Ik heb een VW Golf tdi 66 kW met 1Z motor uit 1994. Toen ik hem een half jaar geleden kocht, stotterde de auto bij het accelereren. Ik dacht, geen probleem, zal wel een verstuiver zijn. Ik heb drie nieuwe verstuivers geplaatst en de verstuiver van cilinder 3 laten reviseren. Probleem niet opgelost. Nieuwe brandstoffilter en nieuwe luchtmassameter. Probleem niet opgelost. Het vreemde is dat het alleen gebeurt in 3e, 4e en 5e versnelling, dus niet in de eerste twee versnellingen. Het probleem zit hem in de aandrijving kreeg ik te horen. Ik heb er twee nieuwe aandrijfassen ondergezet. Probleem niet opgelost. Het probleem zit hem in de brandstofpomp was het toen. Nieuwe (gereviseerde) brandstofpomp eronder en ja hoor, probleem opgelost. Of toch niet? Het probleem is zo'n 90% minder geworden maar is nog niet helemaal weg. Als ik nu rustig optrek met klein beetje gas, gaat alles prima. Als ik met volgas optrek tot zo'n 180 km/h, gaat alles vlekkeloos. Maar als ik rijd in 3e versnelling met zo'n 50 km/h en geef dan gas bij, begint de motor/auto te bokken en te stotteren tot boven ca. 3500 toeren, dan gaat het weer goed. Inmiddels was de koppeling versleten, nieuwe koppeling erin en meteen ook het vliegwiel vervangen. Auto koppelt nu lekker, maar vreemd genoeg is het probleem met het stotteren nu ietsjes erger geworden...??? Nu zou het ook kunnen liggen aan de uitlijning en aan de slechte staat van de voorbanden. Ze kunnen mij nog meer vertellen, ik wil graag weten wat het probleem is. Alle meetwaardenblokken, turbodruk, inspuitingen etc. zijn in orde, er zijn geen foutcodes aanwezig.
Wie weet wat de oorzaak kan zijn? Ik heb het gevoel dat ik tot nu toe alleen maar de gevolgen van het probleem heb opgelost en dat de bron nog aanwezig is. Wie kan mij op het goede spoor zetten????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk de slangen van de brandstoftoevoer ééns na. Heb het zelfde geintje gehad met een golf.. Door een slechte slang verbinding bleek er lucht in het systeem te komen...
Succes
T.
Bedankt voor je reactie.
Als er iets mis zou zijn met de brandstoftoevoer, betekent dat dan niet dat er op die plek brandstof lekt als er lucht in het systeem komt? Hoe is het dan te verklaren dat het stotteren alleen in de 3e, 4e en 5e versnelling gebeurt en niet in de 1e en 2e versnelling? Ik ga morgen uit voorzorg idd maar eens de leidingen nalopen. Waar moet ik dan specifiek op letten? Scheurtjes? Brandstoklekkages? Losse koppelingen?
Alvast bedankt voor je reactie!
18 jaar
Het is niet zo dat er een grote scheur in een slang hoeft te zitten.. Doordat de motor meer brandstof vraagt is er een grotere doorstroming in de brandstofleidingen waardoor er meer onderdruk ontstaat. Als er dan ergens een aansluiting niet helemaal in orde is kan er daardoor lucht van buiten af aangezogen worden. Let vooral op de aansluitingen bij het brandstoffilter(al vervangen?) en de slangen vanaf het filter. En dan vooral op de aansluitingen van de rubberslangen naar de kunstofleidingen.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit echt de oorzaak is, maar ik heb het al eens bij de hand gehad...
succes,
T.
18 jaar
Mijn verdenking gaat een beetje naar de NBF (op verstuiver 3). Ik geloof dat een manier om deze te testen, ergens op dit forum vermeld werd.
Hoeveel heeft de Golf intussen gereden?
Succes, Thijs
Als deze zender problemen geeft, moet er een motorstoringslampje gaan knipperen....
Maar om het uit te sluiten-->auto uit laten lezen.
18 jaar
Verstuiver 3e cilinder heeft een nieuwe nozzle en presteert volgens de Bosch dienst prima. Er zijn ook geen foutmeldingen aanwezig.
Wat ik inmiddels wel gevonden heb is het volgende: de retourleiding die rechtreeks uit de pomp komt en die overgaat in een rubber slangetje dat weer overgaat in een kunststof slang naar het filter, lekte bij hetrubberen gedeelte als je erop drukte. Ik heb er een stukje vanaf geknipt en teruggemonteerd. Dit met het oog op eventuele valse lucht. Geen verbetering echter, helaas. Ben toen verder gaan zoeken. Nu ben ik op het volgende gestuit: als ik de kunststof leiding vanaf het filter naar de pomp toe op en neer en heen en weer beweeg als de motor stationair draait, komen er veel luchtbellen in deze leiding die dus de pomp ingaan. Is dit normaal dat er hoe dan ook lucht kan komen in het brandstofsysteem? Lijkt mij niet. Ik kan echter niet met 100% zekerheid zeggen dat het die leiding is. Want als ik de leiding zeg maar een keer of vij heen en weer beweeg, komt er in drie gevallen lucht in de leiding. Dus niet elke keer. Ik heb de rubberen verbindingsstukken die tussen het filter en de kunststof leiding zitten er al afgehaald en omgekeerd terug gezet met nieuwe klemmen, echter geen verbetering.
Mijn vragen aan jullie dus: kan er lucht komen in het brandstofsysteem? Zo nee, dan moet dat wel het probleem zijn. Dan is het aan mij de taak uit te zoeken welk stuk van de leidingen de boosdoener is.
Is er een methode om snel te testen waar er ergens valse lucht wordt aangezogen? Met een toevoeging aan de brandstof of zo? Om nu rücksichtlos alle leidingen te vervangen is ook weer zoiets....
Alvast bedankt voor jullie reacties, ik heb het gevoel dat ik er bijna ben......!!!
18 jaar
heb je de retourleidingen al vervangen. als de lek zyn kryg je ook lucht in het systeem
Verstuiver retourleidingen waren al vervangen ja. Bij verdere navraag her en der is er gezegd dat de krukaspoelie het probleem kan zijn? Als hier een beetje spleing op zit zodat de brandstofpomp in sommeige situaties niet meer op tijd staat?
Kan iemand dit beamen?
18 jaar
dit verhaal klopt.. kwam heel veel voor.. het zou goed kunnen dat de vorige eigenaar deze reparatie goedkoop heeft hersteld... dat wil zeggen, alleen het tandwiel weer heeft vast gezet? normaal hoort de krukas gevlakt te worden en het tandwiel moet worden vervangen... zo niet blijft het probleem zich voor doen.
paul,
onder de motor kap aan het linker spatbord zit een klepje met 3 slangetjes een rode zwarte en blauwe dat klepje vervangen dan is het probleem wwarschijnlijk opgelost volgens mij noemen ze dat een n75 klep.
succes
18 jaar
[quote=sabbe]onder de motor kap aan het linker spatbord zit een klepje met 3 slangetjes een rode zwarte en blauwe dat klepje vervangen dan is het probleem wwarschijnlijk opgelost volgens mij noemen ze dat een n75 klep.
succes[/quote]
kun je misschien een korte uitleg geven waar deze N-75 voor dient ? indien deze klep defect zou zijn heeft dit een gevolg.. voor 100% weet ik nu al dat deze klep niet defect is, maar waarom volgens jou deze defect is hoor ik graag..... jij zegt immers dan is het waarschijnlijk opgelost.... ben erg benieuwd.
paul,
Je mag wel es wat vaker online gaan Sabbe! 2 stuks in 7 maand?
Zeer mager resultaat jonge!
Het volgende wat ik komend weekend ga proberen is het motorregelapparaat vervangen. Misschien dat de oorzaak hierin zit. Die klep -N75 zal ik ook eens bekijken en even op de zaak navragen waarvoor deze dient....
Ik hou jullie op de hoogte, wil eindelijk wel eens van dat gestotter af.....
18 jaar
Klep -N75 is de magneetklep laaddrukbegrenzing. Dit kan voor mijn gevoel onmogelijk de oorzaak van mijn specifieke probleem zijn omdat ik alleen problemen ervaar vanaf de 3e versnelling en alleen in deellast en niet bij volgas in vollast.......
18 jaar
Heb inmiddels het motorregelapparaat vervangen, heeft geen verandering opgeleverd. Heb ook de EGR-klep buiten werking gesteld omdat het vermoeden rees dat die misschien de oorzaak kan zijn omdat de problemen zich alleen in deellast voordoen en niet bij volgas of een klein beetje gasgeven.
Helaas, EGR-klep is ook niet de oorzaak
Iemand nog suggesties? Wil erg graag dit probleem verholpen hebben..... Misschien de temperatuurvoeler die ook signalen afgeeft aan het motorregelapparaat? Maar dan zouden de problemen zich in alle versnellingen moeten voordoen, lijkt me......
18 jaar
Gerard en Thomas,
Als ik http://fatty-fuels.ubitco.de/TDI-Problem... lees, lijkt het er niet op dat er zichtbare storingen (knipperend lampje) aanwezig hoeven zijn. Het lijkt me de moeite waard dit uit te sluiten. Zou de draad van de NBF een slecht contact kunnen hebben?
Verder lees ik in het topic nog geen echt antwoord op de vraag van de krukaspoelie.
Succes, Thijs
Verstuiver van cilinder 3 met verstuivernaaldslag is al eens vervangen door een nieuwe om mee te testen: geen verschil. Een krukaspoelie waarop speling zit zou toch problemen moeten opleveren onder alle omstandigheden, dus ook in 1e en 2e versnelling en niet alleen in deellast maar ook in vollast?
Je hebt gelijk, deze is nog niet expliciet gecontroleerd maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
In elk geval is het een hardnekkig probleem en word ik steeds nieuwsgieriger naar de oplossing.....
18 jaar
Ik heb inmiddels het motorregelapparaat vervangen door eentje van een sloperij. Exact dezelfde symptomen. Aan het regelapparaat heeft het dus niet gelegen.
Nu heb ik op www.tdiclub.nl gelezen dat er velen zijn die dit probleem ervaren met hun 1Z motor en dat een oplossing vaak toch ligt in de brandstofpomp. Aagezien die van mij nieuw is (revisie), ga ik er vanuit dat dat de oorzaak niet is. Wat ik wel verder lees in de forums op die site, is dat in kanaal 1 van de brandstofpomp de ingespoten hoeveelheid kan worden gecontroleerd en aangepast. Dit ga ik nu laten proberen.
Iemand anders nog suggesties?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar