Volkswagen Polo: temperatuurdaling en kachelprobleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 fox

Ik heb een Polo 86c hier staan met 2 problemen:

De temperatuurmeter zakt tijdens het rijden onderuit en komt bij stilstand weer op. Ook duurt het erg lang voordat de auto op bedrijfstemperatuur is (ongeveer 20 km, bij constante snelheid)

Hiervoor heb ik de thermostaat preventief vervangen, daara lijkt het het meeste op. Dit leverde al een beetje verbetering op, maar het probleem is nog niet weg.
De auto heeft voor een olielekkage van de zomer een cilinderkoprevisie gehad. Hier hebben ze de kop gecontrolleerd, ook voor dit probleem. Hier is niks uitgekomen (ik dacht zelf mogelijk een lekkage in de kop, vandaar). Waar kan ik nog naar kijken. Ik kan helaas zelf de auto niet uitlezen omdat ik hiervoor de goede stekker niet heb.

Als de auto dan eenmaal warm is (de temperatuurmeter haalt de 90 graden nooit!) dan blijft er koude lucht op je af komen en op de raam de warme lucht. Het lijkt wel of het kachelhuis in de auto niet werkt....echter wanneer de knop voor de blaasrichting verdraaid wordt hoor je kleppen sluiten.

Wanneer ik de kachel aanzet zakt de temperatuur trouwens ook onderuit...

GRTZ Jeroen

Jeroen Vossen

Geplaatst door Jeroen Vossen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb een groot vermoeden dat je waterpomp kapot is waardoor het koelwater niet rondgepompt word zal deze eens loshalen en controleren

gr.marco

Jeroen Vossen (0), 16 jaar geleden

Maar als de waterpomp defect is dan loop op een gegeven moment de temperatuur toch op?? Hier zakt ie alleen maar als ik ga rijden.

GRTZ Jeroen

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

oke als je kachel niet werkt moet de temperatuur van je motor wel oke zijn dit is niet het geval
wat je als eerst nu moet controleren is of je koelvloeistof circuleert in je expansievat is dit niet het geval is je waterpomp stuk dan zitten je schoepen los is dit wel goed haal je de slang en van je kachel eraf buitenkant van je schutbord en pak je de tuinslang en spuit je de kachel vol water komt t water er aan de andere kant niet uit is je kachelradiateur verstopt is dit goed kan je de temperatuursensor van je motor nog gaan vervangen

deze volgorde maar aanhouden en dan moet je het euvel gevonden hebben
temperattur loopt met deze weersomstandigheden niet echt hoog op


gr.marco

Jeroen Vossen (0), 16 jaar geleden

Maar hoe kan het dan dat er wel warme lucht op de raam komt. Ik omschrijf trouwens 2 problemen die toevallig met elkaar te maken hebben ;)

Het probleem heeft veel weg van een defecte thermostaat, alleen is die al vervangen... Wanneer de waterpomp defect zou zijn zou de temperatuur alleen maar oplopen en niet zakken denk ik zo ook zou dan een schommeling in de temperatuur van de kachel moeten gaan optreden. Dit is echter niet het geval.
Ik heb zelf nu het idee dat de radiateur verstopt zit of dat de sensor van de koelvloeistof defect is. De kachel werkt gewoon alleen komt er koude lucht op je af en warme lucht op de raam.

GRTZ Jeroen

Futzi538 (0), 16 jaar geleden

Mijn suggestie is dat je de thermostaat nog een keer moet controleren! omdat de temperatuur zakt als je gaat rijden, dus werkt de radiateur goed. Het is mogelijk dat je een maandagochtend/vrijdagmiddag thermostaat hebt gekocht/gekregen. Wat de warme en koude lucht betreft zou ik de bedieningskabels eens controleren,want als ik mij niet vergis zijn er op één van de knoppen twee kabels aangesloten en dat kan verwarring brengen in jouw
oordeel doordat je bij de bediening hiervan toch een klep hoort klapperen.

suc6

Denman (0), 16 jaar geleden

Uit de interieur-uitblaasopeningen van een Polo 1982-1994 komt (helaas) nooit warme lucht.
Zo is de contructie nu eenmaal.

Je kunt het kachelhuis wel aanpassen zodat er wél warme lucht uit deze openingen komt.
Hiervoor even zoeken op www.polo86c.nl, daar staat het ergens beschreven.
Ga het binnenkort bij mijn eigen auto ook aanpassen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.