auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Stationair toerental Bora jojo'ed en zakt weg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste lezer,

De gegevens van mijn Bora:
bouwjaar: 2003
motor: 1.6 benzine, handgeschakeld
kmstand: 70.000
Ik ben de 1e eigenaar.

De problemen:
1) Als tijdens het rijden het koppelingspedaal ingetrapt wordt en de motor in ontkoppelde toestand terug zakt naar het stationair toerental zakt deze eerst helemaal weg naar 400 a 500 rpm, slaat vervolgens net niet af en regelt weer op naar ca. 650 rpm. Voorgaande treedt ook op als je bij stilstand met een ontkoppelde stationair draaiende motor gas geeft en dit vervolgens weer loslaat. Dit probleem is reproduceerbaar.
2) Bij warm weer doet bovenstaande zich ook voor alleen met dat verschil dat de motor niet eenmalig wegzakt naar 400 a 500 rpm maar begint te jojo'en tussen 400 en 800 rpm. Dit is niet reproduceerbaar en verdwijnt soms als je even gas geeft in ontkoppelde toestand. Soms blijft hij ook jojo'en.

Tot nu toe is het volgende uitgevoerd:
- ca. 2 maanden geleden heeft de garage het gaskleppenhuis gereinigd en opnieuw gecalibreerd => probleem niet opgelost.
- ca. 1,5 maand geleden heeft de garage de achterste lambdasensor vervangen omdat deze stuk zou zijn. Het leek beter te gaan maar helaas het probleem bleef bestaan. De opmerking van de garage was dat de voorste lambda sensor ook beter vervangen kon worden omdat deze dan meestal na een tijdje ook kapot gaat, hij was echter nog goed, dus hij is blijven zitten.
- vandaag heb ik, omdat het probleem bleef bestaan, de voorste lambdasensor vervangen (met een originele VW lambdasensor).

Probleem 1 blijft bestaan. Het bestaan van probleem 2 heb ik door gebrek aan warm weer niet kunnen testen.

De auto trekt prima op, hapert niet tijdens veranderende of gelijke belasting en verliest geen vermogen.

Vandaag heb ik na montage van de nieuwe voorste lambda sensor de stekker tijdens het stationair draaien van de motor losgetrokken en geconstateerd dat probleem 1 bleef bestaan. Hierna heb ik motor uitgezet en de accu losgekoppeld om een soort van reset uit te voeren. Na deze acties heb ik geconstateerd dat het gele rookgas lampje op het dashboard blijft branden. Dit was voor het vervangen van de voorste lambda sensor niet het geval.

Vragen:
1) Heeft iemand een idee wat de oorzaak van probleem 1 en 2 zouden kunnen zijn? Ik begreep na wat zoek-acties op internet dat dit probleem vaker voorkomt en dat er mensen zijn die na het vervangen van bovenstaande ook complete gasklephuizen, verstuivers etc vervangen hebben waarna het probleem nog steeds blijft bestaan?
2) Na een paar km gereden te hebben (met het gele motorgaslampje aan) kreeg ik wel het gevoel dat het wegzakken van de toeren zoals omschreven bij probleem 1 minder leek. Is dit verbeelding of moet zo'n nieuwe lambda sensor eerst inbranden?
3) Wat is de oorzaak van het gaan branden van het gele rookgas lampje in het dashboard. Gaat dit vanzelf weg?
4) Tijdens montage van de lambdasensor zag ik dat er rechtsboven de lambdasensor een ronde metalen cylinder/bus (hoogte ca. 7cm en diameter ca.3 a 4 cm) zat met op de cylinder een stekker en onderaan de zijkant van de cylinder een slangetje van ca. 4 cm waaraan een een plastic rondje bungelde van het formaat euromunt met minimaal 1 gaatje aan de onderkant. Heeft iemand een idee wat hier de funktie van is? Als ik het slangetje dichtknijp geeft het dashboard na een paar seconden een melding van Abgasfehler Werkstatte (of iets in die trant).

Groet,

Asim

KEYWORDS: bora stationair toerental schommelen schommelt onregelmatig

Geplaatst door

Yoda2 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

asim het motor lampje is gaan branden door het los trekken van de stekker van de lambdasonde bij draaiende motor.
mij lijkt het verstandig om alle leidingen op lucht lekkage tecontroleren.
merk je daar niks aan dan de temperatuursensor tevervangen en daar na de motor opnieuw in de bassistand telaten zetten nadat het storinggeheugen gewist is.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

17 jaar

Jan,

Bedankt voor je antwoord.

Een update:
- de vacuum slangen zijn gecontroleerd; ik kon er maar twee ontdekken een bij de brandstofdrukregelaar en een bij de rembekrachtiger.
- De foutcodes zijn gewist en de gasklep is opnieuw ingeleerd

=> Dinsdag 28 august had de auto opeens tijdens 2 ritten van ca. 17km het probleem niet meer. Tijdens de ritten was de buitentemperatuur 12.5°C en 15°C.

Toch heb ik, omdat dat in bovenstaande antwoord geadviseerd werd, de de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen.

Nu zijn beide problemen weer opgetreden tijdens de 2 ritten die na het plaatsen van de sensor gereden zijn. De buitentemperatuur bij beide ritten was 20+°C en 15°C.

Op basis van bovenstaande beperkte waarnemingen begin ik een verband te vermoeden tussen het optreden van de problemen en warm weer buiten (>15 graden Celcius).

Ik vraag me dan ook af of de boordcomputer iets op buitenluchttemperatuur regelt en wat hij dan regelt.

Verder blijkt dat als je de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar lostrekt het probleem (bijna) verdwijnt.

Tot slot wil ik nog melden dat ik vandaag bij Ross-Tech een kabel met VAG-COM bestelt heb om meer inzicht te krijgen in de meetwaarden en zo te komen tot een betere diagnose.

Groet,

Asim

Yoda2 0

17 jaar

nou asim dat is niet verkeerd als je die kabel hebt want loopt dan het systeem eens na en laat dan weten of je verder want ontdekt hebt.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

17 jaar

Jan,

Zal ik zeker doen. Mijn intentie is sowieso deze posting te blijven bijwerken al is het alleen al om dit probleem compleet te beschrijven. Mijn vermoeden is namelijk dat veel meer mensen dit probleem hebben.

EDIT: Vannacht een zoektocht uitgevoerd op www.vwvortex.com met keywords als "idle" en "dip", resultaat de wereld aan vw's met dit specifieke probleem. Omdat de GolfIV&JettaIV(=Bora) bij veel VWVortex-posters een 1.8T is wordt er naast het vervangen van de standaardonderdelen als bobines, bougies, temperatuur sensors, lambda sensors, gasklepbehuizingen, verstuivers etc ook vanalles vervangen bij de turbo zoals pressure control valves allemaal zonder resultaat. Sommigen daar hebben leren leven met het probleem.

Groet,

Asim

Yoda2 0

17 jaar

hallo

ik ben ook dat gehad bij mijn golf 4 1.6
ik heb de luchtmassameter en de toerentalsensor vervangen
nu is het goed daar kan het ook in zitten anders rij je ff langs de garage en dan ff uit laten lezen

groet

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie.

Ik hoop dit weekend mijn VAG-COM kabel binnen te krijgen. Dan kan ik de spullenboel uitlezen.

V.w.b. de luchtmassameter. Ik ben die in mijn auto niet tegengekomen en ben eigenlijk in de veronderstelling dat deze alleen voorkwomt bij een motor met turbo (volgens mij dus ook bij een FSI, maar dat weet ik niet zeker). Mijn 1600 benzine motor met motorcode BCB heeft geen turbo en heeft motorcode BCB, wat is jouw motorcode en motortype? Uit je tekst maak ik op dat je deze zelf vervangen hebt, enig idee waar hij zou moeten zitten?

Over de toerentalsensor:
- had je ook storingen in de aflezing van het toerental in het dashboard? <- Dit vraag ik omdat ik graag een parallel wil trekken met het vervangen van de temperatuursensor. Deze heb ik ook vervangen omdat deze heel vaak als oorzaak genoemd wordt. Achteraf bleek dat het niet te zijn. Ik heb de berichten in de forums met de voorgestelde temperatuursensor vervanging er nog eens bij gepakt en deze auto's hadden ook storingen in de temperatuuraflezing op het dashboard; wijzers die spontaan wegzakken en weer opkomen etc. Dus vandaar deze vraag. @Jan: Ik hoop niet dat je dit als sneer richting jou opvat want zo is het niet bedoeld. Mijn bedoeling is wat meer informatie te krijgen om te voorkomen dat ik net als de garage op "trial&error"-basis verder ga.
- zit deze toerentalsensor gemonteerd op de dynamo?
- heb je enig idee wat de kosten van een toerentalsensor zijn?

Groet,

Asim

Yoda2 0

17 jaar

Vandaag de VAG-com kabel binnen.

Na een paar uur in de auto vanalles uitlezen valt dit me op:

Measuring block groep 74 on [01 Engine], dit is Emission reducing (volgens mij uitlaatgasterugvoer)
Min Position: 0.77 V
Max Postion: 3.75 V
Potentiometer voltage: 0.923 V of 0.924 V (schommelt wat heen en weer)
Adaption status: ADP OK

Of de motor nu stationair loopt of hoog in de toeren, het potentiometer voltage blijft 0.923 V. Zelfs als de motor uit is staat er 0.923 V.

Hierover het volgende:
- Heeft iemand een vermoeden wat dit betekent? Is het potentiometer voltage een vertaling voor de stand van de EGR klep en blijft deze op een vaste stand staan wat zou kunnen duiden op het vastzitten van de EGR-klep?
- De EGR-klep in deze Bora is een magneet klep. Aan de bus waar de magneetklep inzit, zit een slangetje van ca. 4 cm waaraan een plastic rondje bungelt van het formaat euromunt met minimaal 1 gaatje aan de onderkant. Tijdens het stationair lopen van de auto wordt door dit slangetje lucht aangezogen. Waarom is dit?

Groet,

Asim

Yoda2 0

17 jaar

hoi Yoda2

mijn lucht massameter zit voor de luchtfilter en de toerentalsensor zat bij het vliegwiel in de buurt
die van mij is nu goed en het is nu een half jaar geleden en mijn gasklephuis heb ik ook helemaal gereinigt daar door jojo ie zo

maar de luchtmassa meter dat gaf ie aan bij het uitlezen bij de garage maar die heb ik zelf vervangen
en die toerental sensor die heb ik laten doen dat koste een kleine 95 euro

groet robert

Yoda,Laat eens de readinesscode regenereren,dan gaat de tester allerlei delen van de motor testen:

-gasklep inleren
-egr klep inleren/testen
-beide lambdasondes controleren/vergelijken
-tankontluchtingssysteem
-koolstoffilter
-enz enz

Dit is wat de motor/ecu zelf ook doet tijdens het rijden,maar nu zie je dan het verloop op de tester,en kun je zien of hij de test doorstaat.Kan zijn dat hij op een bepaald onderdeel blijft hangen,en dan weet je wat meer.
Ik weet alleen niet welke testers dit kan,de originele v.a.s.-testkast wel.

Maar probeer eerst eens met de stekker eraf van de stuurpompsensor (indien aanwezig),sensor zit op de stuurpomp zelf,deze regelt het stationaire toerental tijdens sturen,heb ze vaker stuk gezien,loopt stationair dan beroerd,wel na afloop de storing weer wissen.

ricky 10
badge

17 jaar

Beste reageerders,

Allereerst hartelijk dank voor het meedenken. Waarschijnlijk heb ik het probleem opgelost (!!!jippie!!!) Ik heb net een enkele "test" rit gedaan en het probleem treedt niet meer op.

Vandaag nog eens softwarematig naar de EGR klep gekeken via VAG-COM hierbij via:
- [Output tests] geconstateerd dat de klep niet vastzit maar nog functioneert: deze test laat de egr klep op en neer klapperen.
- [Measusring Block], groep 74 geconstateerd dat er nog een calibratie optie aanwezig is net als bij de gasklep.

Deze EGR-klep calibratie heb ik uitgevoerd en het probleem lijkt nu verholpen. Dit werkt trouwens volgens mij alleen als je net zoals ik een magnetische EGR klep hebt. De voorloper van deze magnetische EGR klep is een onderdruk bediende EGR klep die voor zover mijn electrotechnische kennis reikt niet te calibreren is, maar schoongemaakt/vervangen moet worden.


@Ricky ik lees nu net dat jij inleren/testen van de EGR klep suggereert. Achteraf gezien heb ik specifiek over het inleren heen gelezen.

@Ricky, VAG-COM kent de "test" optie en "readiness" opties ook. Deze twee opties zijn echter niet gekoppeld. De readiness wordt gebaseerd op de testen die de boordcomputer onder het rijden doet, zie ook:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_readin...
Deze gaven allen groen aan.

Groet,

Asim

Yoda2 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.