close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Te hoge ruststroom

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

De ruststroom van deze auto is 110mA. Dat is te veel. Ik verwacht 30mA maximaal.
Als ik zekering 30 verwijder hoor ik een relais afvallen welke links onder het dashboard in een centrale besturingskast zit en gaat de ruststroom naar 10mA of zo. Dit relais zit op een printplaat met diverse connectoren. Het regelt o.a. de centrale vergrendeling.
Volgens het boekje is dit een zekering voor de automatische versnellingbak, maar dat klopt niet. Het is een handgeschakelde bak en de binnenverlichting gaat uit als ik deze zekering verwijder. (Binnenverlichting is zekering 28 volgens het boekje.)

Het lijkt erop dat de besturingskast om een of andere reden de boel onder spanning houdt door het relais bekrachtigd te houden. Ik weet niet wat en weet ook niet waarom.
Ik heb alle portieren en de achterklep eens open en dicht gedaan en de reaktie hierop is steeds gelijk: de stroom neemt eventjes toe tot ca. 150mA en valt daarna weer terug naar 110mA. Ook als ik de centrale vergrendeling bedien meet ik even een hoge stroom en valt deze daarna weer af naar 110mA.

Kent iemand dit en heeft iemand een correct overzicht van de functie van de zekeringen?
Enig idee wat ik zou kunnen bekijken/doormeten?
Overigens: geen storingen opgeslagen.

Zekeringen volgens het boekje:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/845/zekeringenpolo.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/845...][img]http://img845.imageshack.us/img845/1866/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Geplaatst door

dutch123 (165)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je een navigatie systeem erin?

martijn v o 0

12 jaar

Geen navigate, parkeer sensoren etc. Auto heeft wel een radio en automatic climate control maar dat lijken me geen aparaten welke een relais in een besturingskast kunnen aanzetten.

dutch123 165

12 jaar

Nee dat lijkt mij ook niet.
Wel is het zo dat bij een auto met CAN bus de stroom in etappes wordt afgebouwd en dat kan wel een tijdje (40 minuten) duren.
Dus als je de ruststroom direct meet is ie hoger.
Probeer hem eens te meten na 40 minuten?
Auto gebruikt? motorkap open zetten in de 1ste stand en dan de auto afsluiten. Dan na 40 minuten meten.

martijn v o 0

12 jaar

Ok. Zal ik vandaag eens proberen.
Niemand een beter overzicht van de zekeringen, of nog beter, weet iemand waar ik een elektrisch schema kan vinden?
Ik heb op internet een Italiaans 2004 Polo TDI schema gevonden.
Zekering 30 in dat schema is Centralina rete di Bordo, shift-lock, sensore pioggia, volgens Google translate zou dit de centale computer en de regensensor zijn.
Dat zou kunnen: zonder zekering 30 krijgt VCDS/VAGCOM geen verbinding met module 46 (Central Conv)

dutch123 165

12 jaar

Dan moet je het daar verder in zoeken.
Ik denk dat een van de deurmodules blijft hangen. Dat heeft tot gevolg dat de computer niet ziet dat ie gesloten is en dan blijft ie het proberen.
Dit heeft tot gevolg dat de accu leeg raakt.

Misschien kun je in VCDS kijken of de deuren correct werken?

martijn v o 0

12 jaar

Ik had alles al bekeken met VCDS en niets gevonden, maar het is me inmiddels wel duidelijk:
het comfortsysteem blijft inderdaad ruime tijd (meer dan een half uur) stroom trekken voordat deze terugvalt.
Ik heb een amperemeter op de plek van zekering 30 gezet en de stroom bekeken: en inderdaad valt de stroom van ca. 100mA naar (bijna) nul na geruime tijd.
Wat een irritante eigenschap! Dat maakt het zoeken naar eventuele problemen wel heel lastig.
Nou ja, probleem opgelost.
Ik weet alleen niet waarom de auto zonder stroom stond na een week niet te zijn gebruikt. Mogelijk is er toch iets aan blijven staan.

dutch123 165

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.