Volkswagen New Beetle: stotteren motor bij bijna stilstand

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Hey iedereen,

Ik heb het volgende (kleine) probleempje met mijn VW NewBeetle TDI. Als ik de wagen afrem (bv. aan een rood licht) dan heeft de wagen de neiging om een beetje te stotteren, net voor dat ik volledig stilsta...? Het lijkt alsof de wagen even wil stilvallen. Het maakt geen verschil of ik mijn koppeling intrap of niet... Het is dus enkel net voordat ik volledig stilsta. (dus als ik nog een beetje aan het bollen ben)

Wie weet wat dit zou kunnen zijn??
(Mijn wagen heeft net een groot onderhoud gehad, en volgens mij is het sinds dan dat mijn wagen dit probleempje heeft...)

Alle voorstellen zijn welkom

Met vriendelijke groet
Tim

GravenTim

Geplaatst door GravenTim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

59 Reacties

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij zit dit probleen in de ecu.
Misschien is er een update beschikbaar.

Ricky,

GravenTim (0), 17 jaar geleden

[quote=ricky]Volgens mij zit dit probleen in de ecu.
Misschien is er een update beschikbaar.

Ricky,[/quote]
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal jouw oplossing eens voorleggen aan mijn garage...

Met vriendelijke groet
Tim

GravenTim (0), 17 jaar geleden

Hey iedereen,

Ben vandaag naar de garage geweest. Men zei dat er geen update beschikbaar is voor de ecu van mijn VW New Beetle TDI van '99...
Verder hebben ze de wagen uitgelezen en nagekeken, maar ze vonden niets...

Dus nu zal ik maar leren leven met dit kleine probleempje veronderstel ik?
(tenzij er mensen zijn die weten waar dit aan kan liggen?)

Met vriendelijke groet
Tim

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Staat me bij dat het door de computer komt dat bijna afslaan,daarin zit volgens mij het probleem,ben alleen niet helemaal cker.
Zijn vast wel andere mensen op deze site die je hiervan wat meer kunnen vertellen.

Ricky.

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

software fout in ecu hetzelfde probleem had golf 4 ook enigste oplossing is een andere ecu. grtjs john

dutch123 (0), 17 jaar geleden

Klinkt inderdaad als slow down shudder.
Vraag VW dealer er maar naar. Ze kennen het wel, maar willen liever niet repareren.
ALS dit het is, moet de ecu vervangen worden en de nieuwe ecu gecodeerd worden met 13.
In de VW database staat zoiets als:
"bij het uitrollen lijkt het alsof de auto op 3 cilinders loopt. Zodra de auto tot stilstand komt, loopt de motor weer normaal"
Ik heb hier zelf uitgebreid onderzoek naar gedaan: Het is een regelfout van de ecu. Hij kan het motortoerental niet stabiel
regelen. Als je het signaal van de snelheidmeter onderbreekt (connector op bak losgooien) is het probleem weg.
(Da's natuurlijk geen oplossing, maar geeft wel aan of je met dit probleem te maken hebt.)
VW had volgens mij 3 jaar en 100.000 km garantie hierop, maar de drie jaar is al lang om.

jos_br.5980 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het werkelijke probleem is gewoon op te lossen door een ander vliegwiel te monteren.

Jos.

dutch123 (0), 17 jaar geleden

Er zijn inderdaad ook berichten van mensen die succes hebben met een ander vliegwiel.
Dat moet dan geen twee-massa vliegwiel zijn, voor zover ik begrepen heb. Met het twee-massa vliegwiel is waarschijnlijk niets aan de hand, alleen de combinatie werkt niet goed. Met een solide vliegwiel is het makkelijker voor de ecu om het toerental te regelen.
Ik ben bang dat geen van beide oplossingen echt goedkoop is.

GravenTim (0), 17 jaar geleden

[quote=dutch123]Er zijn inderdaad ook berichten van mensen die succes hebben met een ander vliegwiel.
Dat moet dan geen twee-massa vliegwiel zijn, voor zover ik begrepen heb. Met het twee-massa vliegwiel is waarschijnlijk niets aan de hand, alleen de combinatie werkt niet goed. Met een solide vliegwiel is het makkelijker voor de ecu om het toerental te regelen.
Ik ben bang dat geen van beide oplossingen echt goedkoop is.[/quote]
Hey iedereen,

Vooreerst bedankt voor jullie reacties...
Dus, als ik het goed begrijp, kan het probleempje opgelost worden door ofwel de ecu te vervangen (en te coderen) ofwel door het vliegwiel te vervangen??
Of door de combinatie van beiden?
Want komt het één voort uit het ander of staan deze zaken los van elkaar?

En zou het probleempje zeker opgelost zijn moest ik enkel het vliegwiel vervangen??

Ik zal eens horen bij de garage wat dit grapje zou kosten...
(ik moet momenteel ff op men centjes letten, maar misschien volgende maand dat ik er wel iets aan laat doen...)

Groetjes
Tim

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Weet eigenlijk wel cker dat het probleem niet aan het vliegwiel ligt,je zegt...Het maakt geen verschil of ik mijn koppeling intrap of niet... ,dus met ingetrapte koppeling heb je het nog steeds,toch??,dan kan het nooit het vliegwiel zijn (de motor draaid immers dan al een tijd stationair,dus kan het nooit daar door komen dat je motor opeens gaat stotteren door het vliegwiel bij bijna stilstaan).
Het vliegwiel voel je voornamelijk alleen stationair en bij het wegtrekken.
Als de motor daadwerkelijk ALLEEN GAAT STOTTEREN BIJ BIJNA STILSTAAN tijdens het remmen (en alleen dan op dat moment),dan weet ik bijna cker dat het aan de computer ligt,aangezien er geen storingen in staan.

Ricky.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het probleem zit hem in het vliegwiel maar dit is software matig optelossen. Dus door een neiuwe ecu te monteren. Maar nu schijnt er ook een goedkopere manier te zijn heb het zelf nog nooit gedaan maar alleen van gehoord. En dat is doormiddel van een relais het snelheids signaal te onderbreken terwijl je remt.

Groet Thijs

jos_br.5980 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Weet eigenlijk wel cker dat het probleem niet aan het vliegwiel ligt,je zegt...Het maakt geen verschil of ik mijn koppeling intrap of niet... ,dus met ingetrapte koppeling heb je het nog steeds,toch??,dan kan het nooit het vliegwiel zijn (de motor draaid immers dan al een tijd stationair,dus kan het nooit daar door komen dat je motor opeens gaat stotteren door het vliegwiel bij bijna stilstaan).
Het vliegwiel voel je voornamelijk alleen stationair en bij het wegtrekken.
Als de motor daadwerkelijk ALLEEN GAAT STOTTEREN BIJ BIJNA STILSTAAN tijdens het remmen (en alleen dan op dat moment),dan weet ik bijna cker dat het aan de computer ligt,aangezien er geen storingen in staan.

Ricky.[/quote]
Het vliegwiel draait toch altijd mee, of de koppeling nu ingetrapt is of niet. Ik krijg hier bijna wekelijks auto's binnen waarvan met dit probleem de ecu aangepast is en het probleem even of zelfs helemaal niet is opgelost. Met een ander type vliewiel (en koppeling) is het euvel weg.

Jos.

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=jos_br.5980][quote=ricky]Weet eigenlijk wel cker dat het probleem niet aan het vliegwiel ligt,je zegt...Het maakt geen verschil of ik mijn koppeling intrap of niet... ,dus met ingetrapte koppeling heb je het nog steeds,toch??,dan kan het nooit het vliegwiel zijn (de motor draaid immers dan al een tijd stationair,dus kan het nooit daar door komen dat je motor opeens gaat stotteren door het vliegwiel bij bijna stilstaan).
Het vliegwiel voel je voornamelijk alleen stationair en bij het wegtrekken.
Als de motor daadwerkelijk ALLEEN GAAT STOTTEREN BIJ BIJNA STILSTAAN tijdens het remmen (en alleen dan op dat moment),dan weet ik bijna cker dat het aan de computer ligt,aangezien er geen storingen in staan.

Ricky.[/quote]
Het vliegwiel draait toch altijd mee, of de koppeling nu ingetrapt is of niet. Ik krijg hier bijna wekelijks auto's binnen waarvan met dit probleem de ecu aangepast is en het probleem even of zelfs helemaal niet is opgelost. Met een ander type vliewiel (en koppeling) is het euvel weg.

Jos.[/quote]
Waarom gaat de motor dan pas stotteren als de beetle bijna stil staat? en niet bij 10 km/h? dan draaid het vliegwiel toch ook?

jos_br.5980 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het lijkt erop dat tijdens decellereren van de motor de ecu het trillen (of wat het ook mag wezen) van het vliegwiel niet bij kan regelen. Wanneer je 10km/u rijdt draait de motor blijkbaar snel genoeg om hier geen last van te hebben.

Jos.

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

ricky heeft 100% gelijk een andere ecu en het euvel is weg

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

er zijn 2 opties mogelijk... van zowel RICK als die van JOS.. enkel afwegen wat het goedkoopste is.

paul,

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

lees het verhaal van dutch maar paul , in dit geval heeft het vliegwiel er niets mee te maken

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Het kan nooit het vliegwiel zijn,deze versterkt het schokken alleen maar.
Daar komt nog eens bij dat de Beetle niet schokt bij 10 km/h in z'n vrij en stationair draaiend,als het vliegwiel stuk is dan schokt hij toch altijd stationair,ongeacht de snelheid?,maar de Beetle doet dit ALLEEN MAAR bij bijna stilstaan.

Ricky

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

ik spreek je niet tegen hoor ricky dit probleem heeft ook niets met het vliegwiel te maken anders zou hij stationair ook klachten hebben

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=john5686]ik spreek je niet tegen hoor ricky dit probleem heeft ook niets met het vliegwiel te maken anders zou hij stationair ook klachten hebben[/quote]
ik denk zelf dat de dealers hier minder ervaring in hebben en het zeker niet zoeken in het vliegwiel, WAT HET TOCH ECHT OPLOST hoe gek het ook klinkt. ook weet ik dat jos hier juist heel veel ervaring mee heeft en het daarmee ook oplost en zeker geen lul verhaal ophangt...

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik weet dat er wel eens van die problemen zijn met een auto,en dat de uiteindelijke oplossing iets is waar je het in eerste instantie nooit in zou zoeken.
Maar van dit verhaal begrijp ik de rol van het vliegwiel niet die het stotteren zou veroorzaken.
Waarom alleen bij bijna stilstaan? Hoe weet het vliegwiel nou wanneer de auto bijna stilstaat?
Leg jullie eens pcies uit het hoe en waarom.

Ricky,

jos_br.5980 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zal het nog sterker vertellen. Wanneer je achteruit rijdt is het probleem nog beter waarneembaar, ik weet ook niet goed hoe het komt, maar ik vervang deze vliegwielen ongeveer 2x per week, en het is echt een oplossing.

Jos.

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Blijf het een raar verhaal vinden...

Ricky.

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo paul ik heb bij verscheidene vw's met dit probleem ecu's vervangen en de klachten waren weg en kwamen ook niet meer terug, ik zal jos ook niet ongelijk geven maar dit is mijn ervaring. grtjs john

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Blijf het een raar verhaal vinden...

Ricky.[/quote]
klopt rick, in het begin vond ik dat ook. tot je gaat expirimiteren of soms bij toeval daar achter komt, dat zet deuren open.

paul,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=john5686]hallo paul ik heb bij verscheidene vw's met dit probleem ecu's vervangen en de klachten waren weg en kwamen ook niet meer terug, ik zal jos ook niet ongelijk geven maar dit is mijn ervaring. grtjs john[/quote]
klopt john, andere ECU met een vervangende software versie is ook een mogelijkheid, en dat is ook vaak wat een dealer aangeeft. op het algemeen wordt er bij dealers weinig tot niets geexpirimenteerd, is natuurlijk begrijpelijk vanwege de tijdsdruk en een stukje verantwoording naar de klant. wat ik doe, ik trek me regelmatig in de garage terug om dingen uit te zoeken of mee te expirimenteren.. gewoon eens even wat proberen.. en kijken wat er gebeurt en hoe het verloopt. dit soort bevindingen kun je dan ook weer mooi delen met anderen waar ik dan ook totaal geen moeite mee heb.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Blijft dus over: wat is de goedkoopste danwel de makkelijkste manier....?

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat me opvalt is dat er niemand kan uitleggen waarom het vliegwiel de veroorzaker is.
Het enige logische wat ik kan bedenken is dat een versleten vliegwiel de onregelmatigheid van de motor alleen maar versterkt omdat deze versleten is,een nieuw vliegwiel vangt de onregelmatig van de motor wel goed
op,waardoor het probleem verholpen lijkt,maar dan kom je wel tot de conclusie dat niet het vliegwiel de veroorzaker is,maar hetgeen wat de motor onregelmatig laat lopen.
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Nou ja,ben benieuwd naar de oplossing.

Ricky,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

wat ik denk rick.... het 2-massavliegwiel de motor uit balans brengt, de ecu het bij wil sturen.... (kort door de bocht gezegt)

paul,

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

bij dealers werk dat zeker zo meestal halen ze de oplossing uit handboek service techniek(het zgn rooie boekje waar jerry op zat te ouweh....) maar ik ben ook flink aan het uitproberen geweest de afgelopen jaren,ik heb de klok horen luiden maar weet ook waar de klepel hangt

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]wat ik denk rick.... het 2-massavliegwiel de motor uit balans brengt, de ecu het bij wil sturen.... (kort door de bocht gezegt)

paul,[/quote]
OK,Klinkt logisch,maar dan zou de ecu dat toch altijd willen doen,en niet alleen bij bijna stilstaan?

Ricky.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky][quote=paulkelder]wat ik denk rick.... het 2-massavliegwiel de motor uit balans brengt, de ecu het bij wil sturen.... (kort door de bocht gezegt)

paul,[/quote]
OK,Klinkt logisch,maar dan zou de ecu dat toch altijd willen doen,en niet alleen bij bijna stilstaan?

Ricky.[/quote]
ik DENK..DENK... dat het vliegwiel juist op een punt komt van onbalans, juist net voor het stil komen te staan., maargoed dat is mijn gedachte ?

paul,

johndoornbosch (0) PRO, 17 jaar geleden

ik onken het niet hoor paul maar als je een nieuw vliegwiel plaatst zal deze ook na een aantal km weer ruimte en een beetje meer onbalans krijgen dan zal je als het aan het vliegwiel ligt weer hetzelfde probleem krijgen dus software die een grotere tolerantie heeft zal uitkomst bieden.

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=ricky][quote=paulkelder]wat ik denk rick.... het 2-massavliegwiel de motor uit balans brengt, de ecu het bij wil sturen.... (kort door de bocht gezegt)

paul,[/quote]
OK,Klinkt logisch,maar dan zou de ecu dat toch altijd willen doen,en niet alleen bij bijna stilstaan?

Ricky.[/quote]
ik DENK..DENK... dat het vliegwiel juist op een punt komt van onbalans, juist net voor het stil komen te staan., maargoed dat is mijn gedachte ?

paul,[/quote]
Klopt gewoon niet..stel,je rijdt 30 km/h,je trapt de koppeling in en laat de auto uitrollen naar stilstaand,hoe kan het vliegwiel uit onballans raken pas wanneer je bijna stil staat? De motor draaid de hele tijd al stationair vanaf die 30 km/h.
Daarom denk ik nog steeds aan het snelheidssignaal vanuit de ecu wat al eerder gezegd is.
Ik wil je ECHT NIET uit je tent lokken,maar ik vind dit opzich wel een leerzame/leuke discussie waar misschien meer mensen wat aan hebben en van kunnen leren.
Het blijft immers een raar euvel.
Of ben ik nu echt slap aan et lullen?

Ricky.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=john5686]ik onken het niet hoor paul maar als je een nieuw vliegwiel plaatst zal deze ook na een aantal km weer ruimte en een beetje meer onbalans krijgen dan zal je als het aan het vliegwiel ligt weer hetzelfde probleem krijgen dus software die een grotere tolerantie heeft zal uitkomst bieden.[/quote]
ik bedoel met een nieuw vliegwiel... een vast vliegwiel met natuurlijk ook een koppelingsset geschikt voor dat vliegwiel.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Maarrrrrrr, betekent DAT dan weer niet een zwaardere belasting voor de bak?

jos_br.5980 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]Maarrrrrrr, betekent DAT dan weer niet een zwaardere belasting voor de bak?[/quote]
Nee

Jos.

GravenTim (0), 17 jaar geleden

Hey iedereen,

Goh, dit wordt echt wel een hele uiteenzetting...

Ik denk dat ik bij men volgende servicebeurt (of wanneer ik nog eens bij men garage passeer) eens ga informeren wat zo'n ecu kost. (of heeft iemand hier een idee van?)

Want volgens mij kan ik concluderen dat dit toch het probleempje veroorzaakt...

Ik ben eens benieuwd...

Groetjes
Tim

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tim

ECU vervangen is ook mogelijke oplossing, wel vraag ik mij af waarom geen 2 vliegen in één klap slaan ? nu een nieuwe ecu kopen!! maar wat als straks het 2-massavliegwiel zich meld voor vervanging ? GA JIJ DAN NOGMAALS 5a 600,- euro op tafel leggen ?

''iets om over na te denken''

paul,

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja die twee massa vliegwielen gaan nog wel eens stuk dus ik zou die vernieuwen als ik Tim was. Want het probleem zit hem ook in het vliegwiel alleen de fabriek heeft andere software gemaakt zodat je het daarmee op kunt lossen. En het heeft ook wat met het remsignaal te maken want als je de auto uitlaat rollen zonder te remmen doet die het niet.

Groet Thijs

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik blijf bij verkeerde software regeling door de ecu,doet het namelijk alleen bij 3 a 8 km/h tijdens remmen,en in alle andere gevallen is het probleem niet aanwezig,dus kan nooit het vliegwiel de veroorzaker zijn,anders probleem altijd aanwezig,en niet alleen bij deze snelheid.

Ricky

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Ik blijf bij verkeerde software regeling door de ecu,doet het namelijk alleen bij 3 a 8 km/h tijdens remmen,en in alle andere gevallen is het probleem niet aanwezig,dus kan nooit het vliegwiel de veroorzaker zijn,anders probleem altijd aanwezig,en niet alleen bij deze snelheid.

Ricky[/quote]
en waarom plaatst men nieuwe software ? terwijl er voorheen niks aan hand was, en plots meld zich het probleem! VREEMD TOCH ? is niet vreemd nu het 2-massavliegwiel buiten zijn tollerantie treed kan de ecu het niet meer bijsloffen............... hier hebben we het konijn!!

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=ricky]Ik blijf bij verkeerde software regeling door de ecu,doet het namelijk alleen bij 3 a 8 km/h tijdens remmen,en in alle andere gevallen is het probleem niet aanwezig,dus kan nooit het vliegwiel de veroorzaker zijn,anders probleem altijd aanwezig,en niet alleen bij deze snelheid.

Ricky[/quote]
en waarom plaatst men nieuwe software ? terwijl er voorheen niks aan hand was, en plots meld zich het probleem! VREEMD TOCH ? is niet vreemd nu het 2-massavliegwiel buiten zijn tollerantie treed kan de ecu het niet meer bijsloffen............... hier hebben we het konijn!!

paul,[/quote]
Misschien is het vliegwiel wel sneller gaan slijten door deze verkeerde software (remmen naar stilstaand doe je immers altijd),en was het aan het begin niet merkbaar omdat het vliegwiel toen nog binnen zijn tollerantie's zat.
Dan is dus de veroorzaker de ecu,....daar gaat het konijn!!
Maar ik geloof niet in dit vliegwiel verhaal.
Wat ik al zei,motor krijgt plotseling andere gegevens binnen bij bijna stilstaan en tijdens remmen,wat niet hoort,is nu na wat ouder worden van de auto beter merkbaar omdat vliegwiel aan het slijten is,ze gaan zo en zo wel stuk,verkeerde software of niet.

Ricky.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

echt rick..... geloof het maar, het is OOK op te lossen door een VAST vliegwiel te monteren. mocht het NIET zo zijn BETAAL ik alles... zo ben ik ook weer ;)

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]echt rick..... geloof het maar, het is OOK op te lossen door een VAST vliegwiel te monteren. mocht het NIET zo zijn BETAAL ik alles... zo ben ik ook weer ;)

paul,[/quote]
Das wel dikke service.
Het zou heel goed kunnen dat het met een vast vliegwiel over is,want die gooit zijn gewicht/massa niet in de strijd omdat deze massief is,maar dan heb je alsnog niet de veroorzaker te pakken,dat is wat ik wil zeggen,maar we kunnen wel zo eeuwig door blijven gaan,heeft denk ik niet zo veel zin,het blijft toch de hele tijd een ja nee verhaal.Ik hoop dat Tim genoeg informatie heeft,en het is aan hem te bepalen wat er vervangen gaat worden.

Ricky.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

vind ik ook, tim heeft nu meer dan voldoende informatie om een conclusie uit te trekken en wat zijn mogelijkheden zijn.

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img119.imageshack.us/img119/5370/...[/img][/url]

Hi Hi Hi,

dutch123 (0), 17 jaar geleden

Voor de echte techneuten: http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/...
Voor de regelneven: (stukje regeltechniek in gewone mensentaal)
Stel je hebt een vliegwiel waar een extra massa met een veer aanhangt. Zodra je het vliegwiel begint te draaien, zal de massa even achterblijven. Je moet dan wat extra kracht uitoefenen om de massa ook in beweging te krijgen. Zodra de massa echter ook mee gaat draaien, lever je net te veel kracht en gaat het geheel te snel draaien. Je vermindert de kracht maar de massa trekt nog even door want die is in beweging. Je moet dus nog minder kracht leveren om de boel af te remmen naar het gewenste toerental. Als je nou steeds iets te snel bijregelt, krijg je de boel nooit op de gewenste snelheid. In regeltechniek termen: het systeem is instabiel.
De snelheid van de auto heeft blijkbaar ook invloed op het regelgedrag van de ECU. Dat klinkt aannemelijk. Er zijn ongetwijfeld veel parameters die meedoen (temperatuur, luchtmassa, turbodruk, ...)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=dutch123]Voor de echte techneuten: http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/...
Voor de regelneven: (stukje regeltechniek in gewone mensentaal)
Stel je hebt een vliegwiel waar een extra massa met een veer aanhangt. Zodra je het vliegwiel begint te draaien, zal de massa even achterblijven. Je moet dan wat extra kracht uitoefenen om de massa ook in beweging te krijgen. Zodra de massa echter ook mee gaat draaien, lever je net te veel kracht en gaat het geheel te snel draaien. Je vermindert de kracht maar de massa trekt nog even door want die is in beweging. Je moet dus nog minder kracht leveren om de boel af te remmen naar het gewenste toerental. Als je nou steeds iets te snel bijregelt, krijg je de boel nooit op de gewenste snelheid. In regeltechniek termen: het systeem is instabiel.
De snelheid van de auto heeft blijkbaar ook invloed op het regelgedrag van de ECU. Dat klinkt aannemelijk. Er zijn ongetwijfeld veel parameters die meedoen (temperatuur, luchtmassa, turbodruk, ...)[/quote]
kort samengevat voor TIM .....

Toledo GT (0), 17 jaar geleden

Dag Heren,

zal toch nix te maken hebben met het vacuum wat aan het motorblok wordt ontrokken op het moment dat het rempedaal de rembekrachtiging in werking stelt. Druk en regelsensoren zouden dan af kunnen gaan wijken en vervolgens waardes gaan genereren die er voor zorgen dat deze kever deze stotter neigingen gaat vertonen. Hoeft maar een klein poreus stukje of lek in te zitten en je hebt de poppen aan het dansen. Weet niet precies of dit type motorblok een ECU gebruikt die deels vacuumgeregeld is want dan is mijn theorie zo gek nog niet....zeker de goedkoopste en simpelste van bovenstaand verhaal,

Hans

dutch123 (0), 17 jaar geleden

Met een turbo diesel is er overdruk ipv vacuum. Er is daarom een aparte vacuum pomp gemonteerd. Er is daarom geen relatie met dit probleem.

Santa (0), 16 jaar geleden

En voor welke oplossing heeft Tim inmiddels gekozen..??

GravenTim (0), 16 jaar geleden

[quote=Santa]En voor welke oplossing heeft Tim inmiddels gekozen..??[/quote]
Heb de wagen inmiddels verkocht... (niet omwille van dit probleempje)
Maar ik heb wel gelezen dat de goedkoopste manier om van dit probleem af te raken het volgende is: de afstelling van de ECU-unit laten bijstellen
(iets rijker laten zetten)
Naar het schijnt zou dit het 'slow down shudder' euvel verhelpen...

Als ik de auto nog langer had bijgehouden, had ik dan ook voor deze optie gekozen.

Met vriendelijke groet
Tim

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=ricky][quote=paulkelder][quote=ricky]
OK,Klinkt logisch,maar dan zou de ecu dat toch altijd willen doen,en niet alleen bij bijna stilstaan?

Ricky.[/quote]
ik DENK..DENK... dat het vliegwiel juist op een punt komt van onbalans, juist net voor het stil komen te staan., maargoed dat is mijn gedachte ?

paul,[/quote]
Klopt gewoon niet..stel,je rijdt 30 km/h,je trapt de koppeling in en laat de auto uitrollen naar stilstaand,hoe kan het vliegwiel uit onballans raken pas wanneer je bijna stil staat? De motor draaid de hele tijd al stationair vanaf die 30 km/h.
Daarom denk ik nog steeds aan het snelheidssignaal vanuit de ecu wat al eerder gezegd is.
Ik wil je ECHT NIET uit je tent lokken,maar ik vind dit opzich wel een leerzame/leuke discussie waar misschien meer mensen wat aan hebben en van kunnen leren.
Het blijft immers een raar euvel.
Of ben ik nu echt slap aan et lullen?

Ricky.[/quote]
Ik wil ook nog even wat zeggen:

het probleem doet zich alleen bij lage toerentallen voor (onbelast) omdat er bij hogere toerentallen en bij hogere belasting GEEN regeling is om het toerental stabiel te houden (is ook niet nodig) maar bij een laag en onbelast toerental wil je die diesel wel netjes "rond" laten lopen om trillingen te voorkomen.

ps, dit komt ook bij andere merken voor...................

Suc6

Santa (0), 16 jaar geleden

En zo zijn we dan weer terug bij Ricky's vraag:

waarom trilt de boel dan NIET bij stationair draaien in zijn vrij terwijl de auto rolt met een snelheid van zeg 40 km. per uur?

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

santa, kom eens online

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hellbat]santa, kom eens online[/quote]
Is druk met pakjes................. ;)

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

hoe kan dat nou, zijn z'n elfjes aan het staken ofzo dan ???? dattie alles 3 weken vantevoren zelf moet doen ???????

Santa (0), 16 jaar geleden

Sorry, Ouwe Santa was even druk met zijn Elfje......

[url=http://img86.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img86.imageshack.us/img86/8278/wa...[/img][/url]

En NA gedane arbeid is het altijd GOED rusten......

[url=http://img389.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img389.imageshack.us/img389/8139/...[/img][/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.