Hallo,
Zit al een weekje met een vreemd probleem.
Aangezien er winterbanden op mijn wagen stonden, heb ik 4 nieuwe banden op mijn wagen laten plaatsen.
Vanaf het moment dat ik de nieuwe banden heb geplaatst (Dunlop SP Fastresponse 195/65/15) slingert de wagen wanneer ik op een betonnen weg rijd met groeven in. Wanneer ik op gewoon asfalt rijd, voel ik absoluut niets!
Aangezien de achterasrubbers van de wagen iets of wat versleten waren heb ik die laten veranderen maar dit heeft dus absoluut niets geholpen.
Heb echt heel lang moeten zoeken naar een manipulatie om de wagen te doen slingeren, maar het viel me op dat telkens op dezelfde baan de wagen slingerde. Vanaf ik op de autosnelweg op een betonnen gedeelte rijd, slingert de wagen opvallend.
De wagen heeft dit eerder nog nooit gedaan. Toen ik terugging naar waar mijn banden geplaatst zijn, vertelde ze mij dat dit niet kon, want als het aan de banden zou liggen, zou de wagen altijd slingeren. Toch ben ik het hier niet mee eens aangezien ik vandaag ontdekt heb dat het wel de banden zijn....
Naar mijn mening zijn het de banden, vrijdag ga ik terug naar de garage en bespreek ik het even.
Kan iemand mij zijn mening hierover geven?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de bandenspanning correct .
Ikzelf heb de bandendruk niet nagekeken, dit is bij de bandencentrale gedaan.
Ze hebben daar alles nagecheckt, uitbalancering, uitlijning,....
Maar toen wist ik nog niet dat het probleem enkel voorkwam op het wegdek zoals hierboven beschreven.
Kent iemand de exacte bandenspanning voor die bandmaat? 195/65/15
16 jaar
houd ze maar rondom op 2.3/2.4..
in het klepje van de tank zal staan bij normaal gebruik rondom 1.9..echter dit is niet veel en op comfort afgestemd een iets hogere spanning kan geen kwaad..
Maar kan het zijn dat de wagen door een verkeerde bandendruk gaat slingeren?
Ik had gedacht aan een fabrikagefout op de band..
In ieder geval, het is ZEKER en VAST sinds ik de nieuwe banden heb geplaatst..
16 jaar
bij te zachte banden kan de auto week aanvoelen...kleine moeite om de spanning tecontroleren...doe dit wel met koude banden.
heb de bandenspanning gecheckt en die stond veel te hard.
dit heeft het probleem helaas niet verholpen.
De wagen slingert telkens op dezelfde plaatsen, enkel en alleen waar het wegdek uit beton met groeven bestaat. Zelfs wanneer ik op een baan rijd met veel putten gaat de wagen niet slingeren.
Morgennnamidag ga ik naar de bandencentrale om de banden om te ruilen.
Ik ben er vrij overtuigd van dat het de banden zijn, zou ik me kunnen vergissen?
16 jaar
als dit probleem is onstaan na de nieuwe banden...ligt daar het probleem...
bekijk ook eens de achteras rubbers als deze versleten zijn dan kan de achteras heen en weer in de rubbers en gaat de wagen ook raar doen.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Dat dach ik eerst ook, die heb ik laten vervangen deze week nog, maar dat heeft helemaal niets veranderd.
Stond er op dat moment helemaal niet bij stil dat het kwam door de nieuwe banden.
Grtz
16 jaar
jammer dan maar dan zal ik toch andere banden gaan proberen.
groetjes jan.
dat ga ik morgen ook doen...
Ik houd jullie alvast op de hoogte...
16 jaar
Ok, nu word ik er echt radeloos van...
Ze hebben er andere banden opgezet, Uniroyal 550. Deze hebben een compleet andere profiel dan de Dunlop SP Fastresponse.
De wagen heeft nog steeds de neiging te gaan slingeren (wel al minder dan met de dunlops) op telkens identiek dezelfde plaatsen, nl. snelwegen bestaande uit beton met groeven erin.
-Kan dit te maken hebben met het feit dat de banden nieuw zijn??
-Kan dit eerder te maken hebben met de auto? Ik vermoed van niet aangezien de wagen dit niet overal doet en dit nooit eerder heeft gedaan tot ik nieuwe banden heb geplaatst.
Begin me hier echt zorgen over te maken....
16 jaar
[quote=karim6140]op telkens identiek dezelfde plaatsen, nl. snelwegen bestaande uit beton met groeven erin[/quote]
Dan ligt het dus niet aan de banden maar aan het structuur in die weg, een logische verklaring.......
Gr. paul
Paul,
Het is maar omdat de wegen waarover ik spreek duizende auto's per dag langsrijden.
Is de E40 LEUVEN-BRUSSEL..
De enige verklaring die ik (zonder kennis) heb, is dat dit komt door dat de banden "te nieuw" zouden zijn...
Maw hoef ik me hier geen zorgen meer over te maken dan?
16 jaar
Op dat stuk E40 heeft 90% van de wagens hier last van. Mijn passat volgt daar ook de groeven, maar het stoort me niet zo. Heb ooit een peugeot 307 vervangwagen gehad waarmee het levensgevaarlijk was daar te rijden. Als ik boven de 120 reed stond ik voor ik het weet op de volgende rijstrook...
Enige oplossing is smallere banden, die volgen wat minder de groeven...
16 jaar
[quote=Rosse]Op dat stuk E40 heeft 90% van de wagens hier last van. Mijn passat volgt daar ook de groeven, maar het stoort me niet zo. Heb ooit een peugeot 307 vervangwagen gehad waarmee het levensgevaarlijk was daar te rijden. Als ik boven de 120 reed stond ik voor ik het weet op de volgende rijstrook...
Enige oplossing is smallere banden, die volgen wat minder de groeven...[/quote]
Ah, ben dus blijkbaar niet de enige..
Ik hoop alleen maar dat het met de tijd gaat minderen als de banden wat afgesleten zijn.. Is mijn dagelijks traject...
Als je van de ring van Leuven richting de autostrade rijdt, daar heb ik dat ook dus enorm sinds ik nieuwe banden heb.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar