auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: temperatuurmeter gaat erg snel omhoog

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo allemaal,

Als ik een minuut of 20 aan het rijden ben dan gaat de temperatuur (meter) helemaal naar hot. Wat kan dat zijn?
Met korte stukjes nergens last van.

Geplaatst door

flip32 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat de meter heel geleidelijk naar boven de 90 graden of staat hij daar dan opeens binnen paar seconden?
Bij het tweede de temperatuursensor vervangen maar ik denk dat het een probleem met je waterpomp is, te weinig of geen circulatie.
Wat je even moet controleren en wat zou moeten gebeuren:

-Koude start (iets op toeren) en dan moet de kachel binnen 5 minuten warme lucht gaan geven, zo niet dan waarschijnlijk de waterpomp stuk.

ricky 10
badge

11 jaar

Ik ben rondjes blijven rijden in de buurt met kachel op warm. Na 4 a 5 minuten warme lucht. Na 15 minuten loopt de meter langzaam steeds verder op.

flip32 0

11 jaar

thermostaat defect?

MWMautos 0

11 jaar

Kreeg een tip om mijn koelvloeistof niveau te controleren. Er lijkt niets in te zitten in het vat. Kan zoiets opraken en kan ik daarvoor gewoon bij de pomp een liter of wat halen of is dat speciaal?

flip32 0

11 jaar

Filip; Aan het vat voor de koelvloeistof zit een sensor om op het dashboard een lampje te laten branden ! Het is natuurlijk nooit verkeerd om af en toe eens onder de motorkap te kijken of je wat verdachts ziet.
Bijvullen kan, maar nog belangrijker is om te zien of je ergens lekkage ziet.
Waar het (heeft) lekt zie je opgedroogd schuim. De vloeistof bij VW is rose . Doe vloeistof van dezelfde kleur er bij.
Laag niveau laat die vloeistof slecht circuleren ,vandaar de snelle stijging van de temperatuur.
Dit heeft te maken met de samenstelling en het vriespunt van dat spul.
Bij te laag niveau loop het eerst de cilinderkop droog en motorschade is je deel .
Kop krom en/of verbrande kleppen.
Eerst de oorzaak op sporen.

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Systeem af laten persen , dan zie je het zo.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Ik zie alleen op het motorblok wat olie. Ik zie geen koelvloeistof lekkage of iets. Voor de rest is alles schoon. Onder de auto is alles droog en geen vlekken op de oprit.

flip32 0

11 jaar

oja, geen lampje die brand.

flip32 0

11 jaar

Als er koelvloeistof verdwijnt , heb je 2 opties , of hij lekt het of hij gebruikt het.
Afpersen , dan weet je of hij het lekt , anders tja koppakking ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Ik ben onder de auto gaan liggen maar kan geen sporen vinden zoals hierboven beschreven, alleen olie.
Als ik de olie dop losmaak zit dat oranje rotzooi. Is dat nog een aanwijzing?

flip32 0

11 jaar

Bijvullen en naar dec garage om de koelvloeistof te testenop uitlaatgas. Daarmee kan je een lekke koppakking uitsluiten.
Geeft ook de kachel geen zoete geur ? Het hoeft niet zo lek te zijn dat je onder de wagen rose vloeistof ziet !
Houd wat vloeistof in de auto om bij te vullen en controleer voor iedere grote rit .

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

onder de olie dop oranje rotzooi?
als je de peil stok er uit trekt wat voor kleur heeft die olie dan?

erik007 0

11 jaar

garage heeft er naar gekeken (geen dealer) en zegt dat het een lekke kop pakking is. Kop moet geflakt worden, waterpomp, distributieriem en rollers moeten dan ook vervangen worden schijnt.

