Volkswagen Transporter: T4 "dieselgeluid" bij hogere toerentallen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4D AAB

Ik rijd nu en paar weken met mijn T4, start is goed, vermogen ok, alleen hij loopt stationair erg hoog als hij warm is.
Koud is het toerental prima.

Ook is mij opgevallen dat bij toerentallen boven 2500 het "knikkergeluid" weer komt, dat stationair ook klinkt. Bij minder dan 1/3 gas klinkt het niet, maar dan komt hij natuurlijk heel langzaam op toeren.
Is dit normaal?

Verder hoop ik dat een dieselfreak me kan vertellen hoe ik zonder speciaal meetgereedschap de riemspanning van de inspuitpomp kan afstellen?

Ben1018

Geplaatst door Ben1018 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

wat is hoog
knikkeren op toeren duidt op verkeerde afstelling pomp
en langzaam op toeren?
mijn t 4 loopt niet echt hard maar trek menig personen auto toch wel bij of voorbij zonder knikkers
en riem spanning is globaal tussen duim en wijs vinger kwartslag kunnen torderen

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het bekende knikker geluid komt van deze vacuumpomp, metname de stift (bediening) is de boosdoener.

[url=http://imageshack.us][img]http://img179.imageshack.us/img179/612/v...[/img][/url]

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

is wel zo paul ,maar
sorry even bidden
op toeren hoor je dit niet echt meer.
of hij meot zoslecht zijn maar dan merk je dit ook met remmen.
rij zelf ook in zon busje
en heb ook bij a6 tik (net als de baas)
maar op toeren hoor je dit niet meer.
ben wel beetje doof
maar santa weet waardoor
iets met luchtzak
mvg jerry

Ben1018 (0), 17 jaar geleden

Ik zal die riemspanning nog eens controleren. 1/4 slag, zei je.
VW heeft het over 12 tot 14 eenheden speling. Bedoelen ze millimeters? ik vind die riem gevoelsmatig namelijk erg los staan!

Zelf heb ik het idee dat het in de inspuiting of pompafstelling zit, omdat het met minder belasting erop (met langzaam op toeren komen bedoelde ik met slechts 1/3 gas geven) verdwijnt of niet eens begint.
Hoe meer motorbelasting, des te meer knikkeren. Klinkt niet schadelijk, maar ook niet gezond.
Staat de pomp dan te vroeg of te laat? dan stel ik hem iets bij.

Die stift van de vacuumpomp heb ik in handen gehad met het vervangen van de koppakking. Is hier iets aan te doen/ controleren?

Bedankt voor de snelle reacties!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ben

het is niet alleen de stift, ook het deel van de pomp is ingeslagen, compleet vervangen is de echte oplossing.

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

pomp timing is volgens mijn geg. max 1 mm voor bdp
denk aan de draai richting
ga je mee de fout in

Ben1018 (0), 17 jaar geleden

Is opgelost, inspuiting stond een fractie te vroeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.