close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat 2006: Storing G450

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: BLS

Van deze auto brandt motorstoringslamp. Foutcode druksensor (G450). Foutcode signaal ter hoog P0473. Heb sensor vervangen, maar probleem zit in de massa. naar ECU. Bedrading naar ECU is goed. Nu dacht ik een directe draad te leggen naar massa, maar dan geeft hij signaal te laag aan. Vermoedelijk toch een probleem in de ECU. Heeft iemand dat meer aan de hand gehad? Massa ECU is goed. Storing komt er al in voordat de motor loopt.

Geplaatst door

arjankempeneers (75)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk toch een probleem in de bedrading ergens, of onderbroken of liggen draden tegen elkaar aan, de ecu gaat eigenlijk nooit stuk. Kijk eens in de kabelboom die langs/voor de startmotor loopt, verwijder daar de geribbelde hoes en vaak zit daar ergens een onderbreking, bedrading ziet er vaak ook vuil uit. En soms liggen de in elkaar getwiste draden tegen mekaar aan maar dan zonder isolatie.

ricky 10
badge

12 jaar

Ik heb de bedrading vanaf de ECU tot de sensor door gemeten. Er zit geen onderbreking in. Heb wel spanning, maar geen massa. Ook niet als ik rechtstreeks op de ECU meet. Stekker bij bij luchtfilterbak is ook puntgaaf.

foutcode: 16857 P0473
nl Druksensor uitlaatgas (G450) hoog signaal
du Drucksensor 1 für Abgas (G450) Signal zu stark
en Exhaust Pressure Sensor (G450) Signal too High
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
Kabels en stekerverbindingen
G450 defect
Regelmodule defect
Mogelijke oplossingen:
Kabels en stekerverbindingen controleren aan de hand van stroomloopschema
Drukleidingen reinigen
Check / vervang G450
Check of er een software update is.
Check / vervang Regelmodule
Extra info:
G450 gaat regelmatig kapot.
Inleren nieuwe G450.


Druksensor Uitlaatgas (G450) inleren

Ga als volgt te werk:
auto op contact,
start VAG-COM/VCDS, ga naar [01 - Motor] > Codering 2 - 11
30605 = aanpassing Druksensor 1 voor Uitlaatgas (G450)
Let op: schakel na de aanpassing het contact voor minimaal 10 seconden uit!


met dank aan Meneer Speek.

de Dokter 0

12 jaar

Je hebt geen onderbreking zeg je maar liggen ze niet tegen elkaar aan? Haal stekker van de ecu los en die van de sensor en ga dan de contacten op de stekker van de sensor met elkaar doormeten. Dus pinnetje 1 met 2 en dan pinnetje 1 met 3,pinnetje 1 met 4 enz enz totdat je alle combinatie's hebt gehad. Heb je dat ook al gedaan?

ricky 10
badge

12 jaar

Ja, dat heb ik gedaan. Bedrading is gewoon goed tussen stekker en stekker A van ECU. Ik heb een voeding van ca. 5 volt op de plus t.o.v. accu min. Meet ik t.o.v. massa in de stekker, pen 2, dan meet ik 0 volt. Op de signaalspanning meet ik ook ca. 5 Volt met aangesloten stekker. Leg ik pen 2 aan massa dan gaat de signaalspanning naar 0.5 volt. Ik heb een aparte massadraad aan de stekker gemaakt en de draad naar de ECU los gemaakt. Alleen geeft hij dan een foutcode dat signaalspanning te laag is en soms kun je geen gas meer geven. Zou ik gewoon andersom massa aan kunnen sluiten op de ECU?

Inleren van de nieuwe sensor lukt ook niet omdat er een foutcode in zit.

is het een originele sensor?

de Dokter 0

12 jaar

Ja. Ik heb geen massa op de sensor. Mijn vraag is of ik van de andere kant massa op de ECU kan zetten

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/43/druksensor.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/43/...][img]http://img43.imageshack.us/img43/9067/dr...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Ik kan niet ontdekken welke een massa moet zijn.
Wel is er een overgang in bouwjaren voor de contact bezetting.

de Dokter 0

12 jaar

Pen 2 op de sensor is de massa. Volgens jou schema is dit nummer 12 op de ECU. In schema van Autodata en ESI tronic geven ze dat ook aan, maar bij deze auto is dat pen 9. Bedrading van pen 9 naar pen 2 op sensor is goed. Alleen geen massa op ECU. Ik heb wel een massa aangesloten op pen 2 en de draad naar de ECU los gemaakt. Dan meet ik 0.5 volt signaalspanning. Maar dan komt er een foutcode in dat de signaalspanning te laag is. Ik heb alleen nog niet gecontroleerd wat de sensor doet tijdens plotseling gasgeven.
Het probleem zit in de ECU, alleen is de vraag nog of je een massa andersom aan kan sluiten

maar pen 9 op de 94 pennen stekker is voor de uitlaatgas temperatuur voeler.
Je zal toch de pennen 58 12 en 11 moeten hebben.

de Dokter 0

12 jaar

Ja dat dacht ik ook, maar bij deze ECU is pen 12 niet bezet en zit de wit/bruine draad op pen 9. Je zegt zelf dat er een overgang is in de contactbetting. Bij GMTO hadden ze dit type nog niet gemeten, dus daar staat hij niet in de lijst.

Volgens het schema zitten de verschillen in de stekker bij de linker koplamp. dat bedoel jij zeker met de verschillen. Ik geloof toch niet dat er een fout met de bedrading is gemaakt. Ik zal ook nog eens nagaan of de andere 2 ook op de aangegeven pennen zitten.

vreemd...
maar de andere pennen 58 en 11 kloppen dan wel?

de Dokter 0

12 jaar

ik bedoel met verschillen de aangegeven sterren bij de G450. dit hangt van het bouwjaar af.
De verschillen zijn niet de pen bezetting maar de draadkleuren.

de Dokter 0

12 jaar

Of de andere wel kloppen, weet ik zo niet. Maar op de andere heb ik wel voeding 5 volt en een open signaalspanning van 5 volt. De signaalspanning blijft ca. 5 volt omdat er geen massa vanaf de ECU komt.

Hoi Arjan,

Al opgelost?

de Dokter 0

12 jaar

Klant kwam terug omdat gloeispiraal nu ging branden. Gaf nu een fout op het roetfilter. Heb nu een massadraad aan pen 2 sensor en 12 Ecu gelegd. Penbezetting is toch goed. Had verkeerd gekeken (tijdsdruk). Ik heb nu een signaalspanning van 0.5 Volt stationair en bij gasgeven gaat spanning naar 0.7 Volt. Probleem bleef nu weg. Er zit toch een onderbreking in de ECU.

Bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.