close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: te lage/geen oliedruk, oliepomp lijkt te werken

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8

Goedendag, Excusses voor t uitgebreide verslag.
Bij deze golf III 1,8 benzine meet ik te lage oliedruk 0,5 bar waardoor t olielampje blijft branden.
Voordat t probleem zich voordeed had ik de laatste 100 km enkele keren heel even dat het olielampje aanging bij lage toeren. Toen ik m later wilde starten brandde het lampje continu. Het was ook te horen aan de motor dat deze geen goede smering meer had.
Dus carterpan eronderuit oliepomp los. Bleek voor 2/3 de zeef hiervan verstopt te zitten met wat rubber (pakking?) en een enkel stukje metaalschilfer, niets ernstigs geloof ik. Dus schoongemaakt alles weer dicht. En starten, bouwt bijna gelijk druk op, dus ik denk mooi. maarrr

30 km gereden wil daarna weer starten duurt echt lang voordat ie druk opbouwt, blijft dus eerst op 0,5 bar (meter in dashboard) en na even flink gas te geven 5a10sec later bouwt ie pas de normale druk op... Ik weer rijden geen probleem. Zet m daarna weer uit. Wil 3uur later weer wegrijden lampje weer aan geen druk (ong 0,5 bar) en nu blijft ie hierop...
Denk misschien weer verstopt ik weer carterpan los oliepomp bekijken. Niet verstopt... Geen slijtage te zien.

Wat zou dit kunnen zijn.
Alvast bedankt voor t meedenken.

Geplaatst door

Joop76 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is die druk stationair gemeten of op toeren ?

In het laatste geval is het niet goed, de druk is dan veeeel te laag..

Wat was dat slijpsel dat je in de olie / zeef zag ? Was dat iets van lagerschalen ? Zo nee, controleer de boel goed, daar mag en kan niet vanzelf dat slijpsel inkomen!

Als de druk op toeren ook lang op zich laat wachten, dan is er of een verstopping of de oliepomp zal toch defect zijn..

Rij er maar even niet meer mee, voor je het weet heb je motor schade, en als je dan pech hebt kost het veel geld..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan en andere,
Tijdje weggeweest, vandaag oliepomp vervangen, kijken of dat het is... niet dus... Kan die weer terug naar de zaak.

Oliedruk blijft laag, bij stationair en op toeren, schommelt rond de 0,5 bar. Dus veel te laag. Zou een verstopping vóór de sensor voor kunnen voorkomen?(als de verstopping erna is, zou er juist hogedruk af te lezen zijn, denk ik) De sensor zit in het Filterhuis, kan ik deze dan zo los maken en op één of andere manier 'schoonspoelen'? Of zou ik ergens anders moeten zoeken?

Ik ben (nog) niet van plan de hele motor uit elkaar te halen dus als er een andere manier erachter te komen is..
Bedankt voor de reacties alvast.

Joop76 0

14 jaar

Ben bij garage geweest. Deze heeft t probleem ook niet kunnen achterhalen. Het mooie is dat deze zei dat de motor weer druk opbouwde. Dat er lucht in de nieuwe pomp zou hebben gezeten. Door de pomp aangedraait te hebben zou deze het weer gedaan hebben.
Nu had ik er mijn bedenkingen bij, zou mooi zijn maar eerst zien. Ik daarheen starten en ..niets, geen druk. Met garagist op hoge toeren gebracht en na een minuut of twee had bouwde hij weer druk... Maar nu tikte minimaal een van de kleppen (ook na een paar minuten draaien).
Auto daargelaten, volgende dag hebben ze m weer gestart weer geen druk... Verstopping? Wie zal het zeggen.

Ze adviseerde me een ander blok erin te gooien... :S Mede dat er nu ook tikkende kleppen zijn. En dat er de motor olie zou verbruiken(?) was aan de bougies te zien. Niet dat ik veel olie moest bijvullen de laatste maanden.

Tja verstopping of niet. Het blok uit-elkaar halen zou ook veel tijd (=geld) gaan kosten. En dan weet je misschien nog niet wat het probleem zou zijn. Dus denk dat ik er maar een ander blok in laat zetten....

Of heeft iemand nog een idee?

Joop76 0

14 jaar

Een scheur in het onderblok kan het probleem ook veroorzaken..Nog langer zoeken is nog meer geld ervoor betalen, van de andere kant heb je voor een paar euro een complete motor, maar de vraag is dan of daar niks aan mankeerd..

stefan84 0

14 jaar

wat voor oliefilter gebruik je? Zou kunnen zijn dat die verstopt zit.

Fram is troep...

Hoe word er trouwens gemeten? Echt met een meter op het oliefilterhuis?

peter139 0

14 jaar

bedankt voor de reacties. Oorzaak is nog niet gevonden, wel ligt er morgen een andere motor in, balen van het geld maar ja... Kan volgende week op vakantie.

Aan Peter: een framm filter zat er wel in maar daar heeft ie ook genoeg kilometers op gedraaid ong 8000km dus als dat het probleem zou zijn. Bij de garage hebben ze m aan het filterhuis gemeten. Dus meting moet kloppen. Groeten.

Joop76 0

14 jaar

Hou ons even op de hoogte joop, ik ben benieuwt..

stefan84 0

14 jaar

oke. heb je de motor nu al vervangen? ik heb veel slechte verhalen over fram gehoord en gezien. je kunt het toch nog even proberen beste is een mann filter. Voor een paar euro weet je of het hier aan ligt.

peter139 0

14 jaar

Ongelofelijk, vorige week die ruilmotor erin laten zetten. 150 km ermee gereden en gister weer bij starten heeft ie eerst helemal geen druk. Een paar keer goed gas geven (lijkt mij niet heel goed maar ja, wat moet je het werkt wel. Dan heeft ie weer druk. Heeft ie het de hele dag gedaan. Ook met terug naar huis rijden.
Maar vandaag, weer geen druk. Ook niet met even goed gas geven... Huilen staat me nader dan het lachen. Gekker kan het volgens mij niet worden. Dus sleep m straks wel weer naar de monteur die m in heb gebouwd... Tja heeft iémand nog een idee?!

Ander detail, 100km na inbouw rijdt ie niet meer op benzine, benzine druk is gemeten, start wel, maar slaat gelijk af komt niet op toeren, ook geen stationaar. Waarschijnlijk de injector kapot (?) Dit was nog die van de andere motor. Krijg vandaag die van de ruilmotor, ga ik zo inbouwen.

laat het me weten, ik laat jullie weten als ik nieuws heb. Wil eigenlijk woensdag weg met deze auto maar is nog afwachten...

Joop76 0

14 jaar

Welk oliefilter zit nu onder die motor die erin ligt ?

Injector kan, maar ook vaker een kabelbreuk die het veroorzaakt, of pomp relai..

Even meten en je bent er zo achter..Wel vreemd dat je hetzelfde probleem houd met een andere motor, is het nu toeval of heeft deze ook een mankement..

stefan84 0

14 jaar

Ging het olielampje ook aan toen hij een lage druk aangaf bij die ruilmotor? En is die oliedrukmeter al eens getest?

suc6
Peter

Bedankt voor de reacties,.
Monteur is langs geweest. heeft even misschien 5 seconden flink gas gegeven en toen had ie weer druk. Ben zelf wat voorzichtiger. Dit hoort ook niet. Hij denkt toch dat t de oliepomp is. De pomp uit de oude is mee overgebouwd, omdat het blok in een T3 ligt. De oude pomp is gemeten op speling en druk, beide waren goed, ook geen slijtage problemen. En wat ik zeg, als ie druk geeft, dan geeft ie ook goede druk. Zou het drukventiel in de pomp soms vast open kunnen zitten?

Zit nu een Fram filter onder. Monteur gebruikt deze altijd zegt ie. nou ja ik ook nooit problemen mee gehad.
Drukmeter zal t niet zijn, je hoort het als ie geen olie rondpompt, boven in de hydrau-kleppen.

Monteur had het erover dat de nieuwe pomp die ik erin had gezet, niet geschikt is voor T3 omdat het blok schuin ligt (ik had een golf pomp erin gebouwd). Goed daar zit wat in alleen heeft de nieuwe pomp het toen in de garage wel even gedaan, toen hij hem handmatig had aangedraaid.

ik weet t ook ff niet. Denk toch dat ik maar zo'n t3 pomp bestel.

Joop76 0

14 jaar

Maar waarom heb je niet gewoon de oude oliepomp laten zitten, dus van die motor die er nu inzit..?Waarschijnlijk zit daar toch je probleem..

stefan84 0

14 jaar

Excuus voor de late reactie. Wil allemaal niet heel snel vlotten. Maar goed. Begin deze week krijg ik de nieuwe pomp. Het rare is dat hij nui weer druk heeft. Het is dat ie soms bij starten te lang duurt (gasgeven) voordat ie druk heeft, maar dat ie het nu niet (meer) heeft (betekend dus dat ie goeie druk heeft en geen problemen). We denken waarschijnlijk toch die pomp dat de drukventiel soms vast zit. Van de week de nieuwe pomp erin.

Weet iem of je de drukventiel kan controleren, optisch lijkt hij geen schade/slijtage te hebben, maar misschien met druk erop te zetten?

Aan Stefan: het blok is dus van een golf 3. En ligt nu in een T3 (bus) Waar het blok dus schuin erin ligt. Daar is dus een pomp met een aanzuigbuis onder een andere hoek voor nodig, daarom hebben we de oude pomp gebruikt (hier dachten we het probleem niet te kunnen vinden (geen slijtage ofzo).

Ik hoop dus dat het probleem zich niet meer voordoet met een nieuwe pomp (al heb ik daar nu ook geen last van, maar wie weet wanneer deze weer probleem geeft)

Joop76 0

14 jaar

het is niet gezegd dat het drukventiel in de pomp zit, kan heel ergens anders zitten. En onthoudt: druk krijg je pas als er tegendruk is.
Dus als de olie niet tegengehouden wordt, kan de pomp geen druk opbouwen.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Ik begrijp het principe van een pomp. Ik heb ook zelf de oliepomp gezien, en daar zit een drukventiel op, misschien dat er ergens nog een tweede zit? Dan zou ik dat wel willen weten waar die zit.

Joop76 0

14 jaar

het drukventiel op de pomp zelf zal hoogstens een overdrukventiel kunnen zijn, die beveiligt de pomp. Als die dus niet goed sluit kan de pomp geen druk opbouwen.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Loopt weer goed op benzine. Injector, was defect. Alleen de pomp blijft (bij lange tijd ,nacht, stil staan problemen geven. Moet telkens even een paar keer gas geven, toeren maken, voordat ie weer op normale druk is.

Kan het zijn dat de pomp leeg loopt waardoor ie moeite heeft weer goed op druk te komen? Want de rest van de dag rijdt ie weer normaal.

Heb de pomp besteld, maar was een foutje bij distributie, duurt nu tot donderdag, en wil woensdag weg. Monteur zegt dat het geen kwaad kan, dus geen nieuwe erin. Zolang het niet lang duurt voordat ie op toeren komt is het geen probleem, alleen kan het ook zo zijn dat ie weer een keer lang geen druk meer op bouwt. Dan zit ik daar in frankrijk....

Miss toch maar een dag later en die nieuwe inbouwen...

Joop76 0

14 jaar

Oliepomp was dus uiteindelijk het probleem. Jammer dat ik me een nieuwe motor heb in laten bouwen... voor niets dus. Maar goed.

Het probleem was dus gedeeltelijk het probleem... wilde de nieuwe erin zetten bleek die niet geheel te passen. Heb dus van 2 pompen 1 gemaakt, van de oude het gedeelte wat tegen het blok aankomt.

Blijkt ie het zelfde probleem nog te geven. Weer los gehaald en de pasvlakken bekeken, omdat dit het oude gedeelte was, bleken er een paar minuscule krasjes in te zitten.

De pomp was dus mechanisch geen probleem maar het pasvlak. Waardoor hij niet meer vacuüm bleef bij lange stilstand....

Lang zoeken uiteindelijk probleem opgelost, door héél dun superpakking van een garage geleend en op het vlak gesmeerd.

Gelijk druk sinds die reparatie!!

Nog bedankt voor t meedenken

Joop76 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.