Schatting van 1200 euro aan reparatiekosten. Kan dat kloppen of is dat te veel?

flip32 0

11 jaar

nou voor dat ik de koppakking ed zou laten vervangen,zou ik ttoch het volgende even checken komt er uit de uitlaat veel condens ook als deze warm is,aan olie pijlstok zitten er water druppels aan of witte smurrie loopt de motor netjes geen vermogens verlies oid,het snel warm lopen kan ook thermostaat zijn voel als moter warm is aan de aanvoer en retour slangen van radiator staat er ook genoeg druk op? koelvloeistof heeft deze ook olie achtige filmlaag. de drap die je zag aan olie vuldop is sluge komt door korte ritjes verdwijnt bij lange ritten weer houd ook rekening dat als je hele korte ritjes maakt de moter nooit op goede bedrijfs temp komt en ja als je dan van lekker doorscheuren houd komt de koppakking vanzelf een keer om de hoek kijken.

titoron45 0

11 jaar

Ik heb wel het idee dat er minder fut in zit, minder power dan voorheen.
Druk op slangen wordt me iets te technisch :)
Condens in de uitlaat lijkt niet het geval ok niet bij warme motor.
Aan de pijlstok lijkt wel wat prut te zitten maar dit is meer donker van kleur.
Wat ik wel heb opgemerkt is dat als ik laag in de toeren (2000-2500) blijf ik veel langer kan doorrijden voordat de temperatuurmeter stijgt.
Als ik meer toeren ga maken (4000-5000) dan schiet de temperatuur vrij snel omhoog.

flip32 0

11 jaar

gezien dit laatste verhaal , zou je toch haast richting waterpomp gaan denken , zoals Ricky ook al voorstelde.
Anders is het een combinatie van koppakking en waterpomp.
Maar er zal toch wel door iemand een fatsoenlijke diagnose te stellen zijn na 14 dagen.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Is er nog een eenvoudige manier om de waterpomp te controleren? Hoge kosten wil ik niet aan de auto gaan maken. Hij is inmiddels al weer 11 jaar oud.

flip32 0

11 jaar

[quote=flip32]Is er nog een eenvoudige manier om de waterpomp te controleren?[/quote]
Indien de waterpomp defect zou zijn en zodoende de schoep niet draait werkt de kachel ook niet.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

kachel werkt prima. Dus daar kan ik dan eigenlijk uit concluderen dat het toch de koppakking is?

flip32 0

11 jaar

iemand nog tips hoe ik de auto het beste kan verkopen met dit mankement en er het meeste voor terug krijg? Ik ben niet afhankelijk van de auto.

flip32 0

11 jaar

[quote=flip32]iemand nog tips hoe ik de auto het beste kan verkopen met dit mankement en er het meeste voor terug krijg?[/quote]
De auto is zo niet te verkopen. De waarde van de auto is min de kosten van de reparatie.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Ik wil niet meer gaan investeren in de auto.

Ik las over een autoveiling dat die nog het meest voor je auto terug geven bij een defect omdat zij zelf de boel goedkoop kunnen fixen.
Iemand hier ervaring mee?

flip32 0

11 jaar

[quote=flip32]een autoveiling dat die nog het meest voor je auto terug geven[/quote]
Niet helemaal waar, het is maar net wat er geboden wordt [b](lees de voorwaarden)[/b]
En laten we eerlijk zijn, voor een Golf IV benz. bj. 2002 loopt men niet meer warm voor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Voor de hoofdprijs , naar de export.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

flip32
Anders de boel gewoon opengooien en je weet meer.
Gr.

firedriver 440

11 jaar

ik ga eens kijken wat besteautobod.nl er voor geeft. Die kopen ook kapotte auto's in. Bij marktplaats zit ik meteen aan advertentiekosten vast. Ik houdt jullie op de hoogte.

flip32 0

11 jaar

Laatste update, auto toch nog verkocht aan besteautobod voor 700 euro. Toch weer een meevaller. Ging erg makkelijk moet ik zeggen.

flip32 0

11 jaar

[quote=flip32]Ging erg makkelijk moet ik zeggen.[/quote]
Weggeven gaat altijd makkelijk.... ;)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Voor €700,- had ik 'm ook waarschijnlijk gekocht. Maar mooi dat je tevreden bent. Hup naar de volgende geld-zuiger. ;)

MWMautos 0

11 jaar

Heb zelf ook dit probleem gehad met mijn Golf. Stond op het punt om de koppakking en wellicht de turbo te vervangen of te verkopen. Via VW Forum tegen http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl aangelopen en daar aangemeld. Beetje dezelfde website als hierboven gemeld. Toch maar doorgepakt. Je kunt hem natuurlijk wel zo verkopen en niets zeggen, maar stel dat de koper een kop groter is dan jij en voor garantie terug komt. ik durfde het niet aan.

fitzgerald 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.