close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: start problemen / warme motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 81kW ahf

Mijn golf4 start nog steeds slecht als de motor warm is.
Gloeilampje werkt gewoon
En als ik de temp. sensor loshaal, brand het gloeilampje veel langer.

Maar ook dan wil de motor niet snel aanslaan.

In de wiki van www.tdiclub.nl heeft men het over een min. rpm van 300toeren van de startmotor
wat min. gehaald moet worden om goed te kunnen starten.

Hoe test / meet / lees ik dat toerental uit?
Ik wil graag uitsluiten of het een accu of een startmotor probleem is.

vr gr Rogier

Geplaatst door

Rogier10230 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Rogier10230]Hoe test / meet / lees ik dat toerental uit?
Ik wil graag uitsluiten of het een accu of een startmotor probleem is[/quote]
Trek bij een warme motor de stekker temperatuursensor (G-62). Slaat de motor direct aan is vrijwel de startmotor de boosdoener. Wil je direct geen geld uitgeven aan een nieuwe startmotor, laat dan de ECU programmeren op automaatbak dan is het startprobleem ook opgelost.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Hoi Paul,

Het loshalen van de temp. sensor, heeft bij mij alleen maar tot gevolg dat er langer word gegloeid (lampje blijft langer branden)

maar de auto slaat daar nauwelijks sneller van aan.

hoe werkt de ecu verder met de temp. meting?
is er bij een lage gemeten temperatuur geen min. rpm van 300toeren vereist?

Rogier10230 0

16 jaar

Ben je zeker dat de timing juist is afgesteld?
M.a.w. ligt de distributieriem er goed op en staat de pomptiming goed?

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

De pomptiming staat in vagcom redelijk onder de lijn.
Zou dat het zijn dan?

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

Da kan ik van hieruit niet zeggen, misschien even laten afstellen

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

zal binnenkort eens kijken, of ik de timing wat beter krijg.

dank u wel

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

Alweer een tijd terug heb ik de pomp juist afgesteld (ongeveer op 66)

dit maakte echter niks uit voor het startprobleem.

toevallig was ik ook bezig geweest met de koppeling (ivm een slecht vliegwiel) en ik heb er een ander vliegwiel opgezet.
Hiermee had ik een nieuw probleem geintroduceerd, want eens op de 10x starten ongeveer, had ik een probleem als ik starte.
De motor sloeg dan wel aan, maar alles rammelde als een gek, in eerste instantie dacht ik dat het vliegwiel las zat oid.

De toerenteller komt nauwelijks uit de hoek en zwabbert heen en weer, als de motor het probleem vertoont.

Contact uit zetten, en opnieuw starten, en alles doet het weer normaal.

(uiteindelijk heb ik bedacht dat wellicht de startmotor bleef handen op de starterkrans in zo een geval)

Ik heb toen een andere startmotor geprobeerd.
(oude type nummer dus niet gemodificeerd oid)
En hiermee was alles opgelost.

De motor start in een Keer (warm of koud)
En de motor is nooit meer zo raar aangeslagen.

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.