hallo ik heb een probleem met mijn golf ben zelf monteur. hij loopt warm niet tot het einde maar verder als normaal ik heb een als half jaar terug radiateur vervangen en nu pas thermostaat daar ligt het niet ik ik denk zelf de waterpomp of de schakelaar die je vin in laat slaan hij slaat wel aan maar pas later. wie heeft zo iets mee gemaakt ? koppakking heb ik ook gemeten en is goed. als auto op temp is blaast de kachel wel wat minder warm . alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien zit er een verkeerde temperatuursensor in, je hebt een rooie en een blauwe, als die rooie eruit is dan gaat je temperatuurmeter omhoog en koelt ie later. Moet je even een nieuwe halen, kost 5 euro, en zorg dat je de goeie hebt.
Waneer loopt de temp te hoog op, tijdens het rijden?...stadsrijden/snelweg?.. of tijdens stilstaan na een rit, bij een stoplicht bijv.
Systeem goed ontlucht?
Als je al aangeeft dat hij later aanslaat dan normaal (je fan), dan kan het aan de temp.sensor in je radiateur liggen.
16 jaar
tijdens rijden en stil staan blijft oplopen maar niet voorbij t laatste streekje maar verder als normaal de druk in het koelsysteem neemt dan ook toe
16 jaar
Enkele Oorzaken:
Koppakking lek,
Lucht in je systeem
Termostaat die niet open gaat (koelvloeistof wordt dus niet gekoelt) <<--- meest voor de hand liggende.
Veeels te veel koelvloeistof in je systeem
16 jaar
heb ik allemaal na gekeken thermostaat heb ik vandaag vervangen is t ook niet maar ik denk de waterpomp dat die kapot is hoor der niks aan maar jah denk dat hij gwn niet goed rond pomp mishien choepen afgebroken. dan kan hij koelen wat hij wilt maar dat helpt dan tog niet als t niet wordt rond gecirculeerd
16 jaar
Gruis aangetroffen tijdens thermostaat wissel?.. ivm afgebroken schoepen.
En als een waterpomp defect is, met name een snaaraangedreven, dan is er een kans dat de poulie ook stilstaan, of je hoort een knisperend slijt geluid uit het waterpomp huis komen.
Maar ja, geeft niet de garantie dattie niet kapot is, ff demonteren dan maar, is zo gepiept.
16 jaar
Deze waterpompen gaan niet stuk zonder lekkage langs de as. Oftewel, als er geen koelvloeistof onder hangt is hij heel.
Is hij lek zijn de lagers ook meestal stuk en voel je speling op de as. (v-snaar verwijderd uiteraard)
Nog iets over temperatuursonde methodiek:
Blauw is voor de computer (indien aanwezig)
Zwart is voor het dasboard
Rood is een thermocontact dat voor de "egel" gebruikt wordt. (egel zit onder een Pierburg of Bosch monojectronic om bevriezing van het inlaatspruitstuk te voorkomen tijdens warmdraaien)
Oftewel, de zwarte is verdacht.
Kijk naar het retourslangetje op het ronde watervaatje, hier moet bij stationaire loop een stroom koelvloeistof uit komen. Zo ja, zeker geen circulatieprobleem. Zo nee, slang eerst vervangen, kan van binnen opzwellen en dicht gaan zitten. Radiateur en blok ontluchten dan slecht.
hoor wel is raar geluid bij de waterpomp als het koud is wil hij wel is licht geluid maken dus ik denk dat ik dat eerst maar morfgen ga nakijken heb geenn gruis of iets gesien bij de thermostaat
16 jaar
[quote=audia4]Deze waterpompen gaan niet stuk zonder lekkage langs de as.[/quote]
Niet geheel waar, had een jaar geleden mn eigen pomp stilstaan, poulie die stilstond maar geen lekkage, keramische afdichting helemaal weg gefrommelt.
afijn,
Wordt je radiateur ook heet?
16 jaar
zit nu ff de thermostaat goed te bekijken sie er wel kleine koreltjs tussen zitten dus dat sal denk ik van de waterpomp zijn
16 jaar
[quote]Oftewel, de zwarte is verdacht.[/quote]
Die zwarte heb ik van het weekend ook bij mn eigen vervangen omdat ik geen temp. aanduiding meer had in mn dashboard.
Die was helemaal weg geteerd.
zou dat idd kunnen, als die defect is, dat die een hogere waarde aangeeft in het dashbord?
16 jaar
jah alles wordt heet radiateur heb ik vorige jaar vervangen dus lijkt me niet dat die verstopt zit nu al
16 jaar
Als je al rare korreltjes tegenkomt in je thermostaat, zou ik idd even de laatst allinia van AUDIA4 opvolgen.
16 jaar
op het resovioar stroom een mooi straaltje dus dan zou hij goed moeten circuleren
16 jaar
[quote=Molina]op het resovioar stroom een mooi straaltje dus dan zou hij goed moeten circuleren[/quote]
idd, en een teken dat je waterpomp draait, en dat het door je radiator stroomt, dus dat ook je thermostaat werkt. :)
16 jaar
oftewel, doppie van het expansievat, thermometer in de koelvloeistof hangen, Laat maar lopen....kijken hoe warm hij nou echt wordt. (schakeltemp van de fan is iets van 96 graden)
En dan concluderen dat sonde zwart aan bod is. Gaan vaker, en kunnen ook te heet aangeven. Heb wel eens in zuid frankrijk gestaan, meter in de hoek, lampie knipperen. Ofwel de motor kookt. dop van het vat af, niets geen gekook. Voldoende water er in, er is circulatie, dan kunnen die meters van mij lekker in de hoek staan hoor.
De rotors van deze waterpompen zijn nog van aluminium, die geven geen rare korreltjes. En wat vervuiling zit er altijd wel in. (b.v. van een gare slang)
[quote=Speedrazor][quote=audia4]Deze waterpompen gaan niet stuk zonder lekkage langs de as.[/quote]
Niet geheel waar, had een jaar geleden mn eigen pomp stilstaan, poulie die stilstond maar geen lekkage, keramische afdichting helemaal weg gefrommelt.[/quote]
Idd ook wel eens mogen aanschouwen, alleen kun je niet om het gegil van de v-snaar heen... Deze storing heb je heel snel gevonden; vermits je niet afhankelijk bent van Phillips oorbellen.
oke bedankt dan ga ik morgen even op zoek naar het zwarte draatje :P en meet ff de werkelijke temp van de koelvloeistof
16 jaar
is er ook een waarde die hij standaard geeft? en waar sit de tempsonde?
16 jaar
Voor op het motorblok, net boven de bougie's, in het kunstof watermondje dat van de kop komt. (is 87er, kan ook aluminium mondje zijn)
Zitten in een kunstoffen behuizing op de voorkant van je kop, kan niet missen..voorste blauw, daar achter de zwarte... wachten tot koude motor alvorens de sensor eruit te halen, anders wordt het korting vragen bij het crematorium.
Die van mij was helemaal rot op het meet vlak, dus dat was duidelijke zaak dat die aan vervanging toe was, (20 euro Vw-Dealer).
Die dingen werken op een bepaald voltage volgens mij, de spanning die ze afgeven staan voor een bepaalde aanduiding.
Bijv.
2Volt = 0 graden
3Volt = 70 graden
5Volt = 90 graden..
16 jaar
ik zie alleen een huisje waar de slang vand de radiateur op komt daar zit onder een sensor en boven een sensor en dan sit er nog een klein sensortje met 1 draad maar zie er geen zwarte draad bij
16 jaar
"zwarte draad"??
16 jaar
op die sensoren zitten geen blauwe of zwarte draad wel een roodgele
er sit wel een sensor met een blauwe draad maar die zit aan de zijkant van de kop
16 jaar
aha, jij hebt nog de 1 draads sonde's in het aluminium mondje, de auto is dus een bouwjaar 1986..... Driehoekruitjes in de voordeuren. (geproduceerd voor augustus 1987)
draad geel rood, trek hem los en je meter moet op 0 blijven.
hij is uit 87 heb geen drie hoek ruiten voor :P maar klopt wel heb een aluminium mondje dan ga ik morgen even meten als ik op mijn werk ben
16 jaar
bedankt jongens ik heb hem nagekeken hoe de temp is alles niks afwijkends dus heb ik de tempsonde vervangen. dus hij is weer goed hij komt nu niet eens bij het lampje en dan slaat de vin al aan
16 jaar
Kijk an. klaar alweer.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar