Volkswagen Passat: Temperatuurmeter geeft verkeerde temperatuur

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (90pk AHU)

Fijne vrijdagmiddag de dertiende!

Een mooi moment te vertellen dat de tempmeter sinds enige tijd een eigen leven lijdt. De verwarming werkt uitstekend, zoals normaal, maar de wijzer schommelt tussen 0 en 90 graden. Onwillekeurig zakt ie naar nul klimt wat, zakt weer, stijgt weer naar 90. Soms blijft ie dagen op nul (tijdens het rijden!) dan weer even naar 90 etc.etc. Maar de motor rijdt perfect (330.000 km), afkloppen.

Mijn idee is dat de tempzender kapot is of de aansluiting van de stekkerblokje hapert. Hebben jullie dezelfde mening? Ik lees graag.

groet,
Olleke

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

olleke

thermostaat vervangen is de oplossing.......

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]olleke

thermostaat vervangen is de oplossing.......

paul,[/quote]
Dat zou ik ook denken, maar de schommelingen zijn in een paar seconden. Dus zo staat de wijzer 20 minuten op nul graden en binnen 5-10 seconden staat die op 90. Hoger komt de meter nooit. Volstrekt willekeurig kan die dan plotseling in een paar seconden naar ongeveer 60 graden zakken. Enz. Als de wijzer naar nul is geschoten dan blijft de verwarming normaal werken. Kijk, en als de thermostaat wat weigert, dan lijkt mij dat die schommelingen veel trager verlopen en dat de verwarming koeler wordt.
Ook heeft het volgens mij met de buitentemperatuur te maken, want als het buiten warm is heb ik er opmerkelijk minder last van.
Olleke,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Als het inderdaad zo snel gaat als je zegt,dan is het wel de temperatuursensor (inwendig stuk).

Ricky,

olleke (0), 17 jaar geleden

[quote=ricky]Als het inderdaad zo snel gaat als je zegt,dan is het wel de temperatuursensor (inwendig stuk).

Ricky,[/quote]
Is vervangen ervan makkelijk, of moet er koelvloeistof worden afgelaten? En waar precies kan ik die sensor vinden?

Olleke,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=olleke][quote=ricky]Als het inderdaad zo snel gaat als je zegt,dan is het wel de temperatuursensor (inwendig stuk).

Ricky,[/quote]
Is vervangen ervan makkelijk, of moet er koelvloeistof worden afgelaten? En waar precies kan ik die sensor vinden?

Olleke,[/quote]
Sensor zit achter op cyl.kop net onder het schutbord.
Het makkelijkst is om even het luchtfilterhuis te verwijderen,dan kun je er wat beter bij.
Als je de sensor eruit trekt,loopt er wel wat koelvloeistof uit,maar dat kun je later weer bijvullen nadat je de nieuwe sensor gemonteerd hebt,en de motor een tijdje hebt laten draaien met de dop los.

Ricky,

olleke (0), 17 jaar geleden

Ricky en Paul,

Bedankt voor de inzet van jullie know how, zoals altijd, trouwens. Ik ga het even uitzoeken. Moet goed te doen zijn. Heb ik vragen, dan kom ik nog even terug.

groet,
Olleke,

olleke (0), 17 jaar geleden

Heren, de afschermkap van de motor verwijderd. Inderdaad zit achterop het blok wat verdekt de sensor. Ik merkte dat de aansluiting was bedekt met olie. Deze heb ik grondig schoongemaakt. De aansluiting heb ik er weer stevig op vastgedrukt. Ik merkte ook dat deze er wat losjes op zat. Sinds dat moment doet de meter het weer als vanouds. Scheelt toch weer € 30, toch. Soms is de oorzaak van een storing toch anders dan gedacht.

Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties!

Olleke

olleke (0), 16 jaar geleden

Het was toch maar van korte duur. Storing trad weer op maar steeds erger.

Nieuwe sensor gehaald (€ 20). Bij koude motor de klip eruit getrokken en de sensor verwijderd. Het is overigens een goed idee om eerst even de dop van het koelvloeistof expansievat eraf te draaien. Doe je dit niet dan loopt er behoorlijk veel vloeistof weg als je de sensor eruit trekt.

Nieuwe sensor geplaatst, blokkeerklip geplaatst. (ik heb geen nieuwe pakking gebruikt. Blijkt ook goed te zitten). Vloeistof aangevuld. Dop teruggeplaatst en motor starten: alles werkt nu weer zonder problemen en volgens mij beter dan eerder. Mijn indruk is dat die sensor al heel lang bezig was de geest te geven.

Het probleem zat dus duidelijk in de temperatuursensor.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng!

Olleke

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.