close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III TDI, 90pk: Stotteren bij + 140km/h

Bouwjaar: 1994

Heb een probleem met een Golf III 1994. Is een 90pk TDI.

Wanneer er een tijdje op snelweg met 140km/h gereden wordt gaat auto ineens inhouden/stotteren. Duurt maar heel kort, ongeveer seconden. Maar rijdt je lang stuk, zeg 250km, komt het wel regelmatig voor dat het gebeurt.
Lijkt elektronisch. Voelt alsof brandstof(druk) even wegvalt.

Enig idee wat dit kan zijn??

Geplaatst door

Vincent Puts (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk de verstuivernaaldsensor. Deze zit op de derde cilinder vast in de verstuiver gemonteerd. Soms kun je dit nabootsen; laat de motor 3000 toeren draaien. vervolgens met een dikke steeksleutel of iets dergelijk tegen deze verstuiver aan slaan (let op niet kapot slaan) hierdoor gaat de naald 'zweven' en denkt de regeleenheid dat de motor wel 6000 toeren draait. vervolgens stopt de brandstoftoevoer even. verstuiver compleet vervangen en het is over.

ik hoop dat je hiermee iets kunt.
succes
caddy

caddy1492 0
badge

20 jaar

Bedankt voor je info!!

Komt dit vaker voor bij dit type motor, 1Z.??
Is dit het meest voor de handliggende oorzaak?? Verstuivers gaan vaker defect?? Of zou ik op zoek kunnen naar een gebruikte versie?? Eerst effe testen wat je melde.
Waarschijnlijk zit katalysator ook verstopt. Auto trekt ook heel slecht!! Tot 2.500tpm trekt redelijk maar daar boven is fut er redelijk uit. Duurt ook lang voor dat ie op topsnelheid is, 180km/h.

Vincent Puts 0

20 jaar

Dan eerst de kat maar eens vervangen, want ook daar kan je probleem inzitten.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

maak de kat eens even los en ga zo testrijden om te zien of het vermogen dan ok is. Te weinig vermogen kan ook nog aan de luchtmassameter liggen ( kan je controleren in de meetwaarden als je hem uitleest )

ERIC2754 0
badge

20 jaar

mocht het niet zijn dan heb ik nog wel zo'n verstuiver liggen.

Chris Dontje 0

20 jaar

Sorry ,je hebt gelijk Thijs de AFN (110 PK) heeft variabele schoepen (stom van mij).
PS;
Hoe is het met het branstoffilter ik heb daar ook eens problemen mee gehad en heb toen een orgineel filter (Man filter is ook goed) geplaatst in plaats van een nieuw fram filter het bleek toen dat het het fram filter niet goed afsluit bij de aanzuig opening en als de bestuurder er even hard aan trok dan kwam er lucht mee aangezogen zodat de moter te weinig brandstof kreeg en begon te schokken (retourklepje wil ook dit probleem geven).

johnny5756 0
badge

20 jaar

Het komt voor dat de variabeleschoepen van de turbo even vast gaan zitten .Dit hebben wij al een paar keer meegemaakt maar de maar het schijnt over te gaan en anders wordt het toch een nieuwe turbo.

johnny5756 0
badge

20 jaar

De 1Z TDI van 90 pk heeft toch geen variabele schoepen?

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Heb vandaag diverse delen vervangen, te weten:
-oliefilter + nw olie
-luchtfilter
-brandstofilter
-voorpijp (vanaf turbo)
-katalysator (nieuw)

Allemaal originele onderdelen!

Inhouden/stotteren lijkt nu ERGER geworden te zijn!!

Rij elke dag 130km woon/werkverkeer. Deed het eerst gemiddeld twee-drie keer..Nu aantal keren meer én ook bij lagere snelheden. En als ie ging stotteren ging het ook heftiger en langer.

Auto is ook niet sneller geworden door vervangen onderdelen. Top nog steeds 180km/h en auto trekt nog steeds niet lekker.

Voelt als afsluiten brandstof of te kort aan brandstof.

Gr.
Vincent

Vincent Puts 0

20 jaar

1)heb je de egr klep al eens afgesloten?
kan zijn dat de egr klep bijft hangen dit heeft dan nadelige gevolgen voor de verbranding(kan ook het egr regelventiel zijn)

2)vacuum ventiel turbodruk deze gaan bij een 1z motor vaak stuk

3)luchtmassameter stuk (ik denk dat je die ruilt met een andere dat het probleem weg is)

ps heb je de foutcodes al eens uitgelezen?

wat is de kilometerstand van de auto

meer dan 250000km kan het mischien ookvertuivers er bij die niet meer een optimale verstuiving hebben, maar de druppelen
probeer het eens met dieselcleaner in de brandstoftank



nijkamp 0
badge

20 jaar

Heb ook EGR klep afgesloten, inderdaad goed dat je dat vraagt!! Vergeten erbij te vermelden..

Hoe kan ik vacuum ventiel turbodruk controleren?? Door uitlezen foutcodes? Ga ik maandag doen.

Luchtmassameter ook controlren dan.

Kilometerstand is inmiddels 173.000km.

Heeft een 1Z motor nog meer bekende kwaaltjes???

Bedankt.

Gr,
Vincent

Vincent Puts 0

20 jaar

volgens jouw eigen gegevens staat er dat je bij pon werkt. is daar dan niemand die jouw kan helpen.

caddy1492 0
badge

20 jaar

Oke het is nu erger geworden na de filters te hebben vervangen .Dus ,maar heb je ook het klepje + O ring op het brandstoffilter vervangen ??? Deze is vaak wit soms zwart. De O ring geeft ook vaak een probleem om dat deze nooit wordt vervangen en kan dan lucht aanzuigen waardoor het voelt of hij even geen brandstof krijgt en dat is dus ook zo.

johnny5756 0
badge

20 jaar

Je vraagt of er nog meer problemen zijn bij de TDI motoren;
Egr werkt niet goed.
Turbo problemen.
Brandstofpomp problemen (asje wil breken).
Solenoideklepje van de branstofpomp.
Verstuivers.
Luchtmassameter
Relais 109
Krukaspoelie + centr bout (deze gaat los)

johnny5756 0
badge

20 jaar

Zit deze originele ABT chip er nog in ????

johnny5756 0
badge

20 jaar

Werk inderdaad bij PON.
Echter niet bij VW afdeling maar bij Porsche.

Heb al bij VW afdeling gevraagd wat probleem kan zijn.
Hun dachten dichte katalysator, vandaar dat ik die eerst vervangen heb.

Dit kwam aan het licht toen ik recentelijk een originele ABT chip heb geprobeerd voor deze 1z motor. Zou volgens specifikaties dan meer koppel en vermogen(120pk) moeten leveren.
Ging ermee proefrijden en motor reed er niet beter door.
Wel ietsje meer koppel echter veel minder PK's. Auto ging nog maar 150-160km/h. Ook hoorde je toen turbo hard fluiten.
Vandaar dat ze bij VW afdeling dachten dat kat. verstopt zat.

Staan nog meer klachten over deze 1z motor op deze pagina.
Heb tot nu toe aantal problemen gezien:
-luchtmassa meter
-turbodruk regelklep
-naald verstuiver derde cilnder
-ECU
-sensor snelheidssignaal

Welke komt het meest overeen met mijn klacht??


Gr.
Vincent

Vincent Puts 0

20 jaar

heb je de brandstofpomp timing al gekontroleerd
(inspuit begin)

kontroleer voor de zekerheid ook even de distriebutie riem spanner deze moet bij ieder beurt worden gekontroleerd
pijltje moet in een lijn met sleuf liggen

ps rij je toevallig op rode diesel (hier zit meer zwavel in

wat voor soort chip heb je er inzitten met soldeer verbindingen
of clik systeem

ik zou voor de zekerheid de soldeerverbingdingen van de chip kontroleren
als dit juist is moet je zeker weten dat de timing brandstofpomp/nokkenas/krukas/inspuitbegin goed is
de computer "leeghalen" resetten en opniew inleren
kan zijn dat de abt chip die je er in hebt gehad div. gegevens in de computer heeft aangepast waardoor deze met de orginele chip niet overeenkommen

wat ik al eens heb meegemaak met een 1Z motor
deze zat in een vw sharan hadden we een tunings setje op gemonteerd tussen de brandstofpomp km 160000km
(15 pk meer)
heeft het tot 270000km perfect gedaan hierna brandstofpomp inwendig kapot
nieuwe pomp gemonteerd met de orginele afstelgegevens echter op dat moment zonder tunings stekker
motor heeft nooit meer mooi egaal doorgetrokken
na een omwisseling met een andere computer en hierop alles opnieuw afgesteld te hebben
was ie weer als vanouds

op jouw probleem terug te komen

welk soort einddemper zit er onder
heeft die genoeg doorstroming


gaan de kleppen vergenoeg open

heb je de interkoeler ook al eens gekontroleerd

zit er kool (roetaanslag) in het inlaatpruitstuk

heb je de brandstof leiding ind chassisbalk al gekontroleerd
golf 2 had daar veellast van dat deze doorsleten

groeten nijkamp





nijkamp 0
badge

20 jaar

Vandaag zijn er storingscodes uitgelezen.

Zat één fout in, snelheids signaal.
Ga nu dus eerst maar verder op deze fout in.
Hall-gever op bak vervangen en bedrading doormeten.

Regelapparaat kan uitgesloten worden.
ABT-chip die ik heb zit in compleet andere kast.
Heb met beide kasten exact hetzelfde probleem.
Heb afgelopen dagen met beide kasten gereden.

Vincent Puts 0

20 jaar

He Vincent is zekering no 7 no goed ?????? Ik had vandaag ook één en deze is van de KM teller in de bak.

johnny5756 0
badge

20 jaar

Ga ik effe controleren voor zekerheid, maar zal waarschijnlijk je kilometerteller ook niet gewerkt hebben...Werkt bij mij allemaal wel. Is echt fractie van seconden dat motor inhoudt-stottert.

Vandaag nog keertje uitgelezen, gisteren storingsgeheugen gewist.

Vandaag zat er weer een nieuwe storing in:
belastingsignaal dynamo, 01117~027

Rijdt inmiddels weer op mijn originele (NIEt gechipte DME kast).

Probleem nog steeds aanwezig, stotteren-inhouden na lange tijd snelweg en rond de 140km-u.

Vincent Puts 0

20 jaar

Zit even te beredeneren waarom de motor eventjes inhoud en dan weer goed doortrekt.Kan een probleem zijn met de temperatuursensor of de bedrading daarvan.Stel dat deze een onderbreking heeft bij een bepaalde motortemperatuur, dan zal je computer een verkeerd signaal krijgen en de inspuiting daar op aanpassen.Dingen gaan bij de Golfjes vaak stuk en kosten relatief weinig en zou ik of eens rijdend gaan meten.(of gewoon vervangen)

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Ik heb dit ook eens meegemaakt en bleek gewoon het slangetje vanaf de turbo naar de regelklep verstopt te zitten met olie.
Het vreemde was dat er verder geen foutcode meer waren alleen rijdend uitlezen gaf een beetje een vreemd beeld bij de turbodruk.

Jos.

jos-br 0
badge

20 jaar

temperatuursensor heeft bij tdi en sdi geen enkele invloed op de motorloop. starten gaat altijd met de vastgestelde hoeveelheid brandstof (hiervoor is inspuittijdstip erg belangerijk). de temperatuur is alleen belangerijk voor het gloeien en de egr aansturing. als de sensor defect is dan zal waarde veel te laag zijn en dus de egr ook niet werken. Rijd maar zonder sensor en je zult zien dat hij gewoon rijdt. Bij benzinemotoren is dit natuurlijk wel erg belangerijk, omdat dit natuurlijk geen vrijaanzuigende motor is en met een vaste lucht/brandstofverhouding werkt.

caddy1492 0
badge

20 jaar

Ga vandaag weer even verder met "probleem"Golf.
Inderdaad slangetje vanaf turbo naar regelklepje controleren.
Regelklepje zelf vervangen. Asje waste-gate smeren.
Ook aantal massapunten op motor/bak schoonmaken.

Gisteren heel eind gereden met auto, ongeveer 300km.
Effe wat dingen geprobeerd. Als ik tot 125km/h blijf rijden is er niets aan de hand.
Echter daar boven, +130km/h, gaat motor inhouden/stotteren.
Ene keer vaker als andere keer, maar dat het komt weet je zeker.

Vincent Puts 0

20 jaar

verklaar een het inhouden, is dit stoten of volledig uitvallen, gaat de toerenteller ook uit. vanaf 125 km/h wat is dan je motortoerental? als je dit toerental maal 2 doet komt het dan boven de 5200 toeren uit, zo ja verdenk dan echt wel die verstuiver. komt bij de eerste serie tdi wel eens voor. heb het zelf met een passat meegemaakt bouwjaar 95. tijdens rijden bij hogere snelheid stoten. verstuiver vervangen storing opgelost.trouwens hoe is de koude start van deze motor?

caddy1492 0
badge

20 jaar

Heb NOG steeds probleem niet verholpen!!

Inhouden is stoten van de motor.
Doet het nu echt regelmatig, rijdt met minimaal half gas of meer.
Dan in eens gaat motor stoten. Soms meerdere keren achter elkaar. Toerenteller valt niet uit. Motor ook niet.
Heb reeds diverse zaken vervangen waaronder:
- turbodruk regelklepje
- relais 109
- katalysator
- T-stukje op brandstoffilter

Wil nu verstuiver van derde cilinder gaan vervangen, diegene met sensor.

Nog andere oorzaken waardoor dit stoten veroorzaakt zou kunnen worden!? Brandstofpomp?


Vincent Puts 0

20 jaar

Heb hetzelfde probleem met een tdi (90pk,1994,1Z) heb reeds de volgende onderdelen vervangen LMM,relais 109,contactblokje en probleem is er nog steeds, bij 1 van mijn zoekacties kwam ik tegen dat de drukregel van de turbo voor deze problemen kon zorgen, maar ik las dat jij die al vervangen hebt, ik ga het bij mijn auto maar proberen voor het geld (28 euro) hoef je het niet te laten, ben alleen wel nieuwsgierig wat de oplossing uiteindelijk zal zijn.

Heb ook wel eens gehoord dat de sensor die tussen oliefilter en startmotor zit (lastig te zien) voor deze problemen kan zorgen.

Hopende op een goede afloop

RolfieGolfie

rolfiegolfie 0

20 jaar

Toevallig, precies hetzelfde probleem!!
Ga vandaag verstuivers halen.
Het is een lastig verhaal. Probleem is elektronisch, echter slaat hij geen foutcodes op. Dus is het wat lastiger zoeken.
Ik hou je op de hoogte.

Vincent Puts 0

20 jaar

Heb weer andere oorzaak gehorod waardoor deze klacht kan ontstaan.
Turbo-druk niet juist, hierdoor gaat motor in noodloop.
Echter oorzaak nog steeds niet bekend.

Vincent Puts 0

20 jaar

Ik heb dezelfde motor van het zelfde jaar met het zelfde probleem.
Is hier nog wat duidelijkheid uit gekomen of evt. een oplossing? Gezien dat deze topic al een paar maanden niet gebruikt is.

Richard9698 0

20 jaar

wordt nieuwschierig!!

stranger 0
badge

20 jaar

nou is er wat bekend is het op gelost heb zelfde probleem

knaak 0

18 jaar

En hier ook......

4slag39 0

16 jaar

heb hier echter hetzelfde gehad, heb hier het ook voorbij zien komen,
krukas tandwiel uitgeslagen!! wie verwacht dit nou?? juist omdat meestal de start en het lopen van de motor rommelig is, in de meeste gevallen, maar in dit geval toch echt het probleem, wacht dus ook met spanning af

peter8694 0
badge

16 jaar

30 mei 2004! waarschijnlijk 4 jaar geleden de auto al ingeruild.

inderdaad daarom is deze topic gesloten

Highway 670
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.