Volkswagen Transporter: starten (accuu leeg)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 102 pk

Wanneer ik s'morgens de auto wil starten, dan komt het af en toe voor dat de accuu helemaal leeg is. (vooral bij koud weer). Ikzelf dacht aan een lekstroom, maar alles is na gemeten met een multimeter, maar niemand kan het vinden. Zou het toch de dynamo kunnen zijn? of is er mogelijk iets mis met een relai? Wie o wie heeft een oplossing.

johan hans

Geplaatst door johan hans (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Marcel Klein (0), 16 jaar geleden

Laad de accu wel bij na een rit?

Vaak is het de kwaliteit van de accu zelf. Ondanks dat je bijvoorbeeld 12.5 volt meet, verliest de accu zijn vermogen bij koud weer enorm snel. Daar komt bij dat een accu een raar ding is: binnen 1 dag kan het ding kapot gaan.

johan hans (0), 16 jaar geleden

Hallo Marcel,
Bedankt voor je snelle reactie. De accu laad wel bij en het is een nieuwe accu

Marcel Klein (0), 16 jaar geleden

Als de accu goed is met de juiste hoeveelheid ampere, de dynamo heeft het vermogen om de accu volledig bij te laden en je hebt het alleen na een tijd stilstaan dan kan het niet anders dan dat je een lekstroom hebt.

Als je het niet kunt meten, dan kun je altijd nog de accupolen los te maken bij thuiskomst en deze weer aan te sluiten wanneer je de auto wilt starten. Als het dan starten en lopen is, weet je het zeker. Probleem met dit soort zaken is het vinden van de oorzaak en die kun je helaas vaak niet oplossen per internet...

ERwin_jah (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kan es proberen, de - klem ontkoppelen van de accu dan eenlampje pakken van 5 watt en een kabeltje op de massa klem van de accu en de andere op de massakabel als dit lampje gaat branden, heb je lekstroom dan kan je kijken met zekeringen uit te trekken, of relais ligt er aan wat er aan de hand is zo doende weetje al wat
mvg

Alexk (0), 16 jaar geleden

Misschien een rare vraag, heb je laats een autoradio of een car kit geplaats.
Een car kit trekt redelijk wat stroom en moet op het contact staan.
Een autoradio kan gedeeltelijk stuk zijn.

Alex

johan hans (0), 16 jaar geleden

In de auto zit zowel een car kit, als een radio met navigatie. Het valt me wel op dat de radio loeiend heet wordt. De car kit heb ik inmiddels al afgesloten.

klapband (0) PRO, 16 jaar geleden

volgens mij is het makkelijker om een lekstroom meting tedoen. dan deze gruwelijk omslachtige manier die jullie nu aan het doen zijn. iets lostrekken en hopen dat ie de volgende ochtend start ???? ampere meter plaatsen en de ruststroom meten van de auto. ruststroom mag meximaal 0.06a zijn. alles erboven ga je zekeringetjes trekken om de kijken in welke kring je een lekstroom hebt zitten. grootste boosdoeners zijn altijd naderhand ingebouwde apparaten..

ERwin_jah (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=klapband]volgens mij is het makkelijker om een lekstroom meting tedoen. dan deze gruwelijk omslachtige manier die jullie nu aan het doen zijn. iets lostrekken en hopen dat ie de volgende ochtend start ???? ampere meter plaatsen en de ruststroom meten van de auto. ruststroom mag meximaal 0.06a zijn. alles erboven ga je zekeringetjes trekken om de kijken in welke kring je een lekstroom hebt zitten. grootste boosdoeners zijn altijd naderhand ingebouwde apparaten..[/quote]
dit is hetzelfde wat ik zeg behalve jij gebruikt een amperemeter en ik een lampje. nt alle mensen hebben een ampere meter hé

mvg

Marcel Klein (0), 16 jaar geleden

[quote=klapband]volgens mij is het makkelijker om een lekstroom meting tedoen. dan deze gruwelijk omslachtige manier die jullie nu aan het doen zijn. iets lostrekken en hopen dat ie de volgende ochtend start ???? ampere meter plaatsen en de ruststroom meten van de auto. ruststroom mag meximaal 0.06a zijn. alles erboven ga je zekeringetjes trekken om de kijken in welke kring je een lekstroom hebt zitten. grootste boosdoeners zijn altijd naderhand ingebouwde apparaten..[/quote]
2 moertjes losdraaien gruwelijk omslachtig? Nee, alle zekeringen bij langs, dat is het betere werk. Man man man, wat kun jij overdrijven. Zielig.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Marcel Klein][quote=klapband]volgens mij is het makkelijker om een lekstroom meting tedoen. dan deze gruwelijk omslachtige manier die jullie nu aan het doen zijn. iets lostrekken en hopen dat ie de volgende ochtend start ???? ampere meter plaatsen en de ruststroom meten van de auto. ruststroom mag meximaal 0.06a zijn. alles erboven ga je zekeringetjes trekken om de kijken in welke kring je een lekstroom hebt zitten. grootste boosdoeners zijn altijd naderhand ingebouwde apparaten..[/quote]
2 moertjes losdraaien gruwelijk omslachtig? Nee, alle zekeringen bij langs, dat is het betere werk. Man man man, wat kun jij overdrijven. Zielig.[/quote]
Volgens mij zij jullie ruzie aan het maken over 2 verschillende dingen: Marcel wil uitsluiten dat de accu zelf een inwendig probleem heeft en daardoor leegloopt (je haalt de accu los, is ie de volgende ochtend leeg, gaat er in de accu zelf wat mis).

Klapband wil gewoon lekstroom meten, dat wil dus zeggen dat je uit gaat zoeken in welk circuit teveel stroom afgenomen wordt.

Het is trouwens ook nog mogelijk dat je een lekstroom hebt via de dynamo, als er een diode kapot is. Het hangt er dan van af hoe de dynamo t.o.v. de koolborstels staat, hoeveel je lekstroom is.

zohrann (0), 16 jaar geleden

Beste Johan Hans,


even een opmerking, dat de accu nieuw is wil niet zeggen dat ie goed is. Een accu kan het altijd begeven, dus als je garantie hebt op de accu kan je de accu altijd om laten ruilen.

Als je voorheen met alle aangesloten zaken in de auto geen probelemen had, waarom zou je met een nieuwe accu wel problemen met die aangesloten zaken hebben, lijkt me niet logisch toch?

Succes.

(ps Ik had ook startproblemen met de kou van laatst, accu meerdere malen na laten meten, dynamo laten meten, leek allemaal in orde, toch was ie met starten telkens zo goed als leeg de accu. Uit eindelijk ALLEEN de accu vervangen, probleem vooralsnog weg.....)

klapband (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat Marcel uit wil sluiten met zijn kapotte accu is inderdaad het proberen waard. Ik maak dit namelijk aan de lopende band mee. Misschien dat mijn reactie dan wat bot over kwam. Ik vind het alleen jammer dat er dan altijd zo gruwelijk heftig op gereageerd word hier. Mocht je dit uitgesloten hebben zou ik die lekstroom meting doen dat kan bij deze nog op de manier van het lampje of ampere meter wat jullie willen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.