Volkswagen Golf III : Startprobleem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste Problemcar gebruikers,

Bij het draaien van de sleutel in startpositie (positie 3 van 3), slaat de motor zelden aan. Vervolgens heeft ANWB mannetje kabeltje van startmotor los naar de accu gemaakt, zodat je met contact maken met accu en sleutel in positie 2 van 3 (dashboardlampjes branden) kan starten.
Nu probeer ik het probleem te achterhalen, de ANWB man had het over een defect contactslot in stuurhuis. (soms startte de motor wel).
Voordat ik een nieuw onderdeel koop wil ik het zeker weten en heb ik de relais gecheckt, hoorde hem "klikken" bij draaien naar positie 3. Vermoed dat dit het relais is voor startmotor.
Maar zou een gebroken kabeltje of een ander defect wat ik mogelijk over het hoofd zie het geval kunnen zijn?

Ik hoor graag jullie mening!

E1000

Geplaatst door E1000 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Highway (155) PRO, 13 jaar geleden

Ik begrijp uit je verhaal dat de ANWB een draad heeft getrokken om te starten. Je moet de draad tegen de accu houden om de motor te starten?

Als dat zo is lijkt mijn dat de startmotor niet defect is maar inderdaad je startmotor.
Je kunt het ook meten doorachter op het contactslot te meten of er op een draad tijdens het starten een spanning komt.
als je de sleutel naar positie 2 draait dan moet de spanning daar wegvallen.

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

volgens mij staat hier een fout ik vermoed dat Highway
bedoelt contactslot stuk want de startmotor is goed deze wordt nu rechtstreeks aangestuurd via de kabeltje van de accu wat eigenlijk de 15+ van het contactslot moet doen

Paulus8636 (0) PRO, 13 jaar geleden

Correctie, klem 50 stuurt de startmotor aan.
15 is ontsteking
30 is + van batterij

Ik vermoed inderdaad dat het contactblokje achter het contactslot kapot is. Is gewoon bij de dealer te koop.

Veel succes,

Paul

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad mijn fout maar ik bedoelde het zo goed, maar als we mekaar helpen komen we een heel eind

E1000 (0), 13 jaar geleden

Highway, Jan en Paulus bedankt voor de info!
Als ik kijk naar het electrisch schema van start en laad systeem, zie ik 30 van accu + en 50 van zekering/relais box naar contactslot gaan, 50 wordt 30 en gaat terug naar accu+ via zekering/relais box (of andersom).
Dus als ik het goed begrijp shortcut ik nu de 50 van startmoter op accu +.

edit: ik snap nog niet helemaal waarom ik hem niet kan starten zonder sleutel in positie 2....

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

dat is correct je snapt het

E1000 (0), 13 jaar geleden

zie edit :)
Waarom start ie dan niet zonder sleutel ??? :P

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

omdat dan je contact niet aanstaat geen aansturing van onsteking bezinepomp etc

E1000 (0), 13 jaar geleden

Ik snap het :) Bedankt nogmaals, zal terugposten als ik het gefixed heb dit weekend!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nog wat info over hoe en wat Emiel, misschien wel makkelijk bij het vervangen ervan :

http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/ho...

Gr Stefan

E1000 (0), 13 jaar geleden

Heren,
Bij mij zit er geen inbusbout door het contactslot. Deze heeft geen inbusprofiel, maar is gewoon rond. Ik zal even proberen een foto te maken.
Maar het lijkt erop dat ik deze onmogelijk los ga krijgen, of zie ik iets over het hoofd?

E1000 (0), 13 jaar geleden

Hieronder foto

[url=http://img441.imageshack.us/i/img0011520...][img]http://img441.imageshack.us/img441/5082/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

E1000 (0), 13 jaar geleden

Die wat goudkleurige is de inbus bout die eruit moet toch???
En al haal ik de hele stuurstang eruit, met een poelietrekker zal deze bout ook los moeten toch?
HELP :)

E1000 (0), 13 jaar geleden

OPGELOST, gewoon met een tangetje losgedraaid met genoeg grip!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Emiel,

Als je onder het kruis koppelingetje los draait, trek je zo de hele stang eruit, je hoeft dan niet met een trekker te klooien, je ziet het ook op mijn link.

Die bout is een breekbout, inderdaad met een tangetje los halen ( beitel los tikken ) je kan hem vervangen door een ( Imbus ) M8 bv.

Gr Stefan

Paulus8636 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

E1000 (0), 13 jaar geleden

Jongens, het duurde ff. Maar dan heb je ook wat! Alles gefixed, motor startte meteen! En dat voor een rottig contactschakelaartje van 20 €...
Tip van de dealer: Niet te zware sleutelbossen aanhangen, schijnen 9 van de 10 keer het defect te veroorzaken :)

Iedereen bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.