Volkswagen golf 3 gti 16v (ABF): stotteren bij 3000-3200 omw.

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Mijn VW stottert als ik constant gas geef en bij ongeveer 3000-3200 omwentelingen blijf hangen. Wat kan dit wezen? ECU, luchttemperatuursensor, koelvloeistofsensor, gaskleppotmeter en luchtfilter zijn allen nieuw. De rest (nullastschakelaar/bougies/bougiekabels/bobine/kabel van bobine naar verdeler/krukaspositiesensor) is gecontroleerd en er was niets mis mee.

HELP!

feto

Geplaatst door feto (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Een vraagje..,door wie zijn al deze onderdelen vervangen?

Stottert ie alleen in dit toeren gebied of merk je dat ie in bij meerdere toerentallen het niet helemaal naar ze zin heeft.

In je zekeringkast zit namelijk een voedingrelais aangeduid met de letters 30 erop.Hij zit op positie drie van de bovenste rij gezien van de linkerkant.Als deze defect is krijgt de computer geen goede voeding en heeft als gevolg dat de vonk totaal zoek is en heeft als gevolg dat de motor gaat stotteren.

controleer dit relais maar eens goed of vervang hem gewoon.Er zijn immers al meerdere dingen vervangen,dus dit kan er denk ik wel bij.

groeten Alexander

jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden

Hoe is het met de benzinedruk.
Ik heb hier een Audi a6 met ongeveer zo'n klacht gehad en daar bleek de brandstofpomp niet goed te zijn.
Jos.

feto (0), 20 jaar geleden

De onderdelen zijn deels door VW vervangen deels door mijzelf. Ik was ook nog vergeten de lambdasonde te vermelden. Die heeft ook al eens de geest gegeven, maar dat was niet vanwege het willen verhelpen van het stotteren maar gewoon omdat 'ie het tijdige met het eeuwige had verruild.
De brandstofdruk is gemeten en bedroeg als ik me niet vergis 3 bar met luchtslang aangekoppeld en 2,5 bar met slang los of vice versa.

feto (0), 20 jaar geleden

Alexander,

Nu je zegt: hij heeft soms de neiging om ook lichtjes te stotteren in het gebied tussen de 2000-3000 omwentelingen maar dat is zo nu en dan. Bij het snel accelereren is die stottering tussen 3000-3200 omw. echter niet te bespeuren.

Frederik

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

De garage zal nu doormiddel van een scoop moeten controleren of de vonk en de injectortijd in orde is tijdens het stotteren.Hier kan je namelijk veel uit halen.

Is de distributieriem pas geleden vervangen?

Je heb dus wel voedingrelais vervangen?

groeten Alexander

feto (0), 20 jaar geleden

Hoi Alexander,

Het voedingsrelais is nog niet vervangen maar dat zal ik vanavond lostrekken en onderzoeken danwel morgen vervangen/bestellen. Wittebrug Delft heeft naar eigen zeggen geen scope om de motor aan te koppelen dus dat moet ergens anders gebeuren. Eerst eens kijken wat het relais oplevert.

Groeten,
Frederik

feto (0), 20 jaar geleden

De distributieriem is bij 161.000 Km vervangen en de teller staat inmiddels op 190.000 Km. Ik kan me niet herinneren of hij het stotteren toen ook al had.

p.s.: beetje vervelend dat je de voorgaande berichten niet kunt zien aangezien ik telkens maar een gedeelte van jouw vragen beantwoord..... Dit is dus omdat ik er steeds een paar vergeet.

Frederik

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Zit er ook een wittebrug in Delft...,dat wist ik niet.Is dit een grote dealer?Het forepark ligt vlakbij..,dit is denk één van de grootste dealers van Nederland,anders moet je hier maar brengen.

Maar geloof...,het voedingrelais kan zeker je probleem zijn.Om dit probleem zichtbaar te maken heb je dus een scope nodig en niet te vergeten de juiste kennis.

succes

groeten Alexander

feto (0), 20 jaar geleden

Hallo Alexander,

Ik heb net relais nummer 30 uit elkaar genomen maar kan niets vreemds herkennen. Het koperen draadje schampt wel pin 30, maar da's alles. Kan het ook het relais op positie 13 (lambda sonde) zijn dat spookt?

Groeten, Frederik

feto (0), 20 jaar geleden

Het relais nummer 30 op positie 3 is doorgemeten en ok bevonden. Het relais op positie 12 met nummer 167 is eveneens doorgemeten en was ook ok.

De diverse tekeningen en foto's van de relaisbezetting bij mijn VW komen niet echt overeen met die in mijn VW. Hoe komt dit? Vanaf positie 13 heb ik een aantal "lego" blokjes waar gewoon kabels heen gaan terwijl de tekeningen in b.v. ETKA gewoon relaisaansluitpunten weergeeft. Wat is loos?

Frederik

feto (0), 20 jaar geleden

De temperatuurvoeler voor de digifant in de cylinderkop (G62) krijgt maar 5 Volt voor z'n kiezen. Is dit normaal? De massa is goed.

Frederik

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja..,dat is normaal dat ie 5 Volt krijgt.Er zit namelijk een spanningsstabilisator in de computer gemonteerd die de sensoren met 5 Volt voorzien.

Relais 167 is voor de voeding van de brandstofpomp,injectors en voorverwarming lambda sonde,deze kan dus niet stuk zijn,omdat het anders niet kan doen.

Wat je nog kan doen is zonder relais rijden.Als ie nu erger stottert dan voorzien is het relais dus wel in orde.Heb je nog dezelfde klacht zie toch het probleem in het relais of aansturing hiervan.Verbindt anders pin 30 en 87 door,hiermee sluit het relais uit.

Anders moeten ze eens de lambda sonde meten tijdens het stotteren,kan je ook redelijk wat uithalen.

groeten Alexander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.