432 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Stotteren bij warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig, Motorcode: AUM, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 110

Hallo,

Ik heb het volgende probleem.
Ik rijd een golf 4 GTI 1.8 20VT

De laatste tijd stottert / hapert mijn auto bij een warme motor.
Het probleem doet zich alleen voor als ik gereden heb contact uit en na een paar minuten weer ga rijden.
Staat de auto langer stil (motor is redelijk afgekoeld) heb ik het probleem niet.

Bij de garage is de auto uitgelezen maar de VAGcom geeft geen storingen.
Gisteren rook ik zelfs een brandlucht in de auto, vlug aan de kant gezet, contact uit.
En de lucht verdween. Auto gestart en nergens geen last meer van.

Wel heeft de garage geconstateerd da de uitlaat enorm zwart is (onverbrande benzine)

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad of weet wat het kan zijn?

Mvg Marcel

Marcel JD220

Geplaatst door Marcel JD220 , lid sinds 1 jaar geleden

4 Reacties

0

oldford, 1 jaar geleden

Kennelijk staat het mengsel veel te rijk. Wat doet je brandstofverbruik? Gelijk, lager, hoger?

Er zijn nogal wat oorzaken mogelijk:
Defecte sensor (koelvloeistof temperatuur, map-sensor, lambdasonde)
Valse lucht (zowel inlaat als uitlaat kan)

Zijn de waardes van de sensoren ook bekeken met VAGcom? En de fuel trims?
Is er een 4-gas test gedaan?

0

Marcel JD220, 1 jaar geleden

Op het moment dat het probleem zich voordoet, is het verbruik meer. Dat geeft het schem aan in m'n dashboard ik weet niet of ze alles gemeten hebben met de VAGcom ik was daar niet bij. Het gekke is dat als ik vanaf de koude start ga rijden, dan kan ik wel heel Nederland door rijden. Maar zodra ik de motor uit zet en daarna weer ga rijden gaat de auto stotteren / bonken

0

oldford, 1 jaar geleden

Tja, meten is weten. Toch maar even navragen of dit gedaan is terwijl de storing aanwezig was?
Anders iemand zoeken die wel deze metingen wil c.q. kan verrichten.
De fout is niet zo moeilijk op te wekken begrijp ik, dus dat kan geen probleem zijn.

De brandlucht die je rook, kan wel eens je katalysator geweest zijn die roodgloeiend stond.
Daar kan zo'n katalysator heel slecht tegen en bij doorrijden (hoe kort dan ook) loop je het risico van een vernielde kat.

0

Marcel JD220, 1 jaar geleden

Bedankt voor je berichten, ik zal er nog naar laten kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.