Sinds juli 2009 ben ik in het bezit van een golf iv 1.4-16v met ~105.000 km op de teller. Ik rij alleen stukken van minstens 20 km en max. 10.000 km per jaar. Na 2 maanden geleden een steekpen bobine te hebben vervangen speelt nu al het tweede gebrek op. Ik ben technisch geen leek en wil altijd graag precies zelf weten wat er mis is voor ik besluit zelf te gaan sleutelen of de garage een opdracht geef. Als ik m'n auto wegbreng met de melding "hij stottert" ben ik bang dat ze alle onderdelen 1 voor 1 gaan vervangen net zolang tot het weg is.
Hieronder een beschrijving van het gebrek.
Mijn motor stottert als ik vlot wil versnellen. Dus ik rij constante snelheid en duw het gaspedaal meer dan de helft in. De motor stottert dan wat en pakt daarna weer op. Als de motor koud is lijkt dit effect niet/nauwelijks aanwezig. VAG-COM geeft geen foutmeldingen.
Op de vw forums lees ik de volgende zaken die kunnen meespelen:
-EGR klep, deze moet dicht staan bij stationair toerental.
-MAP (sensor inlaatdruk: Bosch 0 261 230 031) Deze zou ~ 750 mbar moeten aangeven bij stationaire loop.
Ik lees ook dat de 1.4-16v geen Luchtmassa meter (LMM) heeft of in het engels Air Mass Sensor (MAF)
In VAG-COM vind ik 750-760 mbar onder Abs.Pressureals ik o.a. groep 003 en 101 uitlees. Dan is de MAP dus goed zou je denken.
Dan blijft de EGR over:
In welke volgorde zou ik het probleem kunnen localiseren?
Hoe kan ik bevestigen dat de EGR klep verdacht is?
Grijze stekker los trekken op de foto of onderdeel nr. van het figuur? Dit bij warme motor doen en dan kijken of de auto goed rijdt?
[url=http://img64.imageshack.us/i/dscf5080.jp...][img]http://img64.imageshack.us/img64/6766/ds...[/img][/url]
[url=http://img94.imageshack.us/i/dscf5087.jp...][img]http://img94.imageshack.us/img94/2663/ds...[/img][/url]
Ik lees hier: [url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url] hoe je de EGR kunt testen op goed werken.
Mocht de EGR verdacht zijn; hoe maak ik de egr klep schoon? Waarmee, hoeveel werk is dat?
Zijn er nog meer onderdelen verdacht?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de EGR als eens gecontroleerd zoals er staat beschreven ?
Zie voor de LMM / EGR ook : http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Gr Stefan
Het inleren van de EGR klep heb ik vorige week al een keertje gedaan zoals hier beschreven: [url]http://wiki.ross-tech.com/index.php/Exha...[/url]
Verder heb ik de EGR niet kunnen testen. Ga woensdag de EGR testen en zal het resultaat hier posten.
14 jaar
Ian,
Dat kun je gewoon doen hoe het in de andere link van problemcar staat,
Gr Stefan
14 jaar
Vandaag weer verder gaan testen. Motor gestart, vacuumslang losgetrokkken vd EGR en er een vacuumpompje(remmenontluchter) opgezet. Flink vaccuumdruk opgebouwd (voelde steeds meer weerstand tijdens het pompen) maar het stationairtoerntal veranderde niet.
ik vraag me af of ik het goed doe. Mijn EGR is namelijk niet dezelfde als in deze beschrijving:
[url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url]
Daarna heb ik de EGR gedemonteerd. En ook de EGR pijp. Beide hadden wat aanslag, maar niet overdreven veel volgens mij. Zie de 2 foto's hieronder:
[url=http://img694.imageshack.us/i/egrfullvoo...][img]http://img694.imageshack.us/img694/9710/...[/img][/url]
[url=http://img522.imageshack.us/i/egrvoor.jp...][img]http://img522.imageshack.us/img522/9504/...[/img][/url]
[url=http://img522.imageshack.us/i/egrpipevoo...][img]http://img522.imageshack.us/img522/9985/...[/img][/url]
EGR schoongemaakt, zie hieronder,
(hoe krijg je zoiets echt glanzend schoon? Ik heb benzine, remmenreiniger en wd40 op de aanslag losgelaten. Maar de ruimte om te poetsen is erg krap. dus echt blinkend schoon krijg ik het niet.)
[url=http://img694.imageshack.us/i/egrna.jpg/][img]http://img694.imageshack.us/img694/9868/...[/img][/url]
Nah het schoonmaken weer het vacuumpompje op het tuutje gezet, de gaten in de EGR dichtgehouden met m'n vingers, en gepompt. Wederom geeft de egr klep geen krimp. Hij blijft op een kiertje staan. Ik heb geprobeert deze met een schroeven te bewegen maar geen resultaat. (wel met beleid natuurlijk, en een stuk katoen om de schroevendraaier heen tegen beschadigen van het aluminium).
Vragen die ik nu heb:
-Is de EGR nu schoon genoeg?zo nee, hoe krijg ik 'm schoner?
-Heeft het zin om ook de egr pijp te reinigen? ik vind de aanslag erg meevallen.
-Hoe krijg ik de egr klep in beweging? (is de methode met vacuumpomp de juiste?)
-Zijn er mogelijkheden om de EgR klep (dit type) door te meten?
14 jaar
EGR moet wel een aansturing krijg van je CPU. als je hem los hebt dan krijg je er geen beweging in.
Trek eens je bougie doppen eraf, het kan zijn bij dit blok dat er wat olie naast je bougie zit. Dat kan een overslag veroorzaken. Ook een goedkope oplossing. zet er nieuwe bougies in. dit kan ook heel veel helpen. En gooi ook eens injectoren cleaner bij je brandstof.. (hielp bij mij goed)
Tip voor jouw (aangezien je binnen kort je distributie moet vervangen) laat ze meteen een vloeibare pakking tussen je kleppen deksel leggen. Dit zit vanuit fabriek koud opelkaar en kan na wat tijd gaan lekken..
14 jaar
Dank voor de tips, ga ik mee aan de slag.
Maar die egr van mij, zie foto, staat op een kier.
Je zou verwachten dat de EGR dicht staat nadat je de auto hebt uit gezet.
Klopt die redenering?
Als dat zo is zit m'n EGR klep dus klem/vastgerot of werkt de aansturing ervan niet meer?
14 jaar
Vandaag de schoongemaakte EGR gemonteerd.
Motor gestart, laat deze even stationair lopen en zoek in vag-com naar foutmeldingen.
Geef even een paar keer wat gas, laat de motor tot 2500 toeren klimmmen. Opeens auto begin de op 3 poten te lopen, motorlampje knippert en vag-com geeft een onstekingsprobleem aan met cilinder 4.....
Dit herkende ik van 2 maanden terug, moest gelijk aan de steekpenbobine denken. Snel een nieuwe gehaald en gemonteerd.
Nu de loop de auto weer als een zonnetje! :-) Geen gestotter meer bij plots versnellen.
Alleen vraag ik me nu af of dat komt door de schoongemaakte EGR of door de vervangen steekpenbobine?
-Kunnen de hierboven beschreven syptomen ook het gevolg zijn van een bobine die bijna stuk gaat?
14 jaar
heel goed mogelijk..
mooi dat hij het weer doet..
14 jaar
Iets te vroeg gejuigd. Vanochtend een langer stuk gereden op de snelweg. Symptomen zijn dan hetzelfde.
Stotteren bij plots versnellen, vooral als de motor warm is.
Ik krijg dus geen foutmeldingen in vag-com/dashboard maar vermoed wel dat de klep vast zit omdat deze op een kier stond toen ik deze demonteerde.
- Is er een manier om deze electrisch aangestuurde EGR te checken/door te meten op juist functioneren?
De eerder genoemde link (met vaccuumpomptest) is hier niet relevant meen ik, ik heb een andere, electrisch aangestuurde, egr klep.
14 jaar
Gisteren een nieuwe EGR klep gemonteerd, heb een originele voordelig uit Duitsland laten komen (teiledirekt.de).
Gemonteerd en de auto loopt weer als een zonnetje (stottervrij) en zuiniger!
Je kunt het ding niet in te leren met vag-com.
De foto's van mij oude EGR laten deze zien in gesloten stand (ondanks dat je een kier ziet). De nieuw staat standaard ook zo.
Wat ik er van begrijp na wat op internet te hebben gelezen is dat de EGR klep bij deellast voor een verlaagd verbruik en schonere uitlaatgassen zorgt. Bij stationair toerental en zware belasting staat de klep dicht en doet dan dus niks.
Dit type motor heeft een elektrische EGR, deze wordt dus niet door een vacuüm gestuurd. De oudere 1.4's hebben een vaccuum gestuurde EGR. Ik heb ook niks kunnen vinden over hoe je het ding kan testen op juist functioneren. Die van mij was dus stuk, maar je krijgt geen storingsmelding (in vag-com).
Heb nu in een 7 maanden 6000 km met de auto gereden en heb al 2x een penbobine moeten vervangen en nu dus de egr klep.
Ik hoop dat ik nu weer even zonder gezeur kan rijden. :-)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar