Volkswagen Passat: Stuurhuis vervangen Passat 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: AVF

Gisteren een stof hoes vervangen van het Stuurhuis (linkerkant)

de reden is dat deze daarop was afgekeurd (lekken van olie)
even een tussen oplossing was nieuwe stofhoes plaatsen
en dan weer opnieuw laten keuren, probleem blijft natuurlijk wel
het lekken van het stuurhuis!

nu heb ik op een forum wel een How To gezien

deze:

http://www.passatworld.com/forums/showth...

maar ik lees ook dat je het subframe moet laten zakken is dat zo?
of kan je gewoon alles loshalen via de wielkasten, en dan
het stuurhuis via de bestuurderskant uitnemen?

hoe zit dat met die banjo aansluitingingen? heb je wel ruimte om deze makkelijk
los te halen via de wielkasten? of heb je wat speelruimte als je het stuurhuis
loshaalt via de bovenkant (bij de accu in de buurt)

alvast bedankt

ATi-VR6

Geplaatst door ATi-VR6 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Montage-overzicht voor stuurhuis - wagens met links stuur
Stuurhuis (bekrachtigd) uit- en inbouwen voor wagens met links stuur, wagens met 4-, 5- of 6-cilinder motor


Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

◆ 3094 slangklemset



◆ V.A.G 1907 centreerbouten
Uitbouwen

‒ Afdekking van waterkast uitbouwen.
‒ Accu uitbouwen.
‒ Opbergvak aan bestuurderszijde uitbouwen.
‒ Stuurwiel in middenstand zetten.
‒ Contactsleutel bij middenstand van het stuurwiel uit slot trekken.
‒ Stuurwiel enigszins bewegen, zodat het stuurslot vergrendelt.
Aanwijzing:

Wanneer het stuurwiel bij uitgebouwd stuurhuis ongecontroleerd wordt verdraaid, kan de wikkelveer van het airbagsysteem worden doorgedraaid en zo worden beschadigd.

Stuuras borgen tegen uit elkaar schuiven => stuuras borgen vóór het uitbouwen blz. 48-21



‒ → Moer -1- van kruiskoppeling losschroeven.
‒ Door rechtsom verdraaien van de spanbout (Torx T50) het excentriek ontspannen en de bout verwijderen.



‒ → Kruiskoppeling naar beneden wegzwenken.
‒ Manchet uit schutbord trekken.
‒ Voorwielen eraf schroeven.



‒ → Aanzuigslang en retourslang met slangklemmen -3094- dichtklemmen.



‒ → Zeskantbout -3- en bout -4- eruit draaien.
‒ Spoorstang eruit trekken.



‒ → Kunststof moer -pijl- losschroeven.
‒ Clips eruit wippen en afdekking verwijderen.



‒ Opvangbak onder de wagen zetten.
‒ → Banjobout voor retourslang (SW 22 mm) van stuurhuis losschroeven.



‒ → Banjobout voor drukslang -pijl- (SW 19 mm) van stuurhuis losschroeven.



‒ → Bevestigingsbouten van het stuurhuis -1-, -2- en -3- losdraaien.
‒ Stuurhuis door linker binnenscherm verwijderen (twee monteurs nodig).
Inbouwen



→ Uitgebouwd stuurhuis met -V.A.G 1907- centreren.

Het stuurhuis kan ook worden gecentreerd als het is ingebouwd. Het stuurhuis is dan echter moeilijk toegankelijk.
‒ Hiervoor de inbusbout -1- uit het stuurhuis schroeven.
‒ Tandheugel verschuiven, totdat de centrering op de tandheugel -pijl- en het schroefgat -2- samenvallen.
‒ V.A.G 1907 erin schroeven.



‒ → Stuurhuis tegen waterkast plaatsen.
Aanwijzing:

Let erop dat schroefdraad en aanligvlakken van de bouten olie- en vetvrij zijn!

‒ Bouten -1- en -2- plaatsen, maar nog niet vastdraaien.
‒ Bout -3- erin draaien en vastdraaien => blz. 48-34, nr.1
‒ Nu bouten -1- en -2-vastdraaien => blz. 48-34, nr.1
‒ Retourslang vastschroeven en banjobout -SW 22- vastdraaien => blz. 48-35, nr.15
‒ Drukslang vastschroeven en banjobout -SW 19- vastdraaien => blz. 48-35, nr.13
‒ Manchet in het schutbord plaatsen.
Bij plaatsen van manchet erop letten, dat deze niet wordt beschadigd.
‒ Stuurwiel in middenstand draaien, als dat nog niet is gebeurd.
‒ Spanbout (Torx T50) plaatsen en linksom voorspannen.
‒ Zeskantmoer van spanbout (Torx T50) vastdraaien => blz. 48-34, nr.5



‒ → Nu de centreerboutjes uit V.A.G 1907 uit het stuurhuis schroeven
1 - inbusbout
2 - schroefgat in stuurhuis
‒ Stuurhuis met inbusbout -1- afsluiten; aantrekmoment => blz. 48-80, nr.19
‒ Kruiskoppeling op stuurrondsel plaatsen.
‒ Borgklem van stuuras verwijderen.
‒ Opbergvak aan bestuurderszijde inbouwen.
‒ Afdekking van binnenscherm monteren.
‒ Na montage van het stuurhuis de slangklemmen -3094- verwijderen.
‒ Contactsleutel in de stand "contact uit" draaien.
‒ Accu inbouwen en als nodig code van radio intoetsen.
‒ Geluiddempende plaat inbouwen.
‒ Wielen monteren en vastdraaien=>blz. 44-1.
‒ Hydraulische-oliepeil controleren => blz. 48-81.
‒ Stuurinrichting op lekkage controleren =>blz. 48-83.
‒ Stuurinrichting ontluchten => blz. 48-82.
Na het inbouwen moet door een proefrit de stand van het stuurwiel worden gecontroleerd.

Als het stuurwiel scheef staat, moet de sporing van de vooras worden gecontroleerd en zo nodig afgesteld!

‒ Wieluitlijning controleren => blz. 44-2

Gr. paul

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

Bedankt paul!

nog een vraagje, die bout 3 moet je zeker vanaf de onderkant van de wagen loshalen?

die twee andere bouten zitten in het wateropvangbak? (waar ook de accu zit)

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ATi-VR6]Bedankt paul!

nog een vraagje, die bout 3 moet je zeker vanaf de onderkant van de wagen loshalen?

die twee andere bouten zitten in het wateropvangbak? (waar ook de accu zit)[/quote]
Er zijn bouten bereikbaar vanuit de waterbak, 1 bout is bereikbaar vanaf de onderzijde.

Vergis je niet in dit klusje het is allemaal vrij krap bemeten het kan allemaal net, het zweet breekt je nog wel uit;

Gr. paul

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

Paul,

bedankt! ja zweten zal het wel worden...

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Als je nu stuurhuis eruit heb is dan niet mogelijk om je seals gelijk te vervangen? Zo nee, wat zijn de exacte bottle necks?

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Als je nu stuurhuis eruit heb is dan niet mogelijk om je seals gelijk te vervangen? Zo nee, wat zijn de exacte bottle necks?[/quote]
Het verkrijgen van de juiste seals.....?

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Op het werk bestellen we ook elke seal die nodig is en waarom zijn deze niet te verkrijgen? De revisie bedrijven kopen ze ook tenslotte. Volgens mij zullen er wel setjes te koop zijn. Ik heb zo'n gevoel dat ze deze lucratieve zaak graag zo willen afschermen. Een beetje analoog aan de mystiek omtrent de airco systemen. In het land der blinden is één oog koning.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Op het werk bestellen we ook elke seal die nodig is en waarom zijn deze niet te verkrijgen? De revisie bedrijven kopen ze ook tenslotte. Volgens mij zullen er wel setjes te koop zijn. Ik heb zo'n gevoel dat ze deze lucratieve zaak graag zo willen afschermen. Een beetje analoog aan de mystiek omtrent de airco systemen. In het land der blinden is één oog koning.[/quote]
zie daar ted een gat in de markt voor jou. suc6 john

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Op het werk bestellen we ook elke seal die nodig is en waarom zijn deze niet te verkrijgen? De revisie bedrijven kopen ze ook tenslotte. Volgens mij zullen er wel setjes te koop zijn. Ik heb zo'n gevoel dat ze deze lucratieve zaak graag zo willen afschermen. Een beetje analoog aan de mystiek omtrent de airco systemen. In het land der blinden is één oog koning.[/quote]
Heb de grootste leveranciers benaderd...... nergens de juiste maat verkrijgbaar, ze lijken wel beschermd. Maar met een nieuwe kering alleen ben je er niet, vaak is er meer aan de hand.

Gr. paul

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

Mee eens, ze staan er bekend om (de eerste generatie stuurhuizen van passat 1998 t/m 2001)

Het is niet alleen een seal die het laat afweten, het is combinatie van speling (passing) & rubber seal

dus eigenlijk een soort van constructie fout die later de kop op steekt

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Ik kan tegenwoordig slecht wennen aan de prijzen die voor een reparatie uitgetrokken worden! Voor de prijs van een koppeling of stuurhuis e.d. betaal je de hoofdprijs. In de gulden tijdperk kocht je daar een autootje voor waarmee mijn vrouw 8 á 10 jaar dikwijls voor weinig geld mee rond tufte. Natuurlijk zijn al die sophisticated technieken wel een stuk gecompliceerder geworden, maar anderzijds zie ook maar weinig mensen nog een startmotor of een dynamo repareren of revideren. Het verheug me te horen dat op dit forum gelukkig nog mensen zijn die een versnellingsbak uit mekaar halen. Mijns inziens is het sleutelen dan pas interessant. Ik ben altijd blij als er weer werk is is voor mijn draaibank, het kost even tijd maar de voldoening is des te groter.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Ik kan tegenwoordig slecht wennen aan de prijzen die voor een reparatie uitgetrokken worden! Voor de prijs van een koppeling of stuurhuis e.d. betaal je de hoofdprijs. In de gulden tijdperk kocht je daar een autootje voor waarmee mijn vrouw 8 á 10 jaar dikwijls voor weinig geld mee rond tufte. Natuurlijk zijn al die sophisticated technieken wel een stuk gecompliceerder geworden, maar anderzijds zie ook maar weinig mensen nog een startmotor of een dynamo repareren of revideren. Het verheug me te horen dat op dit forum gelukkig nog mensen zijn die een versnellingsbak uit mekaar halen. Mijns inziens is het sleutelen dan pas interessant. Ik ben altijd blij als er weer werk is is voor mijn draaibank, het kost even tijd maar de voldoening is des te groter.[/quote]
ik ben er al aan gewend hoor heb gewoon de fakturen aangepast.

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Klopt, helaas als je in loondienst bent dan is je salaris niet meegelift!!

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Klopt, helaas als je in loondienst bent dan is je salaris niet meegelift!![/quote]
Andersom wel denk je ??

Gr paul

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=tedkroon]Klopt, helaas als je in loondienst bent dan is je salaris niet meegelift!![/quote]
Andersom wel denk je ??

Gr paul[/quote]
Vraag het eens aan Rijkman-Groenink.................. ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.