Ben vandaag al rijdend stilgevallen met mijn auto en die wil nu niet meer aanslaan.
Op boordcomputerkomt melding "emision default"
Heb foutcode:
- p1663: pompverstuiverkleppen
- p0299 laaddruk
Door tijdsgebrek heb ik verder nog niks kunnen nazien maar misschien zijn er die dit probleem kennen.
Voorheen nooit een probleem gehad of iets ondervonden aan deze auto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je heb waarschijnlijk een pompvertuiver defect.
demonteer je kleppendeksel
Haal de stekkers van de vertuivers af.
Meet op de 2 penbezettingen of je kortsluiting naar massa heb.
Omdat er 1 verstuiver aan massa word gelegd word het signaal van alle 4 de verstuivers plat gelegd
en valt de auto vervolgens stil.
heb verstuivers doorgemeten en deze zijn goed.
Ik krijg wel ,na contact, constante batterijspanning op de signaaldraad van de eerste verstuiver.
Als ik de betreffende kabel uit de stekker van de stuureenheid haal (pen nr.46 van 60-polige stekker) meet ik ook nog steeds batterijspanning.
Stuureenheid defect???
Dus je heb de stekker van je motor af gehaald (pen 46) EN de stekker van de pompverstuiver af en dan
meet je op de kabel nog steeds 12 volt!!??
Dan heb je ergens een kortsluiting met plus in de kabelboom.
Waar heb je de meetpennen van je multi-meter op gezet???
Nee, ik heb de kabel die op pennummer 46 zit losgemaakt van de stekker, stekker terug op ecu aangesloten en dan gemeten op de stekker zelf. Daar meet ik batterijspanning.
Op de losgekoppelde kabel meet ik nu niets meer.
pennen multimeter:rood op ecu, zwart op massa batterij
Ik trek altijd 1 voor 1 de stekkers eraf van de pompverstuivers en dan starten (klepdeksel mag eraf blijven).
Stel je trekt de stekker van pompverstuiver 3 los en hij slaat wel aan dan is die popmpverstuiver defect.
Wat Richard zegt kun je ook proberen,het is toch vrij zeker een verstuiver die defect is.
deze test had ik al gedaan en wanneer ik de stekker van de eerste verstuiver er uit haal slaat hij inderdaad aan.
Maar ik krijg wel degelijk continu batterijspanning op die ene draad als ik het contact op zet, hoe komt die spanning daar.
Heb hier nog een zelfde wagen staan en heb daar ook eens gemeten en daar krijg ik dus niets van spanning op.
En je zegt dat de verstuivers gemeten heb en dat ze goed waren!!?
Dus de verstuiver van de eerste cilinder is defect,want die zorgt voor de kortsluiting en legt het signaal plat voor alle verstuivers.
Hoe komt het dan dat ik, als de verstuiver niet aangesloten is, toch 12v blijf krijgen op de stekker???
Wat bedoel je met de stekker????
1 De aansluitingen op de pompverstuiver zelf
2 of gemeten aan de kabelboom
Als je optie 2 bedoeld is dit je voeding voor de pompverstuivers en de andere kabel is je signaalkabel
Even ter verduidelijking.
Op de 2-polige stekker die op de verstuiver zit heb ik op de bruine draad massa.
Op de andere draad, dit is een grijze heb ik dus die batterijspanning(12v).
Net buiten de cilinderkop zit er een ronde 5-polige stekker. Daar veranderd de draadkleur van grijs naar bruin-rood.
Deze bruin-rode draad loopt naar de 60-polige stekker op de ecu, (zit op pennummer 46).
Ik heb die 60-polige stekker open gedaan en die bruin-rode draad losgekoppeld van de stekker.
Daarna de stekker terug op de ecu gestoken.
Wanneer ik de motor laat draaien loopt hij dus op 3 cylinders.
Als ik nu meet op de ecu, op pennummer 46, daar waar dus normaal de bruin-rode draad zat meet ik dus 12V.
Wanneer ik dus een andere verstuiver zou monteren dan blijf ik daar toch die 12V hebben, of ben ik nu echt zo verkeerd????
Ik zou dit anders wel even willen proberen maar zo een verstuiver is toch vrij duur.
Alvast bedankt voor het mee denken
kdz
Misschien toch maar eens een nieuwe verstuiver monteren, de auto had alweer kunnen rijden.
Verstuiver is inderdaad niet goedkoop, maar dat zijn ook de uren die je er nu nog (nutteloos) insteekt ook niet.
Verstuivers gaan als warmebroodjes van de hand.
Gr. paul
Die 12 volt is ook goed,dit is de voedingsspanning voor je verstuiver.
En als je het signaal zou willen controleren moet je met een scope meten wel op
een van de andere aangesloten verstuivers.
Maar vervang maar de verstuiver dan is je probleem opgelost!
je kan ook met multimeter
naar massa meten
dus als er sluiting in verstuiver zit
op 1 van de 2 aansluitingen naar bv cilinderkop
WEL MET GEDEMONTEERDE STEKKER (stekker van pompverstuiver er af)
Ik heb nu een verstuiver besteld en ga het eens proberen maar ik blijf enorm twijfelen of het probleem opgelost gaat zijn.
Ik hou jullie op de hoogte
Ik heb dus een nieuwe verstuiver gemonteerd en wat blijkt????
Het probleem is NIET opgelost, wagen slaat niet aan en de 12V blijft continu op de verstuiver.
Het blijkt dus toch de ECU te zijn.
Dus mensen, mijn blijkbaar nutteloze tijd voor het onderzoeken zijn nu nutteloze kosten geweest.
Het is niet omdat een probleem bijna altijd dezelfde oorzaak heeft dat het niet ergens anders kan zitten.
Als we helderziend waren was het simpel geweest..
Het gaat helaas niet altijd van een leien dakje,
Hoe weet je nu dat de ECU het probleem veroorzaakt ? Heb je hem opgestuurd ?
14 jaar
ach weer een tevreden klant zal ik maar zeggen.
gr. john
Er zijn vele wegen naar Rome, heb je de 12V op de ecu gemeten of op de bedrading met losse stekkers, in het eerste geval zal je het vergeleken hebben met pen 1, 47 en 48 die naar de injectoren 2, 3 en 4 gaan en je hebt het dan terecht vreemd gevonden dat daar een afwijkende spanning op staat. Dus zal er inderdaad een eindtrap geknald zijn in de ecu.
Dit komt alleen niet zo vaak voor dus hoe komt dat dan? misschien toch maar die nieuwe injector laten zitten? het zou best kunnen wezen dat hij toch gesneuveld is door een kortsluitende injector.
Gr Willem
Ze hebben de stuurdoos open gedaan en uitgemeten en er zou een soort van transistor moeten stuk zijn, geen eindtrap, het komt inderdaad bijna niet voor.
Lichtpuntje in de duisternis: VW is aan het bekijken om eventueel garantie of toch een deel ervan te geven.
Ga die vestuiver laten zitten want men kan mij ook niet zeggen of deze de oorzaak van de defecte doos kan zijn, alhoewel alle metingen goed zijn.
Het zekere voor het onzekere nemen.
Die transistor bedoel ik ook met eindtrap, succes er mee, het zijn id soms vervelende storingen.
Probleem volledig opgelost na het vervangen van de ecu.
Volgens VW hebben ze dit nog nooit gehad, ik dus wel.
Heb wel het geluk dat vw er voor een deel tusenkomt in garantie.
Ieder bedankt voor het meedenken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar