Volkswagen Jetta: Temperatuur sensor fout? Teveel olie?

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 / 1.8 injectie

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand een leuke oude Jetta uit 82. Deze is wat 'bijgewerkt'. Het blok is niet orgineel. Er zit nu een 1.6 of 1.8 injectie in (K-jetronic, als ik het Haynes manual goed begrepen heb). Ik heb geen flauw idee wat voor motortype het is. Op het blok staat links WWO (onder het nr 026 103 3736). In het midden van het blok een H (net onder de kleppendeksel).
In de cabine heb ik de beschikking over 2 temperatuur meters. 1 digitaal in het display en 1 analoog, onder bij de schakelpook. De analoge is aangesloten op de temperatuursensor bij de bovenkant van de radiateur.

De digitale geeft, na 5 à 10 minuten rijden in de binnenstad, hele hoge temperaturen af, 100 - 110 graden, terwijl de analoge rond de 90 graden aangeeft.
Ik heb de sensoren (2 bij het blok, bij de radiator en in de radiator) schoongemaakt waarbij opviel dat degene bij de radiator (voor de analoge) nogal zwart aangekoekt was en in de radiator was bedekt met smurrie. Omdat ik dacht dat de thermostaat kapot zou kunnen zijn heb ik deze vervangen. De ventilator voor de radiator sloeg niet aan bij de hoge digitale temperatuur dus heb ik de sensor in de radiator ook vervangen en de radiator doorgespoeld met de tuinslang. Hij slaat echter nog steeds niet aan. Waar de digitale zijn informatie vandaan haalt heb ik nog niet kunnen achterhalen. In iedergeval niet van 1 van de 2 sensoren bij het blok (verbonden dmv een enkele draad op een kabelschoentje).

Tijdens het rijden zie ik de digitale temperatuur wel dalen. Het verbruik ligt rond de 1 op 14, redelijk rustige rijstijl (soms niet :).

Onlangs ging direct na het starten van de motor het olielampje knipperen en signalen afgeven. Uiteraard meteen de motor gestopt en olie gecheckt. Peilstok was droog! Nergens zichtbare lekkage en een droge grond onder de auto. Ik heb er 2 liter olie bij gegooid (15W40). Nu komt er erg veel olie via de carterontluchting in het luchtfilterhuis. Peilstok geeft aan dat er te veel olie inzit. Bij acceleren komt er veel rook uit de uitlaat (logisch lijkt me, nu hij olie via het luchtfilterhuis aanzuigt)

Morgen ga ik de compressie meten, kijken of er wat ernstig aan de hand is.

Vragen:
- Wat voor type motorblok heb ik nu?
- Waar zit die 2de tempsensor?
- Kan deze sensor kapot zijn?
- Is het blok kapot ivm olie via de carterontluchting?
- Wat verder te doen voor detecteren van probleem(en)

Antwoorden worden zeer op prijs gesteld.

Vriendelijke groet,
Tom

sliertje

Geplaatst door sliertje (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tom

Je geeft zelf al aan dat het olie niveau veels te hoog op de peilstok staat,zorg er eerst eens voor dat deze weer netjes aan de max staat!het was zowiso niet slecht om eens af en toe naar de olie te kijken,droog rijden kan soms het einde betekenen,zeker als het lampje al gaat branden,het lampje geeft trouwens niet de hoeveelheid aan maar de OLIEDRUK,daar vergissen sommige mensen zich n.l. ook in,om erachter te komen welke motor je hebt,vermeld je hier even de motorcode,deze staat op het onderblok,net onder de cilinderkop,aan de kant waar de accu zit..de cijfers mag je wel laten,alleen de 2 letters zijn voldoende,bv : DX - PN - RP etc..het kan zijn dat het slecht te lezen is,je moet het even opschuren met een schuurpapiertje.

De temp meter op je dashbord word aangestuurd door een sensor op het blok,als ik me niet vergis zit er aan de voorkant van de motor,op de kop een zwart plastic watermondje met koelslangen eraan,hier zitten ook 2 sensoren in,als het goed is is de zwarte sensor/stekker voor je meter op het dashbord.de sensor in de radiateur kan helemaal geen temperatuur meten zoals je wel aangeeft!deze laat enkel de ventilator ( koelvin ) aan gaan.ik weet niet welke externe meter je bedoelt,maar op het display zie je waarschijnlijk de olietemperatuur ( MFA ? ) maak er anders eens een foto van.

Gr Stefan

sliertje (0), 14 jaar geleden

Dag Stefan,

Dank je wel voor je reaktie.

Ik heb een DX blok. Een 1.8 liter K-Jetronix dus. Ik moest het inderdaad goed schoonmaken.

Ik heb naar aanleiding van jouw antwoord het Haynes manuel erop na geslagen. Het is inderdaad de olie-temperatuur die op het display wordt weergegeven. Enig idee wat hiervan 'normale' waarden zijn?

De foto's
[url=http://img263.imageshack.us/i/n95foto934...][img]http://img263.imageshack.us/img263/8128/...[/img][/url]
[url=http://img263.imageshack.us/i/n95foto935...][img]http://img263.imageshack.us/img263/5975/...[/img][/url]
[url=http://img204.imageshack.us/i/n95foto937...][img]http://img204.imageshack.us/img204/8776/...[/img][/url]

Ik neem aan dat het oliedruk-alarm te maken heeft gehad met het feit dat er te weinig olie in zat. Correct?
Ik tap de teveel aan olie wel af via de carter.

Ik heb dus nu het idee dat ik geen probleem gehad heb. Ik had aangenomen dat de digitale temp. ook te maken had met het koelwater.

Groetjes,
Tom

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Tom

Mooi,kijk eens aan.Met de hoge buitentemperaturen en een stevig rijgedrag is deze temperatuur normaal hoor,ik denk ook dat hij iets warmer is geweest dankzij het feit dat er veel te weinig olie in heeft gezeten,dat verklaart waarschijnlijk ook het feit dat het oliedruk lampje opgelicht heeft.

De metertjes die er naderhand in zijn geplaatst zijn van links naar rechts : Ampere meter - Olie temp - Water temp.

Op de foto zie ik ook dat er tussen de bovenste radiateurslang een koppelstuk is geplaatst,deze geeft de watertemp op het klokje binnen aan ( is trouwens niet origineel ) ik had het in het vorige bericht over de thermoschakelaar,ik dacht dat je deze bedoelte,maar die zit in de radiateur geschroeft..

De watertemp zou ongeveer een 90/95 graden worden op het metertje,dat is ongeveer iets verder dan half op het dashbord..de olie zal bij normaal rijgedrag ongeveer hetzelfde zijn,op de MFA dan..maar zoals gezegd bij stevig rijden kan deze rustig oplopen.

De DX blokjes zijn zeldzaam aan het worden en lopen over het algemeen perfect met z'n 112Pk

Gr Stefan

sliertje (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Juist, daar was ik al bang voor. Niets aan de hand (behalve die olie dan).

Dank je wel voor je tekst/uitleg. Ook goed te weten dat een DX blok een perfect blokje is.

Vriendelijke groet,
Tom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.