close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen LUPO: Stilvallen motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHT, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 37

Hallo leden,

Mijn zusje heeft een groene lupo 1.0 AHT met een probleem waar ik niet helemaal uitkom. Af en toe valt de motor stil. Na een herstart reageerd hij niet meer op het gaspedaal de rem is net een betonblok (volgens mijn zusje) zelf heb ik deze storing nog niet mee gemaakt wat het voor mij wel lastig maakt. Mijn idee is dat hij op dat moment op 2 cilinders loopt. Als ze hem dan laat draaien totdat hij op temperatuur is doet hij het wel goed. Wat mij verder opvalt is dat de kleppen tikken.

Een aantal maanden geleden maakte de motor ook al een ratelend geluid, ik heb toen de ketting vervangen en toen was dat opgelost. Olie en oliefilter gelijk meegenomen natuurlijk. Omdat ik de kleppen hoorde tikken wat na een paar weken ontstond heb ik de olie nogmaals ververst (van 10w40 naar 5w30). De motor liep gelijk beter, de volgende dag belde ze dat de kleppen weer tikte.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen ontstaan?
Alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst door

rotjerogier (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is dit zo n fiat motor als dat zo is dan moeten deze kleppen in de bassisstand gezet worden.
dus normaal hoef je de kleppen niet testellen maar als er iets los geweest is wel of bij geluid.
ik weet niet precies meer hoe het moet wat dat type komt niet zo gek veel voor maar dat kun je navragen bij de dealer of als iemand het hier weet.
het was zo iets van 4 op tuimelen en dan cil 1 de kleppen stellen en dan in draaien en een aantal omwentelingen terug dan kan de hydraulische stoter nog beide kanten op bij slijtage.
als dit niet gebeurt kan er teveel ruimte op de klep komen en gaan tikken.
in deze motor hoort 10w40 motorolie tezitten.
wat het afslaan betrefd zou ik de toerental sensor op de bak vervangen kun je zo van boven af bij.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

Bedankt voor de reactie.
Vandaag heb ik de kleppen gesteld en het tikken is verholpen. ik heb de methode van dit forum gehaald en herhaal dit voor mensen die dit willen weten.

Stelprocedure:
Draai de moer los (11 mm)
Draai de stelschroef los
Draai de stelschroef tegen de klep
Draai de stelschroef 2 slagen verder
Draai de moer vast en houdt de schroef tegen

Stelvolgorde:
Cilinder 1 tuimelen ; cilinder 4 stellen
Cilinder 3 tuimelen ; cilinder 2 stellen
Cilinder 4 tuimelen ; cilinder 1 stellen
Cilinder 2 tuimelen ; cilinder 3 stellen

De toerentalsensor heb ik nog niet vervangen. Eerst moet er nog snel een apk plaatsvinden en dan ga ik weer verder kijken naar dit probleem ik houd je op de hoogte.

rotjerogier 0

8 jaar

nou maar je bent ion ieder geval van het getik af.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.