Krijgen een VW polo binnen, die op 3 cilinders loopt. Met de mededeling?????plotseling vermogen verlies tijdens het rijden ????? Compressie gemeten cilinder 1 geen compressie, en door het bougie gat is al een stukje beschadigde zuiger te zien ?? Kop eraf gehaald, en toen werd het misterie nog groter, een klep krom, maar er was een heel stuk van de zuiger verdwenen ?? Zie foto. De kop en ook de zuiger hadden geen sporen van inslag. Maar waar is in hemelsnaam dat stuk zuiger geblijven, en wat was de oorzaak. Zuigerveer was nog heel ???, zuiger op diverse plaatsen gescheurd, drijfstang is krom. Arm mengsel snijbrander effect ??
Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt ?
[url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/1575/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/638/v...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hi Matthew,
Zat er koelvloeistof in de cilinder? Ik vermoed namelijk dat deze cilinder een vloeistof slag gemaakt heeft. Zo te zien aan het zij-aanzicht van de zuiger is er een stuk afgebroken doordat de zuiger is gaan scheuren vanuit het piston gat.
Een vloeistofslag is funest voor een zuiger en drijfstang omdat een vloeistof nagenoeg niet samendrukbaar is. De kracht op de zuiger wordt dan zo groot dat het draaiende gedeelte zeker zal falen. Dit gebeurd zeker als de motor een hoger toerental heeft. Ook een extreem lekkende injector kan zoiets veroorzaken of olie lekkage boven in de cilinder.
Zelf denk ik niet aan kloppen/pingelen omdat een gat in een zuiger er meer gesmolten uit ziet.
Waar het ztuk zuiger gebleven is zou ik eigenlijk niet weten, misschien is het in kleine stukken gegaan en via de uitlaatklep verdwenen. Als deze Polo een kat heeft vindt je daar misschien wel iets terug.
Ik denk wel dat deze motor zijn einde bereikt heeft.
Succes ermee,
Groetjes,
Harrie
Er zit wel een stukje weggesmolten rechts boven in de zuiger.
Koelvloeistof in de cilinder hebben wij ook aan zitten denken, maar waar komt onder
het rijden zo'n grote hoeveelheid koelvloeistof vandaan ? Koppakking ziet er goed uit.
Blijft over de injector ?
maar die geeft pas problemen bij t startenals ie koud is
ik ga voor detonatie(hihg speed nock)
hoor je bijna niet en merk je ook te laat
verpulvert de zuiger en uiteindelijk door een zeer sterke detonatie drijfstang krom power weg en inhouden
ouderwets oorzaak gevolg schadetje
alleen effe weten wat de oorzaak is anders stop je dr een ander blok in en heb je misschien weer t zelfde
" maar waar komt onder het rijden zo'n grote hoeveelheid koelvloeistof vandaan ?......."
Misschien door een grote waterplas gereden zodat het opgezogen is.......? Zal niet de 1e zijn.......
Het is maar 'n idee.
Gr.
zou kunne petje
maar dan slaat er niet zo een stuk uit de zuiger
en door de uitlaat kleppast dat stukje ook niet
of je moet een rubber klep hebben
maar ik vind dat niet echt interessant nu
ik denk dat t belangrijker is om te zorgen dat er geen andere problemen veroorzaker zijn die je NIET zoekt waardoor snel weer t zelfde gebeurd
zat er wel het juiste type bougie in?
in de history ook niets terug te vinden?
ik neem aan dat dit een 8 klepper is
bij een 16v zou de oorzaak ook wel eens een defecte bobine kunnen zijn
Hi Matthew,
Ik denk dat dit stukje uit de zuiger is afgebroken als gevolg van de scheuren in de mouwen van de zuiger. High speed knock zou ook kunnen maar vind ik persoonlijk minder waarschijnlijk omdat je dan vaker gaten in de zuiger ziet in plaats van inscheuren.
Wel denk ik dat we het er allemaal over eens zijn dat er een veel te grote kracht boven de zuiger heeft gestaan. En wat Jerry ook zegt het meest belangrijk is dat dit niet nog eens gebeurd.
Wat misschien ook kan is dat de injector aansturing constant open heeft gestaan (sluiting naar massa in de aansturing) en er zo een veel te grote hoeveelheid brandstof in de cilinder terecht is gekomen.
Een ding is zeker, de klant is niet blij!
Groetjes en succes,
Harrie
16 jaar
[quote=Potlood]Hi Matthew,
Ik denk dat dit stukje uit de zuiger is afgebroken als gevolg van de scheuren in de mouwen van de zuiger. High speed knock zou ook kunnen maar vind ik persoonlijk minder waarschijnlijk omdat je dan vaker gaten in de zuiger ziet in plaats van inscheuren.
Wel denk ik dat we het er allemaal over eens zijn dat er een veel te grote kracht boven de zuiger heeft gestaan. En wat Jerry ook zegt het meest belangrijk is dat dit niet nog eens gebeurd.
Wat misschien ook kan is dat de injector aansturing constant open heeft gestaan (sluiting naar massa in de aansturing) en er zo een veel te grote hoeveelheid brandstof in de cilinder terecht is gekomen.
Een ding is zeker, de klant is niet blij!
Groetjes en succes,
Harrie[/quote]
bij een defect in de aansturing krijg je een fout melding
ik blijf erbij
high speed knock
dit kan met accelereren tijdelijk zijn zodat de zuiger niet smelt maar door de detonatie kapot trilt en er stukken uitbreken
dit heb ik in het verleden bij getunede ralley auto's wel vaker gezien
vast ontsteking tijdstip op max vervroeging
lage toeren hogge belasting
en dan door trekken naar hoge toeren
staat ie constant te nocken en breekt de zuiger als of er een hamer klap is geweest en dan meerdee malen achter elkaar
in iedergeval de klepstoters mee vervangen
bij pistonpen zit een scheur, lijkt op vastloper. hoe ziet de cilinderwand eruit?
Cilinderwand heeft geen sporen van krassen blauwe plekken of iets dergelijks.
Na Pasen bekijken we wat we gaan doen. Andere motor of alleen 1 nieuwe zuiger + drijfstang , 2 nieuwe kleppen en stoters want de motor heeft niet gek veel gelopen 140k km volgens de teller.
Verder injectors laten testen, en daarna met de scoop de injectortijd meten, kijken of daar iets uitkomt.
Ik zit al 45 jaar in het autovak, 30 jaar vrachtauto's 15 j personenwagens, maar soms kom je toch weer raadsels tegen
het maakt niet uit hoelang je al in het vak zit je leert elke dag weer bij en in jou geval zal je er waarschijnlijk niet achter komen wat de werkelijke oorzaak is het is gewoon een vreemde schade.
[quote=dafcoupe]Ik zit al 45 jaar in het autovak, 30 jaar vrachtauto's 15 j personenwagens[/quote]
Sprak laatst iemand die vertelde mij, hij had al ruim 20 jaar ervaring! Wat bleek, hij deed het al 20 jaar verkeert...[url=http://imageshack.us][img]http://img522.imageshack.us/img522/628/k...[/img][/url]
Gr. paul
dat was ik !!!!!!!!
ach
troost
in de ogen van de meeste mensen (part voor t gemak) doen we t allemaal verkeerd
als t iets meer kost
mag wel op de markt(mag t iets meer zijn) haalt ier echt niet af
maar wel de prijs omhoog
als ji dat doet zeggen ze
pech da betaal ik niet
Ik bedoelde alleen maar te zeggen, dat je na al die jaren nog voor verrassing komt staan. Goed slecht of wat dan ook is niet aan de orde. Alleen het feit dat er nog onverklaarbare schades voorkomen.
[quote=CARS&MOTORS][quote=Potlood]Hi Matthew,
Ik denk dat dit stukje uit de zuiger is afgebroken als gevolg van de scheuren in de mouwen van de zuiger. High speed knock zou ook kunnen maar vind ik persoonlijk minder waarschijnlijk omdat je dan vaker gaten in de zuiger ziet in plaats van inscheuren.
Wel denk ik dat we het er allemaal over eens zijn dat er een veel te grote kracht boven de zuiger heeft gestaan. En wat Jerry ook zegt het meest belangrijk is dat dit niet nog eens gebeurd.
Wat misschien ook kan is dat de injector aansturing constant open heeft gestaan (sluiting naar massa in de aansturing) en er zo een veel te grote hoeveelheid brandstof in de cilinder terecht is gekomen.
Een ding is zeker, de klant is niet blij!
Groetjes en succes,
Harrie[/quote]
bij een defect in de aansturing krijg je een fout melding
ik blijf erbij
high speed knock
dit kan met accelereren tijdelijk zijn zodat de zuiger niet smelt maar door de detonatie kapot trilt en er stukken uitbreken
dit heb ik in het verleden bij getunede ralley auto's wel vaker gezien
vast ontsteking tijdstip op max vervroeging
lage toeren hogge belasting
en dan door trekken naar hoge toeren
staat ie constant te nocken en breekt de zuiger als of er een hamer klap is geweest en dan meerdee malen achter elkaar[/quote]
Ter info...
Gezien bouwjaar is de kans is groot dat deze auto een klopsensor heeft. Die kan natuurlijk stuk zijn.
Verder wil ik niets betwisten...
16 jaar
misschien kan een revisiebedrijf uitsluitsel geven over de oorzaak
Sluit materiaalgebreken ook nooit uit! Helaas komt dit nog steeds voor en veroorzaakt soort gelijke problemen die ook dikwijls veel op materiaal vermoeiiing lijken. e.e.a. gecombineerd met een slechte afstelling en mogelijke verborgen gebreken. Dan heb je jammer genoeg pech. In dit geval zou ik gewoon de zaak herstellen en gewoon weer verder rijden. Bij kogellagers komt vroegtijdig uitvallen veelvuldig voor en daar is het ook vaak gissen wat exact de oorzaak is. Meestal is dit een gevolg van slechte montage of materiaalgebrek.
Succes!
16 jaar
Ik vraag me het volgende af: Dat stuk zuiger kan niet verdampt zijn; haal de katalysator eens los, het moet daar in zitten.
Andere optie: Is het mogelijk dat ene meneer B.Haas de kop er al eerder af gehad heeft en de revisie op kostentechnisch vlak is vergeten af te maken???
zomaar een vraagje, zit deze wagen al lang bij deze eigenaar of kan het probleem er al in gezeten hebben van voor die tijd.....
Mocht je de cilinderkop wel terug plaatsten zou ik die voor alle zekerheid wel even laten afpersen. Zou jammer zijn als er toch koelwater via de kop zelf in de cilinder is gekomen.
dat stuk zuiger is vermoedelijk verbrand
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar