Volkswagen Passat: stotteren bij constante snelheid tussen 1900 en 2300 toeren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 130pk AVF

Ik heb 't volgende probleem:

Mijn passat uit 2003 met 1.9 tdi 130 pk (af fabriek chip ABT naar 155 pk) stottert tussen de 1900 en 2300 toeren. Je moet goed opletten om het te voelen maar is wel opmerkbaar. 2-massa vliegwiel met koppeling is reeds vervangen. Grote beurt gehad met alle filters en rijdend uitgelezen met VAG. Hieruit geen storing uitgekomen, alles was normaal (LLM kan 't dus niet zijn??). Rij veel korte ritten van ongeveer 20km.
Wat kan dit zijn? In de aandrijflijn (handbak) is niets te voelen en de motor draait en trekt goed. Wel een lichte trilling rond de 1900 toeren, volgens mij is dit vrij normaal bij dit type.
De turbo lekt wel een klein beetje olie.....maar volgens de dealer geen ding om zorgen over te maken. Heb al diverse gelezen over de kabelboom...of toch die turbo?

Groet,

Martijn.

Passat 1.9 tdi 96kw Abt

Geplaatst door Passat 1.9 tdi 96kw Abt (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Is lastig te zeggen. Bedoel je dat hij echt een beetje stoot of gaat het vloeiender alsof je bv even gas een beetje loslaat en weer gas geeft?
Kan verschillen van toch iets in de aandrijflijn tot aan een lekkende pompverstuiver. Gaat de verstelling van de turbo nog soepel? Luchtmassameter zou ook nog kunnen. Kabelboom kan ook maar dan meestal storing opgeslagen. Egr klep die niet juist meer werkt zou ook kunnen. Of een slangetje die net een beetje lekt.

Hij is rijdend uitgelezen en daar kwam niks uit zeg je maar er stond dus ook geen storing opgeslagen in het geheugen neem ik aan?

Passat 1.9 tdi 96kw Abt (0), 12 jaar geleden

Hey Ricky,

Bedankt voor je reactie.

Aangezien de auto rijdens is uitgelezen en gelet is op de waarden van de turbo en LLM (waren alle goed) sluit ik deze uit. J.l. nog massavliegwiel en koppeling vervangen dus de aandrijflijn kan 't ook niet zijn. Ook geen storingen in het geheugen. Heb eergisteren de EGR vacuumslang afgedopt en het probleem is bijna verholpen, alleen bij 1900 toeren houd hij nog een beetje in (gas los-vast effect), dus denk ik dat de klep van de EGR niet goed meer sluit. Ga nu een plaatje zetten tussen de inlaat en de EGR (of heel de EGR verwijderen??) en hopen dat 't nu verholpen is. Als 't niet verholpen is ga ik de verstuivers checken, geeft bij het uitlezen de VAG geen foutmelding bij lekkende verstuivers??

Groet,

Martijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.