Volkswagen Polo: start opeens niet meer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2-12v 3cilinder

Ik zit sinds vandaag met een heel vreemd probleem:
Kennis van me belt me op, vorige week had ik de polo uitgelezen en gaf foutmelding op lamdbasonde en stotterde ook.
Eigenaar heeft lambdasonde (bosch) vandaag vervangen, tevens heeft ie de 3 bougies vervangen.
Auto is niet meer aan de gang te krijgen, heb hem diverse keren uitgelezen maar geeft geen enkel foutcode.

Wanneer de bougies eruit gehaald worden zijn deze nat, zet ik ze in de bobines en start dan vonken ze alle 3.
Heb ook al gestart zonder bougies en dan komt benzine uit de bougiegaten.

We weten het niet meer, ook de 3 oude bougies weer erin gedraaid maar hij slaat niet meer aan.
Zien we soms iets over het hoofd ? Er is verder niks los geweest of zo.

Audidriver73

Geplaatst door Audidriver73 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, vreemd verhaal, monteer evt weer de oude lambda sonde en kijk of dat verschil maakt, is de nieuwe een orginele VW sonde ? Groet Jan227

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja echt heel vreemd.

Heb de sonde al afgekoppeld maar start dan nog niet, zonder lambdasonde moet ie ja op zijn minst aanslaan.

Sonde was van Bosch, deze heb ik ook meestal en nog nooit problemen mee gehad.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Toevallig iets ontdekt tijdens zoeken hier op het forum:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dit ga ik straks eerst maar eens even checken.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zojuist ontdekt dat inderdaad de nokkenassen versprongen zijn, wel heel erg toevallig.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IUJ6W3AJ-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NEYJ44RV-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3W3JG7B-D....[/img]

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Lambdasonde stuk maakt niets uit, de motor moet dan nog steeds op z'n minst reageren.
Je zegt hij vonkt en hij krijgt brandstof?
Deze heeft een distributieketting en misschien zit daar je probleem, deze kan versprongen zijn, dat gebeurde nog wel eens en voornamelijk na het uitzetten van de motor.
Haal de 2 deksels weg aan de uiteindes van de nokkenassen en dan zie je een gleuf in beide nokkenassen zitten, als de motor op tijd staat dan moeten deze gleuven altijd hetzelfde ten opzichte van elkaar staan. Dus draai aan de krukas totdat de gleuf horizontaal/verticaal staat en ze moeten dan dus beiden hetzelfde staan, zoniet dan ketting versprongen.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Hahaha toevallig, had et linkje niet gelezen.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Richard, ben me aan het afvragen hoe groot de kans is dat er 1 of meerdere kleppen geraakt zijn ?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb ze gezien dat de ketting 2 tanden was versprongen en er waren toen geen kleppen geraakt, maar je weet het natuurlijk pas zeker nadat je de ketting hebt verangen. Ik zou gewoon adviseren nieuwe ketting monteren en dan kijken hoe hij loopt of je zet de oude ketting weer op tijd en het deksel handvast erop en dan doe je een lektest of compressietest e.d. daarna weet je of er iets is geraakt en kan je het spulletje vervangen.

P.S. meestal verspringt de uitlaat nokkenas naar vooren en dat komt omdat het gebeurd tijdens uitzetten van de motor, de krukas draait dan even iets terug (door slechte spanner of opgerekte ketting e.d.) en zo verspringt de ketting terug over het nokkenastandwiel (voor diegene die dit boeiend vinden om te weten).

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt, inderdaad vind het wel boeiend om te weten hoe dit kon gebeuren, normaal zegt men dat ketting nooit wat aan komt.
Maar ik heb vorig jaar ook wel anders meegemaakt bij een bmw, hier waren wel meerdere kleppen geraakt.

Mausx (0), 12 jaar geleden

Dat een ketting oprekt komt vaak door verkeerde olie of niet op tijd olie wisselen.
bij VW, BMW maar ook SAAB al meegemaakt.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee hoor, bij VW/Audi/Seat/Skoda komt het gewoon door materiaal fouten. Zo'n beetje heeft elk blok tegenwoordig van de vag auto's waar een ketting op zit last van problemen.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, en dat niet alleen helaas, zijn de auto's van vroeger niet meer.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee patrick dat ben ik met je eens toen was het nog simpel te repareren, maar dat was vroeger en dat komt niet meer terug!!!!

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is inmiddels opgelost, geen verder schade aan kleppen gelukkig.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooi!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.