Volkswagen T4D met een AAB motor, (= 5 cylinder zonder turbo dus, helaas).
km 170.000 topsnelheid 120km/u, verbruik 1:9; Let op: is vrij hoge camperbus, dus 1:9 is niet echt verkeerd.
Hou je vast, hier komt het:
Als ik rond 1700 toeren rij begint de wagen hevig te schudden. Alleen bij de 1e en 2e versnelling voel je het nagenoeg niet.
Er is al vervangen:
- nieuwe aandrijfassen, geen overmatige speling op homokineten of aan de bak.
- dieselpomp gereviseerd
- goede compressie
- nieuwe en goed werkende verstuivers
- nieuwe ophangrubbers van motor en uitlaat
- nieuwe distributie
- in stationair geen bijzonder verschil te merken bij 1700 t/m; motor schudt niet ook niet bij achteruit rijden
- goede banden (lijkt mij niet van toepassing, maar goed)
- nieuwe remblokken (lijkt mij ook niet nodig)
- getracht te verminderen door de dieselpomp een beetje 'op te krikken' (meer diesel-inspuiting)
- koppelingstest: 4e versn. rond 1500 t/m, koppeling 'los'; staat meteen stil
- wel of niet beladen maakt niet uit.
Ik weet het altijd aan het feit dat ik met elke wagen standaard snel doorschakel en dan in een laag toerental rij, en met deze gewoon met hoger toerental moet rijden. Maar het lijkt heel langzaam erger te worden, of ik irriteer me er meer aan omdat ik hem nu tijdelijk als woon-werkverkeer gebruik. Gewoon rustig in zijn 5 door een dorpje rijden is er niet bij....
Wie heeft nog meer suggesties of is zelfs bereid het probleem écht op te lossen? Kostenplaatje is bespreekbaar
gr Willem
[url=http://postimage.org/][img]http://s11.postimage.org/665rtfpz3/campe...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moeten we hier nog antwoord geven?
In z'n vijf door een dorpje heen rijden met dik 2000 kilo,wat doen mensen tegenwoordig met een diesel.
Door een dorpje in z'n twee zou veel beter zijn,toeren laten maken dat ding,niet onder de 2000 omwentelingen.
In 5e versn. door dorpje was natuurlijk niet echt zo bedoeld.....
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat dit 'normaal' is. Ik weet ondertussen dat dit vaker voorkomt maar niet standaard is. ... :-(
12 jaar
Als je op het moment dat het zich voodoet de koppeling intrapt is het dan meteen weg?.
Of voel je het dan nog?.
12 jaar
Willem; maakte men dat blok nog maar . Oerbetrouwbaar maar een boest zit er niet in ! De motoren houden er van om op toeren gereden te worden .
Mijn idee is om alle timingen goed te controleren , alle wielen op de nokkenas zitten spie-loos.
Heeft een garage de afstelling gedaan of doe je het zelf?
Hoe is het met de doorstroming van de uitlaat ?.... Ik meen dat deze uitvoering nog geen verdikking voor de eerste bocht onder de dorpel heeft .?
Om dit uit te sluiten ,haal een deel los ....... Zoveel herry maakt een diesel niet zonder pijp . Kijk of je verschil ziet.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar