Bij mijn Golf 4 uit 1999 LPG G3 met een kilometerstand van 209000 is tijdens de APK keuring een te hoge CO geconstateerd.
Uitgelezen met VAG com die lamdasensor storing aangaf. Lamda vervangen maar helaas geen resultaat.
Nogmaals een CO test gedaan waar wat vreemde gegevens uit kwamen, op toeren loopt de motor veels te rijk, bij stationair veels te arm,
het vreemde is dat op LPG de waarde precies andersom zijn! Er bleken ook veel misfire's te zijn.
Natuurlijk werd er meteen aan de kop gedacht aangezien de kilometerstand van 209.000, uit de compressie test bleken de cilinders
nog maar 8 bar te hebben, erg laag dus.
Nu heb ik er voor gekozen om er een compleet ander blok in te zetten, deze aangesschaft met een kilometerstand van 140.000.
Aangezien ik het meteen goed aan wilde pakken meteen koppeling, waterpomp, distributie, multiriem + spanner, bougie + kabels en bobine vervangen.
Deze motor liep en meteen en een stuk rustiger dan het oude blok.
Nu heb ik vandaag mijn auto opnieuw naar de APK gebracht en tot mijn grote verbazing: te hoge CO en te lage lamda waarden!
Iemand enig idee waar dit nog aan kan liggen?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt al bijna alles vervangen, behalve het gassysteem. De 4 gas test voor APK hoeft alleen maar gedaan te worden op gas en daar zul je ook het meest op rijden, echter als ie op gas op toeren veel te arm is word dit ook gezien door de computer van de auto en gaat dan verrijken en stationair armer regelen omdat hij op gas te rijk is, deze leer eigenschap heeft de computer en op het moment dat je overschakeld duurt het een hele tijd voor de computer weer teruggeleerd is of je moet hem resetten door de massakabel een tijdje los te gooien.
Ik verwacht dat het niets met de auto/motor te maken heeft maar alles met het niet regelen van het gas en dat je storing op je lambda krijgt is op deze manier heel normaal want hij krijgt een te arm mengsel en wil rijker regelen maar ziet geen verschil en als een lambda sonde te lang niet pendelt registreert de computer dit als een defecte lambda sonde. Problemen waarbij bij het uitlezen de lambda sonde naar voren komt kan door diverse andere dingen komen die VOOR de lambda sonde zit.
Valse lucht
Slechte compressie
Lekke injector
Gas regeling die niet werkt (welk merk/type gasinstallatie zit er in?)
enz. enz.
Het klakkeloos vervangen van een lambda sonde omdat dat apparaatje het aangeeft is vaak een verkeerde denkwijze. Wat is de oorzaak dat je lambda sonde niet meer regelt??
Inmiddels weer wat dingen getest en aangepast: Compressie is oke, nieuwe injectoren geplaatst, gezocht naar lekke vacuum slangen maar deze niet gevonden. (Het gaat om en Lande LSI LPG systeem)
Ook nog geprobeerd om de stekkers van het gassysteem los te gooien om te kijken of de auto dan op benzine wel goed is maar toen starte de auto niet meer, volgens mij zit er dus niets anders op om de kabelboom van de gasinstallatie uit te bouwen zodat hij start op benzine.
Dit om uit te sluiten waar het probleem zit, of is dit te rigoreus?
Verder was ik benieuwd of het mogelijk is om met VAG com de adaptiewaarden te ressetten? Zoja, hoe?
13 jaar
jellevdl,
je hoeft niet te citeren; gewoon direct antwoorden volstaat.
(wat het vorige forumlid schreef hebben we al gelezen)
mvg,
Moderator Problemcar
Het lijkt me verstandiger om alleen de schakelaar op benzine te zetten en de computer te resetten door de massa kabel een tijdje los te gooien of door een stuk te gaan rijden op benzine en dan controleren of de 4 gas waardes goed zijn, dan weet je zeker dat het probleem in het gassysteem zit en kun je eventueel naar een gasspecialist gaan (heb helaas geen verstand van Landi) heb wel een link gevonden met de beschrijving van het systeem en ook een diagnose lijst, misschien kun je er iets mee. http://www.luccio.nl/LSI%20Techn.%20Hand...
13 jaar
Dit heb ik al geprobeerd maar helaas geen verbetering. Aangezien de benzine injectoren ook via de lpg ecu lopen kan ik er volgens mij
nooit helemaal zeker van zijn of het probleem nu in de lpg of benzine installatie zit.
Verder kan ik eigenlijk niet meer bedenken wat ik nog kan doen, het blijft erg vreemd dat de CO/lamda waardes bij zowel LPG als benzine niet kloppen... Iemand nog suggesties?
Ps. Jeroen, bedankt voor het schema! altijd handig....
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar