Volkswagen Scirocco: stoteren, na ontsteking op 1.4tsi 160pk

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4tsi

sinds november heb ik problemen met mijn vw scirocco.
motor 1.4tsi 160pk

deze stotert en geeft na-ontsteking wanneer hij koud staat. eens deze warm staat is dit weg. wel heb ik ook last van redelijk wat roet in de uitlaat.
heb hier gans de winter last van gehad nu het wat warmer is is dit "weg"

nu hebben ze bij volkswagen mijn injectie, ontsteking, bobijnen, softwaire al vervangen toch deed zich dit nog voor nu heeft hij een tijd bij de invoerder gestaan in brussel en daar hebben ze waarde vergeleken met een andere wagen en dit blijkt allemaal goed te zijn. nu zit er een blackbox in en heb ik hem terug voor enkele weken. maar het is al wat warmer dus geen na-ontseking wel nog roet.

heeft hier iemand ervaring mee???

scirocco_123

Geplaatst door scirocco_123 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Scirocco? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Leg dat woord "na-ontsteking" eens wat nader uit. Wat bedoel je precies daarmee? Wat zijn de symptomen?
Hoe weet je dat het "na-ontsteking" is?

scirocco_123 (0), 13 jaar geleden

ze hebben bij volkswagen vonk overslag gemeten van 2 cilinders naar de uitlaat. en dit geeft geplof in de uitlaat. ook met stoteren en schokend rijden tot gevolg. en dan gaat het lampje van de motorsturing branden en dan gaat deze in veiligheid. dan motor herstarten terug wat rijden tot de motor warm is dan rijd deze weer goed. enkel veel roet aan de uitlaat dan. voldoende ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is dus geen "na-ontsteking', maar een misfire (wat jij vonk overslag noemt).
Een misfire is ontsteking die niet lukt (geen vonk, verkeerd mengsel, geen compressie) en dan ontbrandt (explodeert) de benzine in de uitlaat.
Na-ontsteking is een ontstekingstijdstip dat na het Bovenste Dode Punt van de zuiger ligt, normaal is voor-ontsteking.
Na-ontsteking werd vroeger gebruikt om de kat op te warmen, maar tegenwoordig niet meer.

Anders dan meten en uitlezen bij koude motor (al moet ie daarvoor een vrieskast in) weet ik het ook niet.
Kan een defecte koelwater temperatuur sensor zijn (die te koud aan geeft) of een probleem met de hydraulische stoters of een fout in de software (te veel verrijking bij bepaalde temperaturen).
Ik zou als eerste een 4-gas test doen om te zien wat voor mengsel er uit de pijp komt bij koude motor na een nacht stilstaan.
Gelijktijdig zou ik de lambda-sensoren uitlezen en de signalen bekijken.

Heeft de dealer soortgelijke auto's in onderhoud? En wat zijn daar de ervaringen?

scirocco_123 (0), 13 jaar geleden

de dealer heeft een paar wagens met het zelfde type motor rijden en geen probleem. de wagen is 4 weken bij de "specialisten" bij de hoofd invoerder binnen geweest en nu hangt er een ekg aan kan dit? heb de wagen nu 2dagen terug en rijd goed behalve het roet nog. binnen 3 weken moet hij terug binnen voor het toestel er uit te hallen en uit te lezen. zal eens luisteren of ik hem een nacht ergens in een koelkast kan plaatsen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Om de gegevens van de black-box te helpen interpreteren zou ik de nacht-temperaturen bijhouden.
Dus elke morgen ofwel op een buiten-thermometer kijken en/of op het dashboard de buitentemperatuur opvragen en/of via internet temperaturen verzamelen.

Eigenlijk zou de invoerder voor het plaatsen in een vrieskast moeten zorgen, ik neem aan dat alles nog garantie is?
Anders moeten ze maar op de gok eens alle temperatuur sensoren vervangen.

scirocco_123 (0), 13 jaar geleden

ja gelukkig is dit alles nog garantie. ga dit eens voorstellen om in de vrieskast te zetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.