close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: storing climatronic

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi/AVB

had hier afgelopen week een passat voor reparatie, en de klant had tevens een klacht over dat de zijn ramen tijdens het rijden beslaan...
nu heb ik al een aantal x meegemaakt dat de stelmotor van circulatie klep kapot was maar dit keer niet het geval.
nu viel mij op dat de airco fan ook volgas jaagt wanneer ik de clima aan heb ongeacht welke stand, dit bij een omgevings temp van 6graden.
als ik de clima op OFF zet gaat de fan uit.

uitgelezen met vag.com, storing, 00603
Stelmotor verdeelklep voetruimte-ontwaseming (V85)

en storing, 00604
Potentiemeter (G113) in Motor voor Luchtinlaatklep (V71)

meetwaarde blokken, V71 goed, V85 niet, waardes komen niet altijd over een, (soms wel, soms lang niet).
temparatuur had geen vreemde afwijking.

visueel reageerd klep V71 goed, alleen storing blijf terug komen na wissen.
V85 kon ik niet zo gauw vinden maar wel horen en klonk gezond, (wil niet zeggen dat dit het ook is)
klant komt binnen kort weer voor apk en wil dit dan graag weer klaar hebben alleen vind het zo vreemd dat de fan constant volgas draaid.
iemand ervaring met deze storing?

mvrgr, mark.

Geplaatst door

audivw (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foutcodes hebben in ieder geval geen invloed op het volgas draaien van de condensorventilator.
Als de foutcodes na het wissen terug komen zal een basic/output test uitgevoerd moeten worden..?

Het probleem dat de condensorventilator op volle snelheid draait, kunnen verschillende oorzaken zijn.
1. Te hoge druk in het systeem (drukmeting uitvoeren.
2. Hogedrukschakelaar defect op de laagste drukwaarde.
3. Voorschakelweerstand ventilator defect.

De hogedrukschakelaar schakelt de ventilator aan bij een condensatie druk hoger dan 1,6 bar, daar beneden werkt die niet. Als de eerste snelheid (1e trap) niet geschakeld wordt ! stijgt de condensatie druk t/m een 16 á 20 bar dan moet de tweede snelheid in werking treden om de druk te kunnen verlagen.
De 1e trap gaat via de voorschakelweerstand, de tweede trap NIET.
Nu is de druk in het systeem afhankelijk van de vulgraad en omgevings temperatuur, bij een temperatuur van 6 °C duurt het toch wel even dat een condensatiedruk van 16 á 20 bar wordt gehaald ! voordat de tweede trap in schakelt.

Ik kan niet opmaken in je bericht op welk tijdstip de hoogste snelheid wordt gehaald van de ventilator ?
Bedoel ermee te zeggen, als je de airco aanzet hoelang duurt het dan dat die volop draait, is dat meteen na het aanzetten of zit er een tijd aan verbonden van bijvoorbeeld, 30 sec, een minuut, 2 minuten of langer ?
Moest het nu zo zijn zoals ik aangeef in mijn voorbeeld is de voorschakelweerstand defect van de ventilator (komt vaker voor).
De voorschakelweerstand zit links onder de chassisbalk, om deze te vervangen zal je de neus in service stand moeten zetten.

ik meen dat ik hier al ééns een woordje over gezegd heb, ik zal ééns zoeken.

gevonden : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

TheoStek 0
badge

13 jaar

hoi theo, ik meen mij te herinneren dat wanneer ik de wagen opstart de fan vrijwel direct gaat draaien, ik zal het je laten weten.
o;ja kan ik de airco druk sensor ook digitaal met vag com uitlezen?? kan dat niet vinden.
Bedankt.

audivw 0
badge

13 jaar

Hoi Mark,
Dat zou ik niet durven zeggen of dat gaat met vagcom, heb ik eigenlijk zelf ook nog nooit nagekeken.
Ik test de drukschakelaars d.m.v afpersen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Hallo Mark, dat lijkt op 3 storingen aan deze wagen.
Ik weet niet of ze een verband hebben met elkaar, maar de klacht van het beslaan kan zoals je weet meer zijn dan die circulatieklep.
Werkt de airco wel? wat zijn de hoge en de lage drukken?

De voetruimtecirculatieklep zit bij een Golf links onder.

Als de ventilator gelijk in de hoge stand gaat draaien, kan het de drukschakelaar zijn, een relais of natuurlijk kortsluiting.
Als de ventilator niet gelijk hoog gaat draaien zijn er weer andere mogelijkheden zoals Theo al verteld heeft.

gr Willem

turbozh 0
badge

13 jaar

als ik me niet vergis werkt de airco van volkswagen niet beneden de 6graden, volgens mij kunnen deze storingen ook onstaan bij het NIET veelvuldig gebruiken van de stelmotoren,( adus heb ik me laten vertellen.)

de fan is waarschijnlijk de voorschakelweerstand of drukschakelaar defect.
maar jullie horen hier nog van. bedankt.

audivw 0
badge

13 jaar

probleem fan opgelost, had de auto hier afgelopen week voor apk, en fan was stil, heb de airco leeg gehaald, gerecycled koudemiddel 385gr, niet echt veel, opnieuw afgevuld enairco fan draaide weer in alle standen vol gas !! ik dacht, !$@$%&$#&#&#$&%verdikkie.....
gokje drukschakelaar vervangen, en tot op heden werkt het naar behoren, of de ramen nu niet meer beslaan weet ik niet das nog een beetje te kort dag, voor oordeel.
Bedankt heren.

audivw 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.