als ik een handeling doe, ik geef bijvoorbeeld ineens gas dan is het vermogen er niet in één keer, maar is het net of ie even op gang moet komen en pakt dan ineens op. Dit euvel komt en gaat wederom, helaas, want het is zo bijna onmogelijk om een duidelijk probleem vast te stellen d.m.v de computer uitlezen o.i.d...
15 jaar
Een backfire ( knal door inlaat ) kan komen door een te arm mengsel of verkeerd ontstekingstijdstip..
Probeer eens te achterhalen waar je het de volgende keer hoort..
Ermee door rijden met backfire's is overigens niet echt goed.
Gr Stefan
15 jaar
Dank voor de tip! :-)
Wat je nu noemt, een arm mengsel, klinkt mij heel aannemelijk in de oren. Heb het idee dat dat ook misschien wel het lome gedrag veroorzaakt. Ik kachel morgen fftjes naar de Bosch garage om de hoek, ben er nu lang genoeg mee aan 't emmeren. ;-)
Nogmaals dank voor respons.
15 jaar
geen achteraf ingebouwde startonderbreker aanwezig ???
15 jaar
Heel goed! :-D Die had ik nog niet vermeld! Het is er 1tje van Conlog, waar je zo'n klein plastic 'sleuteltje' in een sleuf steekt en dan doet ie het... of niet, natuurlijk. Zou die roet in het eten kunnen gooien zodat het blok soms ineens niet lekker loopt of niet start?
15 jaar
koppel hem maar af 8 van de 10 keer zorgen deze cheap start onderbreker voor problemen na een aantal jaar heb er al vaak mee te doen gehad
bij jou zal hij de benziene pomp onderbreken op momenten waneer jij dat niet wilt
15 jaar
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken, het probleem is gevonden!
Heb de Golf samen met een monteur van een Bosch garage doorgemeten, nadat hij - pal voor de deur van de desbetreffende garage - voorgoed leek te zijn gestorven. Blijkt dat de computer stuk is, deze gaf regelmatig (en geeft nu helemaal) geen massa meer door aan de brandstofpomprelais waardoor deze het helemaal niet meer doet.
Oplossing: mijn nieuwe, dure relais nr. 167 eruit gehaald en de massa direct doorgeschakeld met een stukje draad. Hij doet het wel, maar m'n compjoetertje moet maar eens zachtjes aan vervangen worden denk ik...
14 jaar
Robert
Mooi dat hij nu weer loopt, maar heb je nergens een kabelbreuk zitten.. ?
Voor je je compjoetertje vervangt,
Controleer eens nr 85 van het relai ( rood - bruin ), die loopt naar nr 25 van de motorregelmodule, als er iets in de bedrading zit, werkt hij n.l ook niet meer,
Nr 86 is geschakelde +
Nr 30 is constant +
Nr 87 gaat naar brandstofpomp ( Rood - Geel ) en is gezekerd met 20 AMP.
Gr Stefan
14 jaar
Bedankt Stefan, zal dit binnenkort even nakijken. Zal ook gelijk paar relais van de sloop halen en wisselen/proberen of dit nog enig verschil uitmaakt.
14 jaar
Het probleem is opgelost:
De methode van de Bosch garage werkte inderdaad goed... voor 1 week. Toen viel de motor continu een seconde uit en liep vervolgens weer verder alsof er niets aan de hand was. Heb op Marktplaats voor E 35,- een computer gekocht van een Golf met 190d km op de teller. Hetzelfde Bosch én hetzelfde VW nummer (mazzel!). Even omgewisseld, relais nr. 167 weer terug geplaatst en sinds dien (300 km geleden) geen problemen meer! Hij loopt als een zonnetje, trekt goed en reageerd weer vlot en allert op gas-los-gas-reacties.
Bedankt iedereen voor de reacties!
14 jaar
Bedankt voor de feedback Robert!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar