Na de aankoop van deze wagen, staat de temperatuurmeter op 110°C, ik heb reeds de thermostaat en de temperatuursensor en het thermocontact vervangen evenals de spanningsregelaar in het dashboard, de motor wordt zeker niet te warm aangezien de ventilator maar sporadisch aanslaagt. Weet er iemand soms aan wat dit nog kan liggen. Deze wagen heeft 190.000 km op de teller.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het metertje zelf?
Neen ik heb zelf op de afbraak een kompleet dashbord gehaald waarmee ik het zelfde probleem blijf hebben.
20 jaar
Ik heb geen schema van een '93, maar in een 94 passat is het een vrij eenvoudig schema: serie-regelaar, dashboard computer, meter en opnemer zitten in het pad. Als de serie regelaar niet stuk is, de meter en de opnemer ook niet, dan blijven de computer en de bekabeling over. Als er een (halve) sluiting in de kabel tussen de meter en de opnemer zit, zal hij ook te hoog aangeven. (de opnemer is volgens mij een NTC = weerstand met negatieve temperatuurcoefficien)
Als je het echt niet kunt vinden en je weet dat alles ok is, kun je het zo laten of een extra weerstand opnemen tussen de meter en de opnemer. Dan geeft hij vanzelf een lagere temperauur aan.
Schiet me nog in gedachten: weet je zeker dat je de juiste opnemer hebt?
20 jaar
Ik ben bij VW achter zo een opnemer geweest en heb gezegd dat het voor een motortype 1Y is,dat is een 1.9 diesel.Heb intussen een tijdelijke oplossing ik heb de spanningsstabilisator in het instrumentenpaneel vervangen door een regelaar van 5V (7805) ipv 10V (tca700y=7810),metertje staat nu ongeveer in het midden, echter de dieselmeter geeft geen volle tank aan als hij vol is, ik zal een beetje experimenteren met verschillende spanningsregelaars van 5 tot 10 volt.
20 jaar
Niet doen! Gebruik de juiste spanningsregelaar! Ik weet niet welke aanwijzingen nog meer afhankelijk zijn hiervan. Je wilt geen belangrijke signalen missen.
Aangezien je blijkbaar iets weet van elektronica: zet een weerstand in het pad van de temperatuur sensor. Meet eerst even hoeveel stroom er loopt en laat dan in eerste instantie 1 volt over je weerstand vallen (als startwaarde). Daarna kun je de juiste waarde bepalen door het effect op je meter te bepalen.
De lineariteit van de meter klopt dan niet helemaal meer, maar bij 90 graden klopt de aanwijzing wel. Als de meter 75 graden aangeeft, maakt het niet uit als dat in het echt een paar graden lager is.
20 jaar
Zeer raar geval is dit, zet ik er een nieuwe originele spanningsstabilisator in van 10V dan geeft deze aan de uitgang ong. 13 V zet ik nu ene van 5V erin dan heb ik ong. 9.7 volt aan de uitgang. Ik heb de indruk dat er serieus gefoefeld is met de bedrading, want ik heb voor twee instumentenborden dezelfde symtomen. Die spanningsregeleaar van 5V kan geen kwaad aangezien ik geen boordcomputer heb en de snelheidsmeter nog met een kabel is. Ik zal er eens over nadenken voor het plaatsen van een weerstand aan de sensors. Maar ik zal niet rusten voor ik het probleem gevonden heb -:))
20 jaar
Dat is in ieder geval de juiste mentaliteit!
Meet nog even goed aan je spanningsregelaar en check of deze correct is aangesloten. Kijkend naar de tekst van een 7810 zit links de ingang, midden=massa, rechts=uitgang. Als je een 78L10 hebt zitten ingang en uitgang net andersom.
Als dit allemaal goed is, kan het ook dat de regelaar oscilleert. Zet een 100nF keramische capaciteit zo dicht mogelijk bij de poten bij zowel de ingang als de uitgang. Dit krijgt hem zeker stil.
20 jaar
Is je massa wel goed ? want volgens mij laat de spanningsstabilisator zijn extra stroom lopen via de massa
Heb het voledige dashbord uitgemeten alles is OK. Ik heb zo een vermoeden dat ofwel ik de brute pech heb van een slecht werkende nieuwe thermostaat (bovenste darm naar radiator warm, onderste naar thermostaathuis koud tot ietsje warm) ofwel dat de radiator dichtgeslibt is.Morgen ga ik bij warme motor de sensor weerstandswaarde eens meten, heb vandaag een test gedaan in water van 90° moet de sensor een weerstandswaarde van ong 100 ohm geven, aan de hand van die waarde kan ik dan bepalen hoe warm de motor eigenlijk is.
20 jaar
Mischien zit de waterpomp er ook voor iets tussen, ben aan het overwegen ze ook te vervangen ik moet toch binnen 10.000Km mijn distributieriem vervangen kan dan evengoed terwijl ik toch alles openleg de waterpomp mee vervangen.
20 jaar
Ik heb vorig jaar een zelfde passat gekocht met je raad het al: het zelfde probleem. Ik heb alles gedaan wat mogelijk is. Alle sensoren vervangen voor nieuwe, ander dashboard erin gehad, thermostaat vervangen, waterpomp opbrengst gekontroleerd en open gehad voor inspectie, koelwatersysteem grondig gereinigd en koelvloeistof vervangen, koppakking op alle mogelijke manieren laten checken, alle massa's, stekkers en anders aansluitingen gecontroleerd en schoongemaak, zelfs de draadboom overbrugd om kabel beschadigingen op te sporen, etc etc... Alles zonder enig resultaat. Uiteindelijk heb ik met een (simpele) vlees thermometer in het koelwatersysteem een aantal uren getest. Wat blijkt: net als bij jou blijft de de motor perfect op termeratuur en slaat de fan ruim op tijd aan. Mijn conclusie is nu ongeveer 25.000 probleemloze kilometers verder dat je het metertje lekker zijn gang kunt laten gaan! (Mits je uiteraard zeker weet dat de koelwatertemperatuur goed is door het goed en langdurig te meten!!)
Wel kreeg ik nog de tip dat de vw een variabele stekker heeft om de meters te controleren op het gene wat ze aangeven. Deze steken ze aan de motor kant erin en door veranderen van de waardes in de stekker kunnen ze zien wat er binnen fout gaat. Enige conclusie die eruit zou kunnen volgen is dat het niet klopt en dan begint de VW ook met zoeken naar dezelfde dingen die ik al heb gedaan. Lekker verder rijden dus!!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar