Volkswagen Passat: startprobleem

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20v

Mijn passat wil af en toe niet aanslaan, bij een warme motor. Start ik de auto 5 min. nadat ik de motor warm gereden en uitgezet heb, dan start hij prima, maar wil dan niet aanslaan. Stinkt ook niet na een aantal startpogingen naar benzine. Laat ik hem 20-30 min. afkoelen, dan slaat de auto wel direct aan. 10 x doet hij het wel maar hij kan ook zomaar weigeren. Bij koude motor geen problemen. 1 keer eerder gehad, was kvs, maar dan stonk hij ook naar benzine en kwam er een dikke walm rook uit de uitlaat. Heb nog niet laten uitlezen, ms weten jullie al een oplossing of richting waarin ik moet zoeken?
Groet Jan

tensie60

Geplaatst door tensie60 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

De symptomen komen overeen met een defecte krukaspositie sensor of een defecte nokkenaspositie sensor.
Met koudspray kun je testen of na afkoelen van 1 van beide de motor met minder wachttijd wil aanslaan.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Als je hem laat uitlezen en er staan geen relevante storingen in het systeem (wat met aanslaan te maken heeft) dan zou ik ook voor de bdp sensor gaan (krukas posistie sensor), deze gaan nog wel eens stuk.

tensie60 (0), 8 jaar geleden

dank je voor snelle reactie. Ik kan heel vaak achter elkaar starten, wel 15x, dan hoor je trouwens de brandstofpomp ook niet zoemen als je hem op contact zet, en opeens slaat hij direct aan, alsof er geen probleem is, zonder hapering, maar zoals gezegd, alleen bij warme motor. Koud geen problemen.
Nog een vraag, kun je het uitlezen als een van deze sensoren kapot zijn, of alleen maar testen met koudspray?

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Zoals Oldford eerder zei zijn dit wel inderdaad de symptomen van een defecte bdp sensor (9 van de 10x bij warme motor niet meer werken, even laten afkoelen en hij loopt weer).

Heel soms geeft deze sensor een foutmelding maar meestal niet dus vandaar als je hem laat uitlezen (dat zou ik wel eerst laten doen) en er staan verder geen storingen in die te maken hebben met aanslaan dan zou ik de gok nemen en deze sensor vervangen en het daarna aankijken.

tensie60 (0), 8 jaar geleden

ok, ik ga aan het werk met jullie advies en bericht tzt over het resultaat. Groet Jan

tensie60 (0), 8 jaar geleden

Ik heb inmiddels een brandstofrelais, een bdp sensor en de voorste lambdasonde vervangen. deed het 2 weken goed, maar probleem komt weer terug. 10x starten, niet aanslaan, geen benzinelucht. na een half uur iets afgekoelt en ......ja hij start weer direct. Uit laten lezen, gaf aan: brandstof-luchtmengsel (te) arm. kan nu weer van alles vervangen, maar loopt aardig in de papieren. wat hebben jullie nog als diagnose. Ik weet het niet meer.
ps. heb een keer na veel starten, auto in de versnelling heel kort gestart zonder kopp.in te trappen. auto wipte iets vooruit, daarna kopp ingetrapt, gestart en....liep direct.

Hans4040 (315) PRO, 8 jaar geleden

[b]Door moderator verplaatst[/b]


Hallo forum. Ik vraag me af hoe ik een contactblokje moet(de)monteren en waar komt de voeding van de ecu vandaan, want na onderzoek van niet aanslaan, zijn we nu zover dat de computer geen voeding krijgt, maar waar kan ik dan evt zoeken?

Hans4040 (315) PRO, 8 jaar geleden

[b]Door moderator verplaatst[/b]

fordmannetje

Echte naam: fordmannetje
Bedrijf: ford
Geregistreerd: 16 februari 2011
Berichten: 1317
E-mail

Re: ecu

zekering?
wat bedoel je met contactblokje?

tensie60 (0), 8 jaar geleden

Ik ben inmidd. een paar weken verder, kwam er via de dealer achter dat er een verkeerd stuurrelais (nr 219) naast de ECU zat. Heb hem vervangen voor nr 429, volgens de dealer orgineel voor deze motor (ALT). Start tot nu toe probleemloos, maar contr.lamp van motormanagement ging branden. Comp. gaf aan: nokkenassensor. nieuwe erop( alle onderd. orgineel van bosch), lampje blijft branden. Uitgelezen, storingscode: 17939, P1531, Nokkenasversteller, onderbreking. Heb nog niet gezocht in deze richting. Heb al het nodige vervangen, maar waar ik moet zoeken of wat kan ik evt. nog checken? Wordt op forums ook gesproken over 5W40 olie ipv longlife, wat er nu in zit. Ook komt dit probleem overeen met LMM problemen. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Groet Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.