close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Bora: Te laag voltage koplampen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: AGR

Hallo,

De koplampen van mijn Bora zijn niet meer zo vel. Nu hebben ze in de garage een aantal metingen gedaan waaruit bleek dat er zo'n 1 volt spanningsverlies optreed.
Ze hebben gemeten en daaruit is gebleken dat het verlies ergens optreed na de schakelaar. Ook hebben ze in de motor ruimte gemeten waaruit bleek dat het ergens fout moet gaan achter het dashboard. Nu geloof ik graag dat de garage weet wat ze doen maar ik vraag me af of hier mensen zijn die toch nog een ander idee hebben waar dit mee op te lossen zo zijn. Mij is verteld dat het uitbouwen van het dashboard de enige optie is om dit te vinden / fixen.

Groet
Danny

Geplaatst door

waaromikniet (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou dashbord uitbouwen zou ik niet doen.
1 Volt verlies? Dus over de lamp hebben ze 11 volt? Dat kan je al hebben als je bijvoorbeeld meet met motor uit. Weet niet hoe hun hebben gemeten maar mocht er een probleem in de bedrading zitten dan kan je gewoon een nieuwe draad trekken van bv binnenuit naar buiten en de oude draad afsluiten, je hoeft niet persee de slechte plek van de draad te vinden want als je werkt met een schema kan je dus deze overbruggen met een nieuwe draad en dat scheelt weer dashbord uitbouwen.
Wat je eerst moet weten is hoeveel spanning er precies op de lamp staat met motor aan en meten met de lamp brandend. Ook moet je eerst weten wat de accuspanning is met motor aan, moet ongeveer 14 volt zijn.

ricky 10
badge

11 jaar

De accuspanning zit op 13 volt.
Met de motor aan meet ik 11,2 volt op de koplampen

Ik heb ook de tip gekregen om een Xenon set in te bouwen omdat die een ingangsspanning nodig van tussen de minimaal 8 - maximaal 16 volt

Als ik een nieuwe draad zou willen leggen is dat dan vanaf de schakelaar? En zo ja hoe kom ik daar?

Gr
Danny

waaromikniet 0

11 jaar

11,2 is net iets te weinig maar opzich wel acceptabel. Heb je dat gemeten terwijl de lamp brand? (dus over de 2 draden van de lamp meten met lamp aan).
Is niet gewoon het glas van de koplamp dof geworden of de spiegel aan de binnenkant? Probeer ook even nieuwe lampjes.
Als je nieuwe draad wilt trekken moet je wel eerst weten wat je doet en waar precies het spanningsverlies zit.

Ik zou als eerste beginnen met alle massapunten in motorruimte te reinigen en met name die onder de accu en rechts op ongeveer dezelfde plek.

ricky 10
badge

11 jaar

Nieuwe lampjes geen enkel effect. De spanning meet ik op de stekker zelf dus zonder lamp. Schommelt tussen 10.9 en 11,2 maar het is echt heel duidelijk zichtbaar. Heb veel minder zicht.
We weten dat het ergens mis gaat achter dashboard. Dus dan is het toch extra kabel rechtstreeks vanaf daar naar de koplampen?

waaromikniet 0

11 jaar

Zet een relais schakeling via de accu en laat hem op de 11V aansturen. Dan heb je de volle spanning rechtstreeks van de accu. deze setjes zijn zo de koop voor de xenon lampen die storing geven bij bepaalde auto's. Laatst heb ik zo'n setje geïnstalleerd. circa 1h werk en kost circa 18 euro hoogstens.

tedkroon 0

11 jaar

@Ted

Gebruik ik daarvoor een 4 of 5 polig relais? Of een andere? Dit is die ze hadden.
Dan een + draad van de accu naar de lamp en de originele doorknippen en als schakeldraad gebruiken? Moet ik ook een min draad naar de accu leggen of gewoon huidige masse blijven gebruiken? Of zijn er setjes te koop die ik kan gebruiken? Wil eigenlijk niet de standaard connectors los halen en opnieuw eraan zetten.

Verder als ik kijk dan lijkt het dat de inschakelspanning ook 12v is. waar vind ik een die bv al inschakelt bij 10volt? Zijn er instelbare relais?

Groet
Danny

waaromikniet 0

11 jaar

Vierpolig relais ,is genoeg.
Contacten 30 + rechtstreeks van de accu
87 naar de lampen de huidige voedingsdraad doorknippen.
85 de oude voeding van de lampen , dat hier 11v opstaat geeft niet ,
het relais werkt wel
86 aan massa
Massa van de lampen laat je gewoon zitten

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Als je de massa laat zitten wel kijken of deze geen overgangsweerstand hebben anders schiet je niets op.

Nog even over de 11V, de open spanning zal gewoon 12 v zijn en op het relais, idem omdat deze maar 0,2 A hoogstens trekt. Doordat de lamp circa 5 A trekt heb je gauw op slechte overgangen (connectors e.d.) spanningsvallen. Immers U=IxR .Dit verklaart jouw probleem. Alleen waar zitten die en kom je er bij, vandaar deze insteek met een relais schakeling.

tedkroon 0

11 jaar

ik heb vandaag de connector en de aansluitingen nog eens onder handen genomen en goed schoongemaakt. Als ik nu tussen de + en de massa op de connector zelf meet, meet ik nu een hogere spanning. 12v minimaal. Dit zou naar mijn mening genoeg moeten zijn. Toch is de licht opbrengst nog minimaal. Ook nog even langs een andere garage gereden van een kennis en die heeft ook nog eens gemeten en zegt dat de spanning idd voldoende lijkt te zijn. Heb de koplam units zelf nu helemaal schoongemaakt. Vanavond maar even kijken of het beter is.

waaromikniet 0

11 jaar

Zou het gewoon oplossen zoals het hoort..
Als eerste een schema regelen van de verlichting, dan gaan meten met de lamp aangesloten (zoals ik al eerder zei) want dan pas gaat er stroom door de draad en dan pas meet je de echte spanning die erop staat (is anders dan als je meet zonder de lamp zoals jij nu doet). Is dat 11,5-12 volt dan is het gewoon goed en zit het probleem ergens anders.
Meet je bv 8 volt dan heb je dus 4 volt verlies ergens.
Dan ga je meten (volgens schema) over de plusdraad naar de lamp, dus pennen van meter op het begin van de plusdraad en de andere pen op het einde van de plusdraad en je hoort dan 0 volt te meten, maar meet je bv 4 volt dan weet je dat het probleem in de plusdraad zit.
Doe hetzelfde met de mindraad.
De clou is dat als je in een draad spanningsverlies hebt je dit verlies ook meet als je over die draad gaat meten, heb je geen verlies in een draad dan meet je altijd 0 volt, zo kun je achterhalen waar het probleem zit.
Zoek maar eens V4-meting op Google.

ricky 10
badge

11 jaar

Ik ben nog eens verder gegaan. Ik heb nl. nog een tweede auto een vw golf.

De golf heeft op de polen van de accu 15v. Met de lamp aangesloten meet ik op de connector (hier meet ik toch?) 13v.
Mijn Bora heeft op de polen van de accu 13,5v Met de lamp aangesloten meet ik op de connector 12/13v.

Het lijkt dus goed te zijn volgens jullie opmerkingen?
Heb nu 3 verschillende lampen geprobeerd. Zou het hier toch in kunnen zitten?

Groet
Danny

waaromikniet 0

11 jaar

Die 12/13 volt is gewoon goed.
Heb je de auto sinds kort misschien?
Kijk eens naar de spiegel in de koplampunit, is deze nog mooi alsof het een spiegel is of zie je dat hij verweerd is e.d.?
Iets anders: is de hoogte afstelling wel correct?

ricky 10
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.