Volkswagen Passat: TDi gooit wel rond, slaat niet aan.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AJM

Mijn Passat TDi, AJM, 115 Pk met PD, is donderdag rijdend weggezet en gooide vanmorgen bij het starten wel rond, maar slaat niet meer aan.
Er is niks mee gedaan en niks mee gebeurd.
Normaal was het sleutel draaien en starten. Nu helemaal niks meer.


Wat heb ik al gedaan:
Tank zit nog een kwart vol
Ik heb de accu een 2 uur los gehad, weer aangesloten. Heeft niks geholpen
Ik heb een andere sleutel geprobeerd i.v.m. mogelijke startonderbrekerproblemen heeft ook niks gebracht
Remmenreiniger erin gespoten tijdens starten, heeft ook niks gebracht
Relais 109 gezocht, maar die zit er niet in.


Wie heeft er nog een idee wat dit kan zijn/ waar ik kan zoeken?

bobbes

Geplaatst door bobbes (60) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Dus met remmenreiniger doet hij ook niks , Distributieriem niet defect ?
Met remmenreiniger moet hij normaal wel even een reutel geven.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Zou hem eerst even laten uitlezen en kijken of er een storing in staat en daarna weer verder kijken.

stefan84 (0), 9 jaar geleden

Brand je gloeilampje wel even bij contact aan ? Zo nee, dan relai 109 defect of ecu kapot.

Verder de smoorklep controleren, als deze dicht blijft staan slaat hij ook niet aan, ook al diverse keren gezien.

Timing zou je eventueel ook nog kunnen controleren, krukas tandwiel slaat ook wel eens uit en verloopt de timing.

Maar zoals gezegd, beter even laten uitlezen en de storingen bekijken en hier plaatsen..Kom je niet in de ecu kan dat ook te maken hebben met bovenstaande ( Zie regel 1 )

bobbes (60), 9 jaar geleden

Dus naar de dealer. Die schoot hem vrijwel meteen af als zijnde "overleden". Riem van de tijd, dus blok kapot.
Eigenwijs als ik ben toch maar weer meegenomen.
Rijdend wegzetten en vervolgens niet meer starten kan nooit veel schade opleveren volgens mijn beleving.
Riem vervangen en de zaak op tijd gezet.
Loopt weer las een zonnetje. Nu kijken of er nog gevolg schade is of niet

bobbes (60), 9 jaar geleden

De distributieriem was verschoven om onverklaarbare reden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Hmmm. Bij één tandje verschuiving start ie anders nog wel ". Maar je hebt wel geluk gehad .. .......

bobbes (60), 9 jaar geleden

heeeeeeeel veel geluk.
ik heb zelfs in zijnde derde versnelling getest, zo'n 10 kilometer op 4100 toeren.
geen rare geluiden of niks.
geen rook
geen walmen
helemaal niks.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Stond hij slap ofzo door bv defecte spanrol? Riem verspringt niet zomaar of er moet wat aan de hand zijn. Krukaspoelie niet toevallig spietje uitgelubberd of waterpomp lager speling? Ook geen stuk plastiek uit de kap ofzo, dat dat stukje er tussen is gekomen?

bobbes (60), 8 jaar geleden

Spanrol die er op zat was niet de juiste. het is een AJM blok en er zijn schijnbaar twee types spanrol. Eentje die zichzelf op spanning blijft houden en de andere doet dat niet niet.
Hier moest er eentje op met zelfspanner en er zat er eentje op zonder zelfspanner.
de riem zelf was ook echt flink gerafeld en zag er flink versleten uit.

stefan84 (0), 8 jaar geleden

Mooi dat je hem toch nog hebt kunnen redden.

Maar in 1 woord, erg slordig van diegene die je distributie vervangen heeft, dan zie je toch ook wat erop gezeten had, en dan koop je zo weer dezelfde set.

Die hydro spanners zitten op veel modellen overigens.

bobbes (60), 8 jaar geleden

inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slordig
voor hetzelfde geld was ie eraf geklapt op de snelweg met 110 per uur en had ik niets meer

bobbes (60), 8 jaar geleden

Distributieriem vervangen heeft het opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.