Volkswagen Passat: Stationair onregelmatig draaien en soms minder vermogen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: CAYC

1. Berijder heeft als storing dat de motor minder vermogen heeft. Het minder vermogen hebben is geleidelijk verlopen. Dat het voor de berijder nu als een echte storing wordt ervaren. Zoals berijder het zei "de fut is eruit".

Er voor ons als techneuten al heel wat tijd in gestoken, ODIS uitlezen, geen storingen aanwezig. Diverse metingen onderzoeken gedaan wat heeft geleid tot het uiteindelijk vernieuwen van alle verstuivers. Alleen als negatieve effect, het had geen resultaat.

Graag technische info.

2. Hieronder het verloop van de storing en communicatie tussen techneut en technische afdeling.

Monteur info: goedemorgen, klacht van klant is zeker bij koude motor goed op te merken, meeetw regeling rustig draaien valt op dat cil 3 en 4 behoorlijk afwijken van cil 1 en 2. Nu is er n.a.v. tpi 2021663/23 enige tijd geleden software motor geactualiseerd en verstuiver cil 3 verv. ong 2 weken geleden teruggekomen dat de motor nog niet helemaal lekker draaide koud, functietest aanpassinswaardes verstuivers uitgevoerd, gaf toen verstuiver cil 4 aan als defect. deze verv , maar probleem is nog niet over. met rijden bijv 80 km/h motor draaid +/- 1300 min ook trilling in de auto van het licht onregelmatig draaien van de motor. Voelt niet aan als een mech defect van de motor, bij koude start eerst cil 1 +/- regelafw. 2.012 en cil 2,3 en 4 rond 0.323 , na ong 10 sec verandert dit naar cil 3 en 4 tussen 1,50 en 2,50 (deze verstuivers zijn juist verv). Wat is jullie advies in deze?

Technische advies: het moeilijk aan te geven wat te doen. Als de mechanisch goed is (geen waterslag) Dan zit het naar mijn gevoel toch in een verstuiver. Advies om anders de andere twee ook te vervangen.

Monteur info: goedemiddag, vanmorgen gestart met compressie meting, alle 4 +/- 30,4 bar. Hierna van cili 1 en 2 de verstuivers vervangen, helaas is het resulaat er niet naar, loopt stat soms echt 0nregelmatig, bij bijv 80km/h in 6 is dit bibberen ook goed te voelen. In meet rustig draaien weer cil 3 en 4 vaak met een + afwijking 1,5 - 2. Volgens tpi 2021663 na verstuiver vervangen NIET nogmaals een adaptatie min. inspuithoeveelheid uitvoeren, misschien toch nu juist wel uitvoeren? of zoek ik het in de verkeerde richting,

technische advies: ben je niet iets aan het zoeken wat een constuctief gegeven is. Het hobbelen bij 80km/h en niet mooi stationair lopen is bij ons als constuctief bekend. Advies om de auto te vergelijken met identieke auto.

3. Vanmorgen nog een gesprek gehad met berijder.

1e koude start, na nacht stilgestaan te hebben, draait de motor onregelmatig. Zijn uitspraak "net als bij een benzine motor, of 1 bougiekabel defect is".

Na 1e koude start, stilstaande wagen, motor draait stationair, na 1 minuut is dan het onregelmatig draaien verdwenen. Wanneer de berijder dan bijvoorbeeld 3 kilometer rijdt, even gaat tanken, of naar de bakker, start dan weer de motor, dan draait de motor prima.

Voor zijn waarneming is het onregelmatig draaien stationair alleen na een nacht stilgestaan te hebben, bij de 1e koude start

M.6752

Geplaatst door M.6752 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Regelafwijking in aansturing van verstuivers wordt door de ecu gedaan omdat een bepaalde cilinder minder goed meeloopt. Dit kan veroorzaakt worden door een slechte verstuiver maar dat hoeft natuurlijk niet. Misschien moeten we iets verder denken, kan het zo zijn dat je inlaat erg vervuild is of een twijfelachtige egr?

Petros (0) PRO, 9 jaar geleden

Adaptatie min. Inspuithoeveelheid zou inderdaad niet meer mogen uitgevoerd worden nadat er verstuivers vervangen zijn geweest.Wat je wel kan proberen is de verstuivers nogmaals alle vier inlezen. Ikzelf zou beginnen met de tank leeg te trekken en er nieuwe brandstof in te doen. Als er geen resultaat is zou ik de zuigers eruit halen om te zien als de zuigerveren zijn aangekoekt met roet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.