Heb vandaag een Polo 1.6 AEE van FEBR 1999 nagekeken.
Deze slaat af bij afremmen en loopt tevens te laag stationair (ca. 600toeren).
Uitgelezen gaf het volgende:
Control Module Part Number: 032 906 030 AC
Component and/or Version: MARELLI 1AV 2228
Software Coding:
Work Shop Code:
1 Fault Found:
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
36-00 - Open Circuit
Deze gewist, gasklephuis gereinigd (was behoorlijk roet en olie aanslag).
Daarna via meetwaarde blokken -> kanaal 60 ingeleerd.
Hier viel mij al op dat ik de gasklep niet zag bewegen en ook niet hoorde calibreren.
Daarna motor gestart en weer hetzelfde, fout 282 kwam ook direct weer terug.
Ik ga ervan uit dat ik het complete gasklephuis moet vervangen maar omdat deze niet goedkoop zijn wil ik eerst weten of het nog ergens anders aan zou kunnen liggen.
Het vag nr hiervan is: 030 133 064F, wat kost dit ongeveer.
BVD.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ca 275,-. incl btw
of nogmaals goed in leren de gasklephuis wel eerst leerwaarde wissen.
leerwaarde wissen:
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 10]
Ga naar groep 000
[Go!]
[Switch to basic settings]
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KW-1281 gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol 'KW-1281' communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeelden van KW-1281 engine controllers zijn: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T).
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar groep 060
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.
--------------------------------------------------------------------------------
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI)
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Ga naar Group 060
[Go!]
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
[quote=Tiguan]of nogmaals goed in leren de gasklephuis wel eerst leerwaarde wissen.
leerwaarde wissen:
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 10]
Ga naar groep 000
[Go!]
[Switch to basic settings]
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KW-1281 gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol 'KW-1281' communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeelden van KW-1281 engine controllers zijn: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T).
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar groep 060
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.
--------------------------------------------------------------------------------
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
(Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI)
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Ga naar Group 060
[Go!]
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html[/quote]
Bij de storing v60 maakt dit niet meer uit,is een inwendig defect.
Wel als je storing hebt als "adaptiegrens" of "stationair toerental" dan werkt schoonmaken wel.
Je kunt hem ook open maken en kijken wat er aan de hand is.
Bedankt voor de reacties, inleren via site van gerrit speek had ik al gevonden, heb ik tot 3x toe geprobeerd.
Bij het calibreren geeft vagcom geen adp run bezig en je hoort en ziet de gasklep ook niet verdraaien.
Ik ga een compleet nieuw maar bestellen, zit niets anders op.
De prijs die john5686 gaf van 275 incl is dat de dealer prijs?
Ik heb vandaag naar seat gebeld en daar kost het mij nieuw met korting 270excl.
Ik kon ook het oude daar afgeven, zij deden dit dan opsturen en laten reviseren, maar koste 200euro incl dus ik weet nog niet wat ik zal doen.
Heeft iemand nog een andere optie, van een sloopauto halen ben ik geen voorstander van met dit onderdeel.
probeer het hier maar eens.http://www.actronics.nl/
[quote=john5686]probeer het hier maar eens.http://www.actronics.nl/[/quote]
Bedankt voor de tip, ik zal ze morgens eens bellen.
[quote=Audidriver73][quote=john5686]probeer het hier maar eens.http://www.actronics.nl/[/quote]
Bedankt voor de tip, ik zal ze morgens eens bellen.[/quote]
Hier kost het 200euro maar dan moet ik mijn gasklephuis opsturen en ben ik hem 1week kwijt.
Het maar een nieuwe bij de seat dealer besteld, was goedkoper dan bij vw, heb nu tijdelijk de gaskabel strakker gezet zodat ie wel blijft lopen.
Gisteren nieuw gasklephuis gemonteerd en ingelezen via kanaal 0.
Loopt weer mooi 850 toeren en valt bij gas los laten niet direct terug maar blijft heel even op 1500 lopen, dit is normaal volgens mij.
Het oude gasklephuis zal ik zelf demonteren om te kijken wat er defect is.
[quote=Audidriver73]Gisteren nieuw gasklephuis gemonteerd en ingelezen via kanaal 0.
Loopt weer mooi 850 toeren en valt bij gas los laten niet direct terug maar blijft heel even op 1500 lopen, dit is normaal volgens mij.
Het oude gasklephuis zal ik zelf demonteren om te kijken wat er defect is.[/quote]
Inleren gaat anders:
01-motor
10-aanpassing
00-leerwaarden wissen
06-einde
dan weer:
01-motor
04-basisafstelling
098 of 060,je ziet en hoort de gasklep dan inleren.
06-einde
Even contact uit doen en klaar.Dan valt hij als het goed is gelijk terug naar stationair.
Volgens mijn gegevens is het 01motor, 08meetwaardeblokken, kanaal 0, switch to basicsettings.
Je hoort het gasklephuis dan ook.
Is een AEE motor, deze is net als de ADY anders.
08 zijn meetwaardes je kan alleen in 010 aanpassingen uitvoeren en 04 de basisafstelling.
[quote=ricky][quote=Audidriver73]Gisteren nieuw gasklephuis gemonteerd en ingelezen via kanaal 0.
Loopt weer mooi 850 toeren en valt bij gas los laten niet direct terug maar blijft heel even op 1500 lopen, dit is normaal volgens mij.
Het oude gasklephuis zal ik zelf demonteren om te kijken wat er defect is.[/quote]
Inleren gaat anders:
01-motor
10-aanpassing
00-leerwaarden wissen
06-einde
dan weer:
01-motor
04-basisafstelling
098 of 060,je ziet en hoort de gasklep dan inleren.
06-einde
Even contact uit doen en klaar.Dan valt hij als het goed is gelijk terug naar stationair.[/quote]
dit is de enige echte procedure
Zo staat het op de site van gerrit speek:
Gasklephuis met mechanische kabel
(Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV).
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.
Ik zie dat ik me in bovenstaand bericht heb vergist, moet kanaal 1 zijn ipv 0.
ik neem aan dat vagcom dezelfde kanaalnummers gebruikt dan de vag/vas kasten
Daar ga ik ook van uit, dan heb ik het altijd verkeerd gedaan, vreemd genoeg nooit problemen mee gehad of toevallig altijd geluk gehad.
In elk geval bedankt voor de info.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar