close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen TRANSPORTER BESTEL D 75 KW: t4 stottert

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: aab 2.4, Motorinhoud (cc): 240

Mijn westfalia campertje met 2.4d aab 5cil motor stottert bij een bepaalt toerental.
Met normaal optrekken naar bv 90km/h doet hij dit niet. Alleen als ik bv 50 km rij in de stad of zo en geef gas dan stottert hij tot dat hij bij de 60m a 70km/h komt.
Hij heeft dit altijd wel een heel klein beetje gedaan,... maar wordt nu steeds erger en hinderlijker.

Heeft iemand een idee??? alvast met dank

Geplaatst door

math1 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

staat de distributie volgens voor schrift op tijd en is de brandstof pomp met een meetklok af gesled.
dit eerst zeker weten voor dat je wat anders gaat doen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

dank je Jan,
ga ik doen, alleen iemand opzoeken die dat kan.
we zijn net terug van vakantie geen problemen met starten na voorgloeien.
Nu thuis aan gekomen wil hij in een keer slecht starten of wel; hij start wel maar lijkt of er een cilinder ff niet mee doet. Witte rook en zo. geef ik gas dan loopt hij wel weer lekker. begin dit jaar 5 nieuwe gloeipluggen ingekomen daar deze alle stuk waren. kan het zijn dat er nu weer eentje stuk is. heb met de ohm meter gemeten( niet stuk voor stuk) en meet dan iets van 8 ohm.

ter info, hij gebruikt wel veel olie 1 l op 1500 a 2000km maar dat heeft hij altijd gedaan.


mvg mat

math1 0

8 jaar

zo kunnen dat er een gloeibougie stuk is maar zou wel erg snel zijn.
kan ook zijn dat er een verstuiver iets blijft nadruppelen waardoor bij starten deze verstuiver nog niet mee doet omdat hij eerst weer brandstof moet krijgen maar om daar achter tekomen zul je ze eruit moeten halen en laten testen .

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

hoi Jan, weer bedankt.
ga er mee aan de slag..zou dat spul wat je bij de diesel doet, Forte of zo ??, om de brandstofpomp en de verstuivers schoon te maken kunnen helpen ??
De garage van mijn personen auto, ook een diesel, doet dat er elke grote beurt in.
groetjes Mat

math1 0

8 jaar

nou als het vervuiling is kun je dat altijd eerst proberen werkt dat dan niet dan kun je als nog tot het vorig beschrevene over gaan.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

8 jaar

dank je voor de tips Jan, gaan we proberen.

math1 0

8 jaar

Math. 1 heel belangrijk is het dat de inspuit pomp op tijd staat.!

Een oorzaak dat deze verloopt is slijtage van de distributieriemen maar ook van de waterpomp.

Bij veel waterpompen is lekkage dan zichtbaar maar bij vw en volvo heb ik staaltjes gezien die je niet zou geloven.

Die waterpompas gaat scheef staan.

Ook de snaar verpulvert door dat de snaar tegen de beschermkap aan loopt.

Dat hikken gaat dat ook met rookwolkjes gepaard?

Succes.

Punt 50
badge

8 jaar

nee ik dacht van niet... maar bij optrekken zie ik wel zwarte rook,,,vooral in de bergen.
ook als ik flink gas geef.
deze rook is weg als hij dan gewoon rijdt.
ook als ik start zie ik soms een flinke zwarte rook wolk.
2 jaar geleden hebben ze wel in de garage distributie, waterpomp en alle riemen vervangen.nu zo'n 10000 km geleden.
daarna is hij een heel stuk zuiniger gaan rijden van 1:10 naar soms wel 1:13,5
mvg mat

math1 0

8 jaar

Zwarte rook duidt op een slechte verbranding.en/of een overdosis aan brandstof .

Even zo goed door de roetproef gekomen.??

Nog iets wat het roken vermindert is een nieuw setje verstuivers ,

Bij twijfel gewoon laten testen, wel nieuwe brandplaatjes monteren.Vastzetten met 70 nm.

Succes.

Punt 50
badge

8 jaar

bedankt , als er binnenkort tijd vrijkomt gaan we er eraan werken. hou je op de hoogte wat het geweest is.
gr.

math1 0

8 jaar

ff een kleine update;

Heb alle gloeispiralen nagemeten en ze waren okay.
hierna injector cleaner bij de brandstof gedaan en een flink stuk gaan rijden.
en ja nu start hij weer als vanouds op alle cillinders en de witte rook is weg met starten.

waarom ??
vuile diesel getankt de laatste keer.
of vanwege het hogere olie verbruik koolaanslag op injector, maar dan waarom nu hij verbruikt al 15 jaar veel olie.

maar hij loopt nu weer goed..
Nu nog een keer compressie laten meten de pomp af laten stellen en evt de injectors laten testen ivm met zwarte rook en verminderd vermogen in de bergen.

math1 0

8 jaar

uiteindelijk mogelijk oorzaak gevonden. de motor kwam nooit goed op temperatuur omdat de thermostaat defect was. stond altijd open.hierdoor slechte verbranding en dus vervuiling motor.

math1 0

6 jaar

Hallo Math1.

Je probleem lijkt op mijn probleem.

Ik heb een T4 camper 2.4 AAB uit 1992.
Op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor, onbelast ook een beetje.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km. Als je op dat toerental omhoog gaat en meer gas geeft woord het stoten erger als of de motor door onbalans gaat schudden. Bij een hoger toerental door te schakelen is het stoten weg. op een vlakke weg is het minder.

Ik heb de distributie riemen vervangen en goed uit getimed.
Brandstofpomp in de bank afgeregeld en is goed.
Verstuivers getest.
Gemodificeerd brandstoffilter (geen lucht)
Koppeling vervangen + bakrevisie.

Ik wil me carterpan nog een keer los halen om te kijken of de krukas onbalans heeft door een losse bout van een hoofdlagerkap van de krukas, er is vroeger een modificatie bout bij de VW voor geweest.
Compressie testen.
Als dat het ook niet is moet ik de kop los halen om te kijken of het daar in zit, een ingezakte klep of speling klepgeleider of zo.

Ik ben al heel erg bezig geweest en heb het nog niet gevonden.

Ben jij er al achter gekomen?

T4AAB 0

6 jaar

Hoi

Zo je heb inderdaad al veel werkt erin gestoken.
Bij mijn motor is het niet zo erg als jij het beschrijft. Soms periodes dat hij zelfs niet stotert. Heel soms dan schudt hij ook enorm. Als hij stotert dan schakel ik meestal terug naar de vier. Of geef flink gas. Het schudden bij stationair draaien heeft hij altijd wel een beetje gehad. Ik heb meer het idee dat het aan de brandstofaanvoer ligt.
Zie soms ook luchtbelletjes in de brandstofleiding. Maar nu jij het zo beschrijft zou het ook een onbelans zijn . Maar dan heb ik het idee als het iets mechanisch is . En dan zou hoet toch altijd toch moeten optreden?? Zou fijn zijn als je me op de hoogte houdt. Ik wil deze winter nog eens naar de brandstofleidingen kijken of er geen valse lucht via de dieselkachel in het systeem komt.
Gr.mat

math1 0

6 jaar

Hoi Mat.
Ik heb ook een campertje, eigenlijk alleen voor de vakanties naar Tsjechië en dan moet hij goed zijn he'.
Inmiddels heb ik de Brandstofpomp laten afregelen op de testbank €125 en dit is ook al niet.
Ik heb test gereden zonder de krukaspoelie om te kijken of deze voor onbalans zorgt en dit is het ook al niet.
Ik ga eerst nog een compressie test doen en van de winter haal ik de kop er denk ik af om deze te laten nakijken. Misschien EEN lekkende uitlaat klep.
Iets moet het toch zijn.

T4AAB 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.