Volkswagen Kever: starten 6V met 12V accu

Bouwjaar: 1971

Ik heb sinds kort een '71-tiger spaarkever. Zo gekocht, motortje wil nog niet starten. Nou heb ik me laten vertellen dat je best als je kort start, mbv een 12V accu mag starten. Als ik de 12V accu aansluit tussen de massa, bv bout van de startmotor, en de + van de startmotor, staat er dan alleen 12V over de startmotor, of ook over andere zaken?
Ik wou daarnaast de 6V accu gewoon aansluiten de bobine van stroom te voorzien.
Als ik gewoon kort 12V direct op de 6V accu zet met kort starten, blaas ik dan dingen op?

vwhobbyist

Geplaatst door vwhobbyist (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Peter Schouten (0), 18 jaar geleden

12V op een 6V systeem zetten zal niet echt lang goed gaan. Dikke kans dat je minstens je accu molt plus een stuk of wat lampen. Als je perse je startmotor op 12V wil zetten zorg dan dat de kabel van de 6V accu naar de startmotor los is, anders zet je nog steeds 12V over de hele auto heen. Persoonlijk zou ik me echter liever aan de 6V houden waarop die kever ontworpen is.
suc6
Peter

beetlepower (0), 18 jaar geleden

een 6Volts startmotor aanzwengelen met een 12 Volts accu is zker mogelijk en wordt bij kevers heel veel gedaan, met name de mensen die een 6 volts kever ombouwen naar een 12volts.
kijk op keversite.nl in het forum, daar staan genoeg reacties/ervaringen over.

Suc6

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja, onderstaande klopt, maar bovenstaande ook. Alle lampen gaan er aan.......
Waarom niet even aanduwen??

vwhobbyist (0), 18 jaar geleden

Tuurlijk is aanduwen normaal gesproken het beste. Dit motortje heeft lange tijd niet gelopen.
Ik las dat bij ombouw naar 12V gewoon de 6V startmotor vaak blijft zitten, en dat die dan nog jaren trouw zijn werk doet.
Als ik nou het volgende doe:
Ik zet de 6V accu op zijn plek, min erop, en lange draad direct naar de bobine +, daar wel de andere bedrading eraf halen.
Dan de 12V aansluiten op + van het startrelais, en de min op de bev. bout startmotor/carr.
Bedrading dynamo loshalen.
Met een schroevendraaier is de startmotor nu aan te jagen.
Kort starten is schijnbaar geen probleem voor de 6V startmotor, en op deze manier krijg ik toch nergens anders 12V over het 6V systeem?
Trouwens, als je je licht niet aanzet komt er toch ook geen 12V over?
Is mijn redenatie juist?

vwhobbyist (0), 18 jaar geleden

Ik heb inmiddels een nieuwe 6V accu aangeschaft. Het wil nog niet lukken, zie mijn vraag over het bedradingsschema.
Zit nu met een verkoold stuk bedrading :-(

vwhobbyist (0), 18 jaar geleden

Alles is opgelost!
De bedrading klopte voor geen meter, en naar het schijnt kwam de kortsluiting direct uit het contactslot vandaan.
Deze heb ik inmiddels vervangen. Met een schema wat ik van internet heb gedownload heb ik stap voor stap stroomkringen opnieuw opgezet.
Starten gaat weer, dimlicht doet het ook weer. En zo stap voor stap verder tot alles weer functioneert...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